• تاریخ انتشار : 1403/05/03 - 12:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 289
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

سی و هشتمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با تشریح فعالیت‌های نوآورانه اختصاصی دانشکده‌ها در راستای بین‌المللی سازی برگزار شد

سی و هشتمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با ارائه گزارشی از تازه‌ترین دستاوردهای این حوزه و تشریح فعالیت‌های نوآورانه اختصاصی دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و فناوری‌های نوین پزشکی در راستای بین‌المللی سازی دانشگاه، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه اول مرداد 1403 در ستاد مرکزی برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر آزاده شادمهر، مشاور معاون بین‌الملل و دبیر شورای بین‌الملل دانشگاه، دکتر جبرئیل نسل سراجی، مشاور معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، روسای دانشکده‌های پردیس بین‌الملل، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
در آغاز، دکتر آیتی گزارشی از تازه‌ترین فعالیت‌ها و دستاوردهای حوزه بین‌الملل دانشگاه ارائه کرد و به بیان نکاتی در خصوص شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا؛ دانشگاه علوم پزشکی سبطین (ع) پرداخت.
معاون بین‌الملل دانشگاه اقدامات دانشگاه سبطین به ویژه در عرصه جذب دانشجویان را قابل‌توجه دانست و اظهار داشت: این شعبه فعالیت جذب دانشجویان را با سه رشته پزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی آغاز کرد و امروز شاهد افزایش تعداد دانشجویان و ایجاد بسترهای لازم برای پذیرش متقاضیان از دیگر کشورها هستیم.
وی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌های انجام شده طی سال‌های اخیر، زمینه‌ساز تکرار رکوردشکنی جذب و ثبت‌نام دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه علوم پزشکی تهران شده است، اظهار داشت: در حال حاضر حدود یک هزار و 845 دانشجو از 48 کشور جهان در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
دکتر آیتی افزود: این در حالی است که طی سه سال اخیر موفق شده‌ایم از 12 کشور جدید چون فرانسه، پرتغال، هلند، روسیه، ترکیه، قطر، عمان و آفریقای جنوبی نیز دانشجوی بین‌المللی جذب کنیم.
وی از دیگر دستاوردهای این حوزه، به دریافت مجوز برای کالج بین‌الملل دانشگاه از شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و ادامه داد: همچنین با تلاش‌ها و اقدامات انجام شده پس از یک دوره رکود، تعداد دانشجوی بین‌الملل دانشکده‌های داروسازی و دندانپرشکی پردیس بین‌الملل افزایش چشمگیری داشته است.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه رشته مقطع (Bachelor of Pharmacy) BPharm اردیبهشت ماه سال جاری در کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی وزارت بهداشت به تصویب رسید، افزود: تعریف این رشته مقطع بنابر درخواست متقاضیان و نیاز منطقه در دستور کار قرار گرفت. 
دکتر آیتی همچنین به حضور مؤثر اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه در مجامع بین‌المللی از جمله کنفرانس 2024 مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا (ASAIHL) اشاره کرد و بیان داشت: طی سفر خرداد ماه دکتر شادمهر، نماینده دانشگاه در مجمع مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا و دکتر مانوکیان، معاون بین‌الملل دانشکده پرستاری و مامایی به ژاپن و حضور در این کنفرانس، پیشنهاد عضویت دانشگاه در هیأت‌امنای مجمع ASAIHL به عنوان نماینده ایران، توسط دبیرکل مجمع مطرح شده است.
سپس حاضران به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص فعالیت‌های انجام شده پرداختند و با تکیه بر ورود نخستین گروه دانشجویان رشته‌های پزشکی عمومی، پرستاری و فیزیوتراپی دانشگاه سبطین به مقطع بالینی، مقرر شد کمیته‌ای برای سنجش وضعیت موجود و اخذ تصمیمات در این خصوص تشکیل شود.
در ادامه، دکتر سیدرضا حسینی سده، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه به مرور وظایف و فعالیت‌های تعریف شده برای هریک از دانشکده‌ها در نرم‌افزار تسکولو پرداخت و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها نیز در خصوص پیگیری‌های انجام شده، توضیحاتی بیان کردند.
همچنین معاونان بین‌الملل دانشکده‌های فناوری‌های نوین پزشکی، پزشکی و دندانپزشکی فعالیت‌های نوآورانه اختصاصی این دانشکده‌ها در راستای مقوله بین‌المللی سازی را تشریح کردند.
دکتر نصرالله طباطبایی، معاون بین‌الملل دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی گفت: در حوزه آموزش آیین‌نامه‌ها و فرم‌های آموزشی و پروتکل‌های آزمایشگاهی مورد استفاده دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی ترجمه شده است.
وی از انجام اقداماتی برای تعریف دوره‌های کارشناسی ارشد ویژه دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: تعدادی از گروه‌های آموزشی دانشکده صرفاً دانشجوی مقطع دکترای تخصصی جذب می‌کنند که با بررسی نمونه‌های مشابه بین‌المللی و نیاز کشورهای همسایه، در صدد تعریف دوره‌های کارشناسی ارشد برای آن‌ها هستیم.
معاون بین‌الملل دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی ادامه داد: همچنین از اساتید خواسته شده که دانشجویان بین‌المللی و ایرانی مقطع دکترای تخصصی دانشکده را به ایجاد تعامل با اساتید شناخته شده بین‌المللی برای همکاری در قالب Co-supervisor ترغیب کنند.
پس از آن دکتر محمدرضا کرامتی، معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی ایده ساختاربندی واحد امور فراگیران مقاطع تحصیلات تکمیلی و تخصص دانشکده پزشکی را تشریح کرد و اظهار داشت: پیرو گسترش فعالیت‌های دانشکده در حوزه بین‌الملل و افزایش فراگیران مقاطع تخصص و تحصیلات تکمیلی، این ایده شکل گرفت که نهایتاً در هیأت‌رئیسه دانشکده به تصویب رسید.
وی این ساختاربندی را شامل فرآیند اداری نامه‌نگاری، آشنایی فراگیران با دانشکده، ایجاد پایگاه داده و راهنمایی و مشاوره دانست و تصریح کرد: هدف اصلی نظم دهی به فرآیندهایی است که با جذب دانشجویان بین‌الملل تعریف شده اند ضمن اینکه در تلاشیم سردرگمی دانشجویان در دوره تحصیل کاهش یابد و مسائلی که با آن‌ها درگیر هستند، با سرعت بیشتری حل شود.
در ادامه، دکتر امیر راعی دهقی، معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی نیز گزارشی از فعالیت‌های سه سال اخیر این دانشکده در حوزه بین‌الملل چون توسعه شبکه و ارتباطات بین‌المللی دانشکده، ازسرگیری فعالیت‌های کمیته دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل این مجموعه، برگزاری جلسات منظم شورای معاونان بین‌الملل گروه‌های آموزشی به عنوان سیاست‌گذاران این حوزه در دانشکده، بازدید مدعوین و مهمانان خارجی از ظرفیت‌های موجود، برگزاری مدارس تابستانی و زمستانی، دوره‌های کوتاه‌مدت و وبینارهای آنلاین، بازدید هیأت دانشکده از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بغداد و شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا؛ دانشگاه سبطین، تعریف دوره‌های فلوشیپ جدید ویژه دانشجویان بین‌الملل، راه‌اندازی خط دیجیتال دندانپزشکی با حمایت بین‌الملل دانشگاه و انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی ارائه کرد.
وی تصریح کرد: به عنوان فعالیتی نوآورانه، برنامه‌ریزی برای برگزاری کنگره‌ای بین‌المللی در حیطه علوم دندانی و دندانپزشکی پیشرفته با رویکرد توسعه ارتباطات و تعاملات بین‌المللی دانشکده آغاز شده است.
در پایان این نشست، دکتر شادمهر ضمن قدردانی از نکات مطرح شده از تشکیل کارگروه ارزیابی صلاحیت آموزش و پذیرش دانشجویان بین‌الملل در وزارت بهداشت به منظور ارزشیابی، موافقت اصولی و تمدید مجوز دانشگاه‌ها خبر داد.
دبیر شورای بین‌الملل دانشگاه یادآور شد: بیش از 150 شاخص برای ارزیابی صلاحیت آموزش و پذیرش دانشجویان تعریف شده است. به طبع عملکرد دانشگاه‌ها از جمله همین فعالیت‌های نوآورانه، نقش مؤثری در ارزشیابی‌ها خواهد شد.
 
  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 272654
مهناز وحیدی
تهیه کننده

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *