• تاریخ انتشار : 1402/10/27 - 17:03
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 72
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کارگاه آموزشی آشنایی با مشاوره قبل از ازدواج برای کارکنان معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

در راستای سیاست‌های جوانی جمعیت و حمایت از بنیان خانواده، بهبود روابط زوجین و ارتقا سطح سلامت روان کارکنان، کارگاه آشنایی با مشاوره قبل از ازدواج در معاونت بین‌الملل دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، این کارگاه آموزشی دوشنبه 25 دی 1402 از ساعت 8 تا 10:30 در سالن اجتماعات شهید حجت دوست پردیس بین‌الملل دانشگاه برپا شد.
دکتر بی‌تا عظیمی، روانشناس و مدرس این کارگاه، سخنان خود را با فضاسازی ذهنی از یک جلسه آشنایی برای ازدواج و طرح سوالات مرتبط با این موضوع آغاز کرد و با سوالات چرا آدم‌ها ازدواج می‌کنند، اشتباهات رایج در ازدواج و پیش از ازدواج چه تاریخچه‌ای از یکدیگر را باید بدانیم؛ صحبت‌های خود را ادامه داد.
وی خطای هاله‌ای یا Halo effect را یکی از رایج‌ترین خطاهای پیش از ازدواج دانست و خودشکوفایی، نیازهای احترام، نیازهای اجتماعی، نیازهای ایمنی و نیازهای فیزیولوژیکی را از مهم‌ترین نیازهای مطرح در ازدواج عنوان کرد و توضیح داد که تا چه حد می‌توان این نیازها را در ازدواج تامین کرد.
دکتر عظیمی اظهار داشت: درباره تاریخچه‌های رشد و تکامل، خانوادگی، اوقات فراغت، ارتباط، عاطفی، حل تعارض و مسائل جنسی با یکدیگر صحبت کنید و با همسرتان یا شخصی که برای ازدواج انتخاب کرده‌اید درباره انتظاراتتان همچون انتظار از ارتباط با همسرتان و دوستان و اقوامتان، تقسیم کارها در منزل و بیرون از منزل، مسائل مالی و داشتن و نداشتن فرزند با یکدیگر سخن بگویید.
وی ضمن بیان اهمیت تاثیر باورهای مذهبی و فرهنگی در ازدواج، تصریح کرد: در موضوعاتی مانند معنی تعهد در ازدواج، فلسفه‌ها و ارزش‌هایتان در فرزندپروری، اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت، باورها و ارزش‌های مذهبی و اخلاقی، نیازها، عادات شخصی و زمانی که برای دوستان و خانواده صرف می‌کنید؛ احساسات و ادراکتان را با یکدیگر مطرح کنید.
دکتر عظیمی بیان داشت: مصاحبت و همراهی، والد شدن، عشق و صمیمت، شریک حمایت‌کننده و شریک جنسی، از دلایل درست برای ازدواج است و شورش بر علیه والدین، جستجوی استقلال، التیام یک ارتباط شکست‌خورده، فشار خانواده و یا اجتماع، ازدواج اجباری، نیاز جنسی، دلایل اقتصادی، تنهایی و استیصال، احساس گناه و احساس کمبود و تهی بودن، از دلایل نادرست برای ازدواج هستند.
بررسی نظریه عشق استرنبرگ و تحلیل مثلث عشق استرنبرگ، تشریح مفاهیمی چون تعهد پیش از تفاهم، آزمون تفاهم 60 ثانیه‌ای، لزوم یادگیری مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله، عوامل موثر بر رابطه عاطفی، عوامل محافظت‌کننده از ازدواج، توجه به مؤلفه‌های احترام و تعهد، بیان مؤلفه‌های صمیمیت، توضیح منابع خودآگاه و ناخودآگاه جذابیت، نشانه‌های هشداردهنده در ازدواج و همچنین تشریح سبک دلبستگی و انواع دلبستگی، از مهم‌ترین مطالب مطرح‌شده در این کارگاه بود.
نمایش انیمیشن قطعه گمشده و تحلیل آن، نحوه پاسخگویی و تحلیل آزمون 15 سوالی برای تعیین انواع دلبستگی و آزمون 25 سوالی نیازها، از دیگر مباحث مورد گفتگو در این نشست بود.
41 نفر از کارکنان معاونت و پردیس بین‌الملل، به‌صورت حضوری در این کارگاه شرکت کردند.
کارگاه آشنایی با مشاوره قبل از ازدواج، چهارمین کارگاه از سری کارگاه‌های برنامه‌ریزی‌شده از سوی کمیته فرهنگی جوانی جمعیت دانشگاه است که با هدف ارتقا سطح سواد سلامت روان کارکنان، تحکیم بنیان خانواده و فرزند پروری، با برنامه‌ریزی گروه آموزشی ضمن خدمت دانشگاه، توسط واحد امور اداری در معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
این کارگاه‌ها با امتیاز آموزش ضمن خدمت و درج در شناسنامه آموزشی کارکنان، در واحدهای مختلف دانشگاه نیز در حال برگزاری است.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 256994
الهام رضازاده
تهیه کننده

الهام رضازاده