نشست بررسی روند پذیرش و جذب دانشجویان بینالملل مقاطع تحصیلات تکمیلی برگزار شد
نشست بررسی روند پذیرش و جذب دانشجویان خارجی مقاطع تحصیلات تکمیلی با حضور معاون آموزشی پردیس بینالملل و مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، در آغاز این نشست که دوشنبه 23 مرداد برپا شد، دکتر حسنزاده، معاون آموزشی پردیس بینالملل مجموع دانشجویان بینالمللی دانشگاه را 715 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 482 دانشجو در مقطع Undergraduate مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: بالاترین آمار تعداد دانشجویان بینالمللی در این مقطع مربوط به پزشکی عمومی با 357 دانشجو است و دندانپزشکی عمومی و داروسازی با مجموع 125 نفر در رتبههای بعدی قرار دارند.
معاون آموزشی پردیس بینالملل با اشاره به اینکه دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی، فلوشیپ و فوق تخصص نیز در حال حاضر بیش از 180 دانشجوی بینالمللی دارند، اظهار داشت: بررسی آمار تعداد پذیرفتهشدگان و فارغالتحصیلان حاکی از استقبال دانشجویان خارجی از برخی دورههای آموزشی دانشگاه چون کارشناسی ارشد بهداشت عمومی MPH)) است.
دکتر حسنزاده در ادامه به موضوع اصلی این نشست اشاره کرد و بیان داشت: پذیرش دانشجویان بینالمللی در برخی از گروههای آموزشی دانشکدهها سریع و روان انجام میگیرد و در برخی کندتر است که این موضوع میتواند علل مختلفی داشته باشد.
وی فراهم نبودن زیرساختها و امکانات آموزشی و پژوهشی را از جمله مسائل پیش رو عنوان کرد و از نمایندگان گروههای آموزشی خواست به بیان دیدگاههای خود در این باره بپردازند.
تأمین زیرساختهای آموزشی در برخی دپارتمانها، اهمیت بهروزرسانی زیرسایت انگلیسی گروههای آموزشی، کمبود اعضای هیأتعلمی و کارشناسان، تغییر در زمان پذیرش دانشجویان خارجی برخی از گروهها، توسعه فضاهای آزمایشگاهی، تجمیع دروس مشترک رشتههای مختلف، جذب دانشجویان بینالمللی با سطح کیفی بالاتر و ایجاد انگیزه برای اعضای هیأتعلمی فعال در آموزش دانشجویان خارجی از سوی نمایندگان گروههای آموزشی مورد تأکید قرار گرفت.
دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل نیز با بیان اینکه در راستای پذیرش دانشجویان خارجی دانشگاه فرآیندهایی تعریف شده است، گفت: این در حالی است که فعالیت 18 دفتر نمایندگی دانشگاه با رویکرد تسهیل پذیرش متقاضیان کشورهای مختلف و حضور نمایندگان دانشگاه به صورت سالانه در سه نمایشگاه خارجی با موضوع آموزش عالی به شناخته شدن دانشگاه کمک شایان توجهی کرده است.
وی تصریح کرد: به نظر میرسد با توجه به کم اطلاعی گروههای آموزشی دانشکدهها از این فعالیتها، نیازمند آشناسازی هر چه بیشتر آنها با اقدامات بینالمللی دانشگاه هستیم.
مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل با اشاره به مباحث مطرحشده توسط نمایندگان گروههای آموزشی در خصوص کمبود برخی از امکانات، تصریح کرد: با تجمیع امکانات و تجهیزات پراکنده دانشگاه علوم پزشکی تهران به خوبی شاهد تفاوت آنها با بسیاری از دانشگاهها خواهیم بود.
دکتر شعبانی افزود: در اغلب دانشگاههای دنیا، رشتههای علوم پایه در یک دپارتمان تجمیع میشوند و همه فرصت بهرهبرداری از تجهیزات و امکانات براساس زمانبندی مشخص را دارند.
وی همچنین به معیارهای جذب دانشجویان بینالمللی دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: دفتر پذیرش دانشگاه تنها میتواند معیارهای واجد شرایط بودن متقاضیان را اعلام کند.
مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل اضافه کرد: فیلترینگی بر روی پرونده متقاضیان تا زمانی که توسط گروههای آموزشی بررسی نشود، صورت نمیگیرد و اعلام نظر نهایی بر عهده آنها خواهد بود.
دکتر شعبانی همچنین با تأکید بر اینکه متقاضیان خارجی اغلب دانشگاههای جهان از کشورهای آسیایی به ویژه منطقه خاورمیانه هستند، افزود: در کنار اهمیت مقوله تنوع کشورهای پذیرنده دانشجویان خارجی، به طور حتم ماندن در این مسیر و دست یافتن به استانداردهای بالاتر نیازمند سرمایهگذاری بیشتر و صرف هزینههایی خواهد بود.
وی جایگاه علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه بینالمللی را قابلقبول دانست و تأکید کرد: شاید مهمترین اقدامی که در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد، مقوله بازاریابی و شهرت افزایی است.
مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل همچنین از حاضران خواست با بررسی اطلاعات مربوط به گروههای آموزشی که روی وب سایت انگلیسی دانشگاه قرار گرفته است، نیاز خود مبنی بر بهروزرسانی محتوا، تغییر در معیارهای پذیرش و زمانبندی جذب دانشجویان را اعلام کنند.
معاون آموزشی پردیس بینالملل در جمعبندی این نشست گفت: گروههای آموزشی دانشکدهها در مشارکت اعضای هیأتعلمی در آموزش دانشجویان بینالملل دو شاخصه علاقمندی و توانمندی آنها را مورد توجه قرار دهند.
دکتر حسنزاده با استقبال از پیشنهاد انگیزه سازی برای اعضای هیأتعلمی فعال در آموزش دانشجویان خارجی، از گروههای آموزشی خواست دیدگاههای خود را در این باره ارائه کنند.
وی با تأکید بر اینکه نظر نهایی در خصوص شرایط پذیرش دانشجویان بینالملل باید توسط گروههای آموزشی اعلام شود، تصریح کرد: این در حالی است که بخشی از مسائل مربوط به کمبود فضاها و زیرساختهای آموزشی به دانشکدههای مادر مربوط میشود.
دکتر حسنزاده در پایان با اشاره به دستاوردهای برگزاری کلاس دروس مشترک رشتههای مختلف، از نمایندگان گروههای حاضر خواست به ارائه رویکردهایی که میتواند در پذیرش و افزایش کیفیت آموزش دانشجویان بینالمللی تأثیر داشته باشد، بپردازند.
توضیح اینکه دکتر محبعلی، مدیر گروه انگلشناسی دانشکده بهداشت، دکتر عینی، مدیر گروه میکروبشناسی دانشکده پزشکی، دکتر کیا و دکتر رکن از گروه انگلشناسی دانشکده بهداشت، دکتر فیضآبادی از گروه میکروبشناسی دانشکده پزشکی، دکتر پورمند، دکتر بختیاری و دکتر صبور از گروه پاتوبیولوژی دانشکده بهداشت و دکتر شریف از گروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی نیز در این نشست حضور داشتند.
خبرنگار: مهناز وحیدی
ارسال به دوستان