با تأکید بر استفاده از فرصت کرونا برای مجازیسازی آموزش بینالملل
یازدهمین نشست دورهای معاون بینالملل دانشگاه با معاونان بینالملل دانشکدهها برگزار شد
یازدهمین نشست دورهای معاون بینالملل دانشگاه و معاونان بینالملل دانشکدهها با بحث و بررسی پیرامون روند و الزامات ارائه دورههای آموزشی بینالمللی به صورت مجازی و استفاده هدفمند از فرصتهای حاصل از بحران کرونا برای پیشبرد اهداف دانشگاه در این حوزه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، دکتر فرساد نوری زاده، سرپرست شعبه جزیره کیش پردیس بینالملل در آغاز این نشست که سهشنبه 20 خرداد 99 در سالن شورای این معاونت برگزار شد، طرح تشکیل کنسرسیوم دانشگاههای بینالمللی کیش را تشریح کرد.
وی با اشاره به اینکه طرح مذکور به ابتکار سازمان برنامه و بودجه در دست اجرا قرار گرفته است، اظهار داشت: طی این طرح دانشگاهی خصوصی با همکاری دانشگاههای تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران و تعدادی از مراکز علمی بینالمللی در جزیره کیش راهاندازی خواهد شد.
سرپرست شعبه جزیره کیش پردیس بینالملل ادامه داد:سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از سازمانها و مراکز خصوصی و خصولتی بودجه مورد نیاز را تأمین میکنند و اجرای روند اداری را سازمان منطقه آزاد کیش برعهده خواهد داشت.
دکتر نوری زاده با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از مجموعههای همکار باید در قالب طرحی رشتههایی که امکان اجرای مشترک آنها با دانشگاهها و مراکز علمی بینالمللی وجود دارد را به سازمان برنامه و بودجه معرفی کند، افزود: همچنین در کنار آن باید امکانات، تجهیزات و بودجه مورد نیاز اجرای این برنامهها به سازمان مذکور اعلام شود.
پس از آن دکتر رامین کردی، معاون بینالملل دانشگاه با تأکید اینکه راهاندازی پردیس مشترک در جزیره کیش پیشنهادی است که بارها از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح شده است، اضافه کرد: با تکیه بر اعتبارات و امکاناتی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده از دانشکدهها میخواهیم پیشنهادات آموزشی و پژوهشی خود را به معاونت بینالملل دانشگاه ظرف کمترین زمان ممکن اعلام کنند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که طی تعامل با دکتر پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، فرصتی برای پشتیبانی از فعالیتهای بینالمللی دانشگاه در جزیره کیش نیز ایجاد شده است.
در ادامه، دکتر وحید ضیایی، معاون آموزشی پردیس بینالملل به تشریح روند و الزامات ارائه دورههای آموزشی بینالمللی به صورت مجازی در شرایط کرونا پرداخت و بیان داشت: اغلب دانشگاههای جهان که دانشجوی بینالمللی میپذیرند، سالها است که در عرصه آموزش مجازی واردشده و درصد قابل توجهی از فرآیند آموزشی خود را به این شکل اجرایی میکنند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه نیز طی سالهای اخیر بر آموزش مجازی و برخط و فراهم کردن زیرساختهای مورد نیاز برای پیادهسازی این شکل از آموزش توجه داشته است، افزود: شیوع و همهگیری کرونا و تهدیدهای ایجاد شده به واسطه آن سبب شد که دانشگاه تمرکز جدیتری بر استفاده از امکانات و تجهیزات موجود داشته باشد تا جایی که در وهله نخست 70 درصد و به مرور صد در صد دروس تئوری دانشجویان ایرانی و بینالمللی طی این مدت به صورت مجازی و آنلاین ارائه شد.
معاون آموزشی پردیس بینالملل با تأکید بر اهمیت استفاده از این فرصت برای برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت، گفت: به طور حتم جذب دانشجویان بینالمللی در دانشگاه چون سایر مراکز علمی جهان متأثر از این شرایط روند کاهشی خواهد داشت بنابراین تعریف دورههای مجازی میتواند فرصتهای تازهای را پیش رو قرار دهد.
دکتر ضیایی ادامه داد: به طور میانگین در هریک از دانشکدهها حداقل یک رشته که بتوان بخشی یا همه آن را به صورت مجازی ارائه کرد، وجود دارد و از معاونان بینالملل میخواهیم در تعامل با گروههای مختلف آموزشی نسبت به معرفی آنها اقدام کنند.
وی با اشاره به نشست اخیر دکتر کردی، معاون بینالملل دانشگاه با دکتر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، گفت: خوشبختانه موضوع برگزاری دورههای مجازی طی این دیدار مطرح و مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد دانشگاه فهرست رشتههایی که توانایی برگزاری مجازی و یا ترکیبی (Blended) آنها برای دانشجویان بینالمللی را دارد جهت اخذ مجوز به وزارت بهداشت اعلام کند.
معاون آموزشی پردیس بینالملل با بیان اینکه در شرایط کنونی فرصتی برای تعریف رشته های و برنامههای آموزشی جدید وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به زمان اندک باقی مانده برای ترم آتی هر دانشکدهها میتواند رشته یا رشتههایی که تمامی واحدهای آنها به صورت تئوری ارائه میشوند و یا امکان اجرای 80 درصد واحدها به صورت غیرحضوری وجود دارد را به معاونت بینالملل دانشگاه معرفی کنند.
دکتر ضیایی خاطرنشان کرد: همچنین برای برگزاری دورههای کوتاه مدت مجازی با محوریت COVID-19 نیز محدودیتی وجود نخواهد داشت.
سپس معاونان بینالملل دانشکدهها که به صورت حضوری و غیرحضوری در این نشست شرکت داشتند، دیدگاههای خود را ارائه و به طرح پیشنهاداتی پرداختند.
در پایان دکتر کردی، معاون بینالملل دانشگاه، گفت: کرونا در کنار بحرانهایی که برای مقوله آموزش عالی در سطح جهان به وجود آورده، مراکز علمی و دانشگاهی را بیش از پیش متوجه اهمیت مجازیسازی آموزش کرده است.
وی اقدامات دانشگاه طی سه ماه گذشته در بحث آموزش بینالملل را تشریح کرد و اظهار داشت: با آغاز بحران با همکاری دانشکده مجازی دانشگاه و مدیریت توانمندسازی بینالمللی نیروی انسانی در مسیر فراهم کردن زیرساختهای جدید برای آموزش بینالملل گام های ارزشمندی برداشته شد.
معاون بین الملل دانشگاه افزود: در موضوع دورههای آموزشی مجازی بینالمللی به طور خاص مقوله کیفیت ارائه دروس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
دکتر کردی با اشاره به نشست مشترک با معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: در کنار مبحث دورههای آموزشی مجازی، طی این دیدار موضوع آییننامه آموزش دانشجویان بینالملل نیز مطرح و تصمیماتی اخذ شد.
وی ادامه داد: همچنین مقوله تهیه محتوا برای واحدهای عمومی دانشجویان بینالملل نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد با عملیاتی شدن آن توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران، امکان بهرهبرداری از این محتواها برای سایر دانشگاههای کشور نیز فراهم شود.
معاون بینالملل دانشگاه از دانشکدهها خواست در خصوص معرفی رشتههایی که امکان اجرای آنها به صورت مجازی وجود دارد، با معاونت آموزشی پردیس بینالملل همکاری کنند.
خبر و عکس: مهناز وحیدی
ارسال نظر