با حضور معاون بینالملل دانشگاه، روسا و نمایندگان مراکز تحقیقاتی
نشست چگونگی جذب دانشجوی بینالملل و ارتقاء فعالیتهای بینالمللی مراکز تحقیقاتی دانشگاه برگزار شد
نشست چگونگی جذب دانشجوی بینالملل و ارتقاء فعالیتهای بینالمللی مراکز تحقیقاتی دانشگاه در ستاد مرکزی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل در این نشست که سهشنبه چهار دی برپا شد، دکتر کردی، معاون بینالملل دانشگاه، دکتر نیکنام، مدیر شعب بینالملل دانشگاه، دکتر ضیایی و دکتر اسماعیلزاده، معاونان آموزشی و پژوهشی پردیس بینالملل، دکتر خامی، مشاور عالی معاون بینالملل دانشگاه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بینالملل معاونت بینالملل، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل و نمایندگان و روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه حضور داشتند.
بینالمللی سازی مراکز تحقیقاتی
دکتر کردی، معاون بینالملل دانشگاه صحبتهای خود را با تعریفی از بینالمللی سازی شروع کرد و بیان داشت: یکپارچهسازی بعد بینالملل در آموزش، پژوهش و خدمات با هدف بهبود و ارتقا آنها، شناسایی فرهنگ ایرانی و اسلامی، تبیین مرجعیت علمی دانشگاه و حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی به عنوان تعریف بینالمللی سازی، سرلوحه فعالیتهای این مجموعه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه عملکرد مراکز تحقیقاتی در فعالیتهای بینالمللی متفاوت از یکدیگر بوده است، اظهار داشت: برخی از مراکز در امور بینالمللی بسیار پیشرفته و بعضی دیگر با وجود ظرفیتهای بالا در ابتدای راه قرار دارند.
معاون بینالملل دانشگاه با نمایش اسلایدهایی اطلاعاتی در خصوص اهمیت بعد بینالملل در پژوهش ارائه کرد و گفت: 73 درصد از 118 مقاله پراستناد دانشگاه علوم پزشکی تهران، براساس همکاریها و مشارکتهای بینالمللی تهیه شده است.
دکتر کردی با بیان اینکه آمارها نشان میدهد مقالاتی که با تکیه بر این سطح از همکاریها تهیه شدهاند، پراستنادتر بوده و از سطح کیفی بالاتری برخوردارند، افزود: مقایسه وضعیت دانشگاه با برخی مراکز علمی چون دانشگاه ملی سنگاپور حاکی از فاصلهای قابل توجه در این زمینه است.
وی توجه حاضران را از بعد دیگری به این مسأله جلب کرد و افزود: سهم مراکز تحقیقاتی از حدود 800 دانشجوی بینالمللی دانشگاه با وجود توانمندی بسیار، ناچیز است.
معاون بینالملل دانشگاه جذب گرنتهای بینالمللی را از دیگر حوزههایی دانست که به بیشتر دیده شدن بعد پژوهش کمک میکند و افزود: معاونت بینالملل دانشگاه طی همکاری با پروژههای اتحادیه اروپا تاکنون موفق به تسهیل اخذ گرنتهای بینالمللی و تبادل اساتید و دانشجویان شده و این در حالی است که دفتر همکاریهای علمی ایران و سوئیس در تعامل با دفتر همکاریهای جنوب آسیا و ایران دانشگاه علوم کاربردی زوریخ گرنتهایی را برای طرحهای تحقیقاتی پژوهشگران ایرانی با همکاری محققان سوئیسی جذب کرده است.
وی همچنین برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترا (Cotutelle) را معرفی کرد و اظهار داشت: در صورت علاقهمندی مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدههای دانشگاه، امکان اجرای این برنامه با دانشگاهها و مراکز علمی خارجی وجود دارد.
دکتر کردی به برخی مسائل پیش روی دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی در اجرای دوره دکترای تخصصی پژوهشی (PhD by Research) نیز اشاره کرد و از تصویب آییننامه دکترای تخصصی استاد محور توسط وزارت بهداشت خبر داد.
معاون بینالملل دانشگاه تصریح کرد: در جهت پیشبرد اهداف بینالمللی سازی دانشگاه نسبت به انتخاب معاونان و مدیران بینالملل در مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدهها اقدام شده است.
وی توجه حاضران را بر اهمیت مقوله بینالمللی سازی پژوهش جلب کرد و گفت: بدون شک دستیابی به این هدف مهم به واسطه محققان و اعضای هیأتعلمی دانشگاه محقق خواهد شد.
دکتر کردی در پایان بر لزوم ایجاد و یا بهروزرسانی سایت انگلیسی مراکز تحقیقاتی دانشگاه تأکید کرد و از حاضران خواست برنامه بینالمللی مراکز خود را برای سال آینده آماده و به معاونت بینالملل دانشگاه اعلام کنند.
تصویب آییننامه دکترای تخصصی استاد محور
سپس دکتر اسماعیلزاده، معاون پژوهشی پردیس بینالملل جذب دانشجوی بینالمللی برای مراکز تحقیقاتی را یکی از مهمترین دغدغههای این حوزه دانست و گفت: با توجه به مسائلی که این مراکز در پذیرش دانشجویان خارجی داشتهاند، پیگیری تصویب آییننامه دکترای تخصصی استاد محور در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: خوشبختانه مدتی پیش وزارت بهداشت آییننامه مذکور را منحصراً برای دانشگاه علوم پزشکی تهران و تنها برای جذب دانشجویان بینالمللی مصوب کرد.
معاون پژوهشی پردیس بینالملل توضیحاتی در خصوص آییننامه دکترای تخصصی استاد محور بیان کرد و افزود: درخواست فارغالتحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفهای در رشتههای مورد نظر پس از تأیید استاد مربوطه و انجام توافقات، در مراکز تحقیقاتی به عنوان واحدهای آموزشدهنده بررسی میشود در نهایت کمیته پذیرش دانشجویان خارجی تصمیم نهایی را اخذ خواهد کرد.
دکتر اسماعیلزاده تفاوت بارز دوره دکترای تخصصی استاد محور با دورههای قبلی را توافق دانشجو با استاد و کاهش واحدهای درسی عنوان کرد و گفت: دانشجویان ملزم به گذراندن 6 تا 10 واحد درسی هستند که دروس به پیشنهاد استاد راهنما انتخاب میشود و کار عمده دانشجو پژوهش خواهد بود.
معاون پژوهشی پردیس بینالملل افزود: مراحل اجرای پایاننامه شامل پیش دفاع، دفاع و ارزیابی آن تفاوتی با آییننامههای قبلی نکرده است و مطابق روال سابق انجام میشود.
وی طول دوره دکترای تخصصی استاد محور را حداقل سه و حداکثر پنج سال اعلام کرد و اظهار داشت: در مدرک فارغالتحصیلان تنها عنوان PhD ذکر خواهد شد و عنوان رشته براساس پایاننامه تعریف میشود.
دکتر اسماعیلزاده با تأکید بر اینکه تدوین آییننامه مذکور بسیار زمانبر بوده است، از مراکز تحقیقاتی دانشگاه خواست در راستای جذب دانشجویان بینالمللی از این مسیر تمام تلاش خود را به کار گیرند.
معاون پژوهشی پردیس بینالملل در پایان از تلاش برای آمادهسازی معیارهای بینالمللی سازی مراکز تحقیقاتی خبر داد و گفت: انتظار میرود بعد از نهایی شدن این معیارها و ارسال آن برای مراکز تحقیقاتی، طی سالهای آتی شاهد تدوین برنامه بینالمللی سازی باشیم.
دورههای کوتاهمدت ظرفیتی قابلتوجه برای جذب دانشجویان بینالمللی
در ادامه، دکتر ضیایی، معاون آموزشی پردیس بینالملل با اشاره به اینکه لزوم مرور دورههای آموزشی و فرآیندهای پذیرش دانشجویان بینالمللی با تکیه بر توانمندیها و ظرفیتهای مراکز تحقیقاتی احساس میشود، گفت: به منظور تسهیل پذیرش دانشجویان بینالمللی طی سالهای گذشته فرصتهایی به صورت خاص برای دانشگاه علوم پزشکی تهران تعریف شده که از آن جمله میتوان به تصویب آییننامه دکترای تخصصی استاد محور اشاره کرد.
معاون آموزشی پردیس بینالملل به تقسیمبندی برنامههای آموزشی دانشجویان خارجی به سه گروه منجر به مدرک، منجر به گواهی و دورههای مشترک با دانشگاهها و مراکز علمی بینالمللی، بیان داشت: برنامه تبادل دانشجو (Student Exchange) به صورتی که بخشی از دوره تحصیل در ایران و بخشی دیگر در یکی از دانشگاههای معتبر خارجی گذرانده شود نیز به عنوان ظرفیتی ویژه میتواند در دستور کار مراکز تحقیقاتی قرار گیرد.
دکتر ضیایی دورههای منجر به مدرک یا بلندمدت را شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی و فلوشیپ و غیره دانست و افزود: در این بخش مراکز تحقیقاتی بیشتر با دانشجویان دکترای تخصصی در ارتباطند که امیدواریم تصویب آییننامه جدید به افزایش دانشجویان در مراکز کمک کند.
وی با بیان اینکه به ازای هر عضو هیأتعلمی در مراکز تحقیقاتی امکان تعریف دورههای کوتاهمدت برای دانشجویان خارجی وجود دارد، تصریح کرد: این دورهها میتواند شامل فلوشیپ های پژوهشی (Research Fellowship) و یا برای مراکز تحقیقاتی فعال در مجموعههای بالینی Clinical Visiting Fellowship باشد.
معاون آموزشی پردیس بینالملل همچنین با اشاره به اینکه امکان تعریف دورههای متنوع پسادکترا (Postdoc) نیز از سوی مراکز برای دانشجویان بینالمللی وجود دارد، گفت: این در حالی است که در قالب دورههایClinical Attachment فرصت آموزش تکنیکهای درمانی بیماریهای خاص برای متقاضیان بینالمللی ایجاد خواهد شد.
دکتر ضیایی دورههای کوتاهمدت را زمینهساز معرفی توانمندیها و ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه در سطح بینالمللی دانست و اضافه کرد: این دورهها منجر به ارائه درخواست متقاضیان خارجی برای دورههای بلندمدت دانشگاه میشود.
وی در پایان از پیشبینی فرمی برای تعریف دورههای کوتاهمدت خبر داد و خاطرنشان کرد: هر عضو هیأتعلمی در قالب این فرم امکان پیشنهاد دورههای مختلف کوتاهمدت را خواهد داشت که پس از انجام بررسیهای لازم و تکمیل اطلاعات، ظرف کمتر از یک ماه اطلاعرسانی آن انجام میشود.
تشریح فرآیند جذب دانشجویان بینالملل و برنامه استاد مدعو بینالمللی
دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل نیز به تشریح فرآیند پذیرش دانشجویان خارجی در دورههای بلندمدت و کوتاهمدت پرداخت و گفت: تا پیش از صدور نامه پذیرش و دریافت ویزا نیاز به حضور پذیرفتهشدگان نیست و تمامی مراحل جذب به صورت آنلاین و از طریق سایت انگلیسی دانشگاه صورت میگیرد.
وی مجموع متقاضیان خارجی تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی از سپتامبر 2011 تا نوامبر 2018 را حدود 12 هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت: طی 258 کمیته پذیرش دانشجویان بینالمللی چهار هزار و 440 متقاضی پذیرش و 925 نفر رد شدهاند.
دکتر شعبانی مجموع دانشجویان بینالمللی مشغول به تحصیل را 769 نفر و اغلب از کشورهای عراق، هندوستان، پاکستان و نیجریه دانست و یادآور شد: در مقاطع تحصیلات تکمیلی بیش از سایر دورهها شاهد حضور دانشجویان از کشورهای غربی و اروپایی هستیم.
مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل خاطرنشان کرد: از آغاز پذیرش دانشجویان بینالمللی تاکنون 152 دانشجو به مرحله فارغالتحصیلی رسیدهاند.
دکتر نکوفر، مدیر روابط بینالملل معاونت بینالملل نیز به تشریح برنامه استاد مدعو (Visiting Professorship) در دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخت و اظهار داشت: مراکز تحقیقاتی از بهترین فرصتها برای جذب اساتید مدعو بینالمللی برخوردارند اما متأسفانه تاکنون فعالیت در این بخش کمرنگ بوده است.
وی توضیحاتی در خصوص چگونگی جذب اساتید مدعو بینالمللی بیان کرد و گفت: پس از تصویب حضور اساتید بینالمللی در مراکز تحقیقاتی، رابطان معاونت پژوهشی معاونت بینالملل درخواستهای مورد نظر را به مدیریت روابط بینالملل معاونت بینالملل دانشگاه اعلام و مراحل بررسی بسیار سریع در دستور کار قرار میگیرد.
مدیر روابط بینالملل معاونت بینالملل افزود: اساتید مدعو بینالمللی در تدریس، انجام پایاننامههای مشترک، انتشارات مشترک و غیره می توانند با گروههای آموزشی و مراکز تحقیقاتی همکاری کنند ضمن اینکه صفحهای در وبسایت انگلیسی دانشگاه خواهند داشت و اجازه دارند از Affiliation Visiting Professorship دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده کنند.
دکتر نکوفر اطلاعاتی در خصوص نحوه پرداخت حقالتدریس اساتید مدعو بینالمللی ارائه کرد و گفت: معاونت بینالملل دانشگاه در مدت حضور اساتید در ایران، شرایط اقامت آنها را فراهم خواهد کرد.
وی از روسا و نمایندگان مراکز تحقیقاتی خواست از فرصت حضور استادان خارجی در کنگرهها و سمینارهای داخلی استفاده کنند و بیان داشت: اگر همکاری اساتید مدعو بینالمللی به مدت سه سال تداوم داشته باشد گروههای آموزشی دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی امکان ارائه درخواست جذب به عنوان Second Affiliated را خواهند داشت.
مدیر روابط بینالملل صحبتهای خود را به ارائه اطلاعاتی درباره برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترای تخصصی (Cotutelle) پایان داد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی
ارسال نظر