• تاریخ انتشار : 1403/04/27 - 13:04
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 320
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دومین نشست همفکری اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس با تأکید بر توسعه تعاملات با دفتر همکاری‌های منطقه جنوب آسیا و ایران در دانشگاه زوریخ برگزار شد

دومین نشست همفکری اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس در سال جاری، با ارائه گزارش نشست مجازی دبیر این اتاق همکاری با مدیر دفتر همکاری‌های منطقه جنوب آسیا و ایران، واقع در دانشگاه زوریخ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، این نشست چهارشنبه 20 تیر 1403 با حضور دکتر محمدعلی صحرائیان، دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس، دکتر محمدرضا آی، دکتر امیرحسین تکیان، دکتر مریم محمودی و دکتر آرزو نجفی، اعضای اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس، سارا روشنی، عضو و دبیر اجرایی اتاق همکاری و مریم صابری پور، کارشناس مسئول روابط و امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل برگزار شد.
در آغاز، دکتر صحرائیان گزارشی از نشست مجازی با دکتر آماندا استراب، مدیر دفتر همکاری‌های منطقه جنوب آسیا و ایران (Leading House South Asia and Iran) واقع در دانشگاه زوریخ ارائه کرد و گفت: طی این جلسه مروری بر همکاری‌های صورت گرفته تا کنون انجام شد.
دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس افزود: امضای تفاهم‌نامه همکاری، برگزاری وبینارهای علمی با دانشگاه‌های سوئیس، تخصیص گرنت‌های پژوهشی به همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران و سوئیس در حوزه علوم پزشکی (طی تعامل با موسسه نیماد)، حضور اعضای اتاق همکاری سوئیس در اکسپوی دبی و رایزنی برای حذف موانع متعدد دسترسی به نشریات معتبر سوئیس و چاپ مقالات اساتید و محققان ایرانی از جمله دستاوردهای این تعاملات تا به حال بوده است.
وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از این نشست به بحث و تبادل‌نظر در خصوص نحوه از سرگیری تعاملات علمی متقابل اختصاص یافت، اظهار داشت: بر اساس اعلام دکتر استراب، تخصیص گرنت‌های جدید از سال 2025 برای یک دوره سه ساله آغاز می‌شود. این در حالی است که هماهنگی برای دور جدید همکاری‌ها پس از تمدید تفاهم‌نامه مشترک با این دفتر امکان‌پذیر خواهد بود.
دکتر صحرائیان اضافه کرد: امضای مجدد تفاهم‌نامه TUMS و Leading House South Asia and Iran، کمک دفتر همکاری‌های منطقه جنوب آسیا و ایران برای جمع‌آوری اطلاعات اساتید ایرانی مقیم سوئیس و تعامل برای برگزاری وبینارهای مشترک با اساتید سوئیسی و ایرانی از دیگر مباحث مطرح شده طی این نشست بود.
سپس دکتر محمودی گزارشی از پیشرفت بانک اطلاعاتی اساتید منتخب سوئیس و اساتید ایرانی مقیم این کشور  ارائه کرد و گفت: فهرستی از اسامی 150 نفر از اساتید، دانشجویان و محققان ایرانی فعال در کشور سوئیس آماده شده است.
در این بخش مقرر شد فهرست مذکور به منظور تکمیل برای دیگر اعضای اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس ارسال شود.
در ادامه، دکتر نجفی توضیحاتی در خصوص گرنت‌های پژوهشی موجود در زیرمجموعه‌های Funding، Scholarship و Open Research Data Grant و بررسی‌های انجام شده در این زمینه بیان کرد.
دکتر آی نیز نکاتی در خصوص برگزاری وبیناری علمی با همکاری اساتید سوئیسی و محققان ایرانی مقیم این کشور مطرح کرد.
پس از آن دکتر تکیان سابقه‌ای از همکاری‌های صورت گرفته با اساتید سوئیسی ارائه داد و بیان داشت: از جمله ارتباطات شکل گرفته در این مدت می‌توان به تعامل با دکتر نینو کنزلی از Swiss Tropical Public Health Institute (بهترین موسسه بهداشت عمومی سوئیس) در طول برگزاری اکسپوی دبی اشاره کرد.
عضو اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس تصریح کرد: دکتر نینو سردبیر دو نشریه International Journal of Public Health و Public Health از مجلات مهم در حوزه بهداشت و دارای Impact بالای پنج هستند که بر اساس رایزنی‌هایی انجام شده، مقالات اساتید و محققان ایرانی بدون صرف هزینه در این مجلات چاپ خواهد شد.
در پایان، مقرر شد مهرماه سال جاری جلسه‌ای با حضور اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران که در سوئیس تحصیل کرده‌اند و اعضای این اتاق همکاری برگزار شود تا فرصتی برای تبادل تجربیات و نیز بیان پیشنهادات در خصوص نحوه همکاری‌ها فراهم شود.
همچنین قرار شد یک وبینار در پاییز با همکاری دکتر تکیان و یک سمپوزیوم در حوزه Visual Informatics و AI در دی ماه با همکاری دکتر آی همزمان با برگزاری هفتمین کنگره Preclinical Imaging برگزار شود.

تهیه خبر: مریم صابری پور
تنظیم: مهناز وحیدی

  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 271452
مهناز وحیدی
تهیه کننده

مهناز وحیدی