• تاریخ انتشار : 1402/10/18 - 11:20
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 240
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

مراسم گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر در معاونت بین‌الملل دانشگاه برگزار شد

با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از مدیران معاونت و پردیس بین‌الملل دانشگاه، مراسم گرامیداشت سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و بزرگداشت روز مادر و مقام زن، برای بانوان معاونت بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این مراسم که ظهر چهارشنبه 13 دی 1402 هم‌زمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) در محل سالن اجتماعات خوابگاه دختران دمشق برپا شد؛ دکتر محمدحسین پورغریب شاهی، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل، دکتر اکرم السادات سادات حسینی، سرپرست معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر جبرائیل نسل سراجی، مشاور معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر سید رضا حسینی سده، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل، دکتر عنایت‌ اله شعبانی، رئیس کالج بین‌الملل، مدیران، کارشناسان و کارکنان خانم از معاونت و پردیس بین‌الملل، دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل و کالج بین‌الملل دانشگاه حضور داشتند.
 
دکتر آیتی سخنان خود را با تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و بزرگداشت منزلت مادر و مقام زن به بانوان معاونت بین‌الملل آغاز کرد و اظهار داشت: روز ولادت حضرت فاطمه (س) روز بزرگ و مهمی است و یکی از مظاهر عظمت حضرت زهرا (س) در معجزه سوره مبارکه کوثر است.
معاون بین‌الملل دانشگاه، کوچک‌ترین سوره قرآن یعنی سوره کوثر را لطیف‌ترین سوره قرآن و یکی از دلایل اعجاز قران دانست که به تایید همه مفسرین اهل تشیع و اهل تسنن، آیات این سوره درباره حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها نازل شده است.
وی در تفسیر کلمه کوثر در خطاب خداوند به حضرت پیامبر (ص) که می‌فرمایند: انا اعطیناک الکوثر، بیان داشت: کوثر فقط معنی نعمت را نمی‌دهد؛ بلکه معنای کوثر، نعمتی است که فزاینده است و این فزاینده بودن ادامه‌دار است و منظور نعمتی است که دائما رو به افزایش و گسترش است و ما در وجود مقدس حضرت زهرا (س) مصادیق زیادی از این تمام‌نشدنی بودن نعمت را می‌بینیم؛ اما اعجاز اصلی در آیات بعدی این سوره است.
وی در تفسیر دو آیه پایانی سوره مبارکه کوثر اظهار داشت: دشمنان پیامبر به دلیل نداشتن فرزند پسر، ایشان را ابتر خطاب می‌کردند و به ایشان می‌گفتند که نسل تو و نسل رسالت تو ادامه نخواهد داشت؛ اما اکنون شاهد هستیم که پس از یک هزار و 400 سال، اثری از نسل دشمنان پیامبر نیست؛ اما نسل پیامبر و رسالت ایشان به‌واسطه حضرت فاطمه (س) و نه به‌واسطه فرزند پسر، حفظ شد و اکنون در ملیت‌های مختلف شاهد حضور خانواده سادات هستیم که با شجره‌نامه‌های متقن اثبات می‌کنند که از نسل امامان و پیرو آن از وجود حضرت زهرا، جزو نوادگان پیامبر هستند و این امر را مایه افتخار خود می‌دانند و همین امر یعنی پیش‌بینی قرآن در آیه ان شانئک هوالابتر که دشمن تو نسلش ادامه نخواهد داشت؛ از اعجاز قرآن و وجود مبارک حضرت زهرا سلام‌الله علیها است.
دکتر آیتی درباره شخصیت حضرت زهرا بیان داشت: اگر به زندگی حضرت زهرا و نوع نگاه حضرت پیامبر (ص) به ایشان دقت کنیم؛ متوجه می‌شویم که آموزه‌های بسیار زیادی درباره جایگاه زن در اسلام وجود دارد؛ و در زمانی که دختران را زنده‌به‌گور می‌کردند و اظهار محبتی به آنان وجود نداشت؛ پیامبر، حضرت زهرا (س) را ام‌ابیها یعنی مادر پدرش و بضعه منی به معنی پاره تن خویش خطاب می‌کردند.
وی تاکید حدیث کسا بر محوریت حضرت زهرا سلام‌الله علیها را به‌نوعی محوریت مقام زن در خانواده توصیف کرد؛ آنجا که در کنار نام پیامبر (ص) و حضرت علی و امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نام حضرت فاطمه نیز یک‌به‌یک همراه می‌شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین درباره مقام مادر و حدیث معروف بهشت زیر پای مادران است؛ تصریح کرد: اولین و رایج‌ترین معنی که از این حدیث به ذهن متبادر می‌شود این است که مادران به خاطر تحمل سختی‌های دوره بارداری و زایمان و زحمات مربوط به پرورش فرزند حتما به بهشت می‌روند؛ اما نکته اصلی در ادامه این حدیث است که مفهوم رایج حدیث را نیز تغییر می‌دهد و می‌فرماید: اگر بهشت را می‌خواهی آن را در خدمت کف پای مادر به دست بیاور؛ و این یعنی برای به دست آوردن بهشت، به مادر خدمت کن و احترام او را حفظ کن و همان‌طور که گفته شد؛ نکته اصلی این حدیث خدمت و محبت به مادر است که متأسفانه این روزها کم‌رنگ شده است.
وی افزود: ما انتخاب‌های متعددی در زندگی داریم که در برابر آن‌ها مسئولیم، اما مهم‌ترین آزمون و مسئولیت ما در زندگی، مسئولیت در قبال پدر و مادر است بااینکه انتخاب آن‌ها در اختیار ما نبوده است و این امر یعنی، باوجوداینکه انتخاب نکردیم اما مسئولیت‌های زیادی در برابر پدر و مادر داریم و خدمت به پدر و مادر مهم‌ترین مسئولیت و آزمون ما است.
دکتر آیتی ضمن بیان زحمات مادران در تولد و تربیت فرزندان اظهار داشت: مادران در خلقت همدست و همراه خداوند بی‌همتا هستند؛ بنابراین باید برای مادران قداست قائل شد و توجه به مادران را جز اولویت‌های زندگی قرار داد.
دکتر آیتی همچنین تصریح کرد: به دنیا آوردن فرزند اگرچه با سختی‌هایی همراه است؛ اما خداوند تمام این سختی‌ها را در وجود فیزیولوژیک مادران پیش‌بینی کرده و با توجه به آنچه در علم پزشکی آمده است؛ بعضی بیماری‌ها در بانوانی که تجربه بارداری و به دنیا آوردن فرزند نداشته‌اند بیشتر از مادرانی است که تجربه تولد فرزند داشته‌اند و این‌ها همگی از تدابیری است که در خلقت وجود دارد.
دکتر محمدحسین آیتی سخنان خود را با قدر پدر و مادر را دانستن و وقت‌گذرانی بیشتر با آن‌ها، محبت به پدر و مادر به‌ویژه محبت کلامی و عذرخواهی از آن‌ها به خاطر ناراحتی‌هایی که از ما داشته‌اند و قدردانی برای زحماتی که برایمان کشیده‌اند؛ پایان داد.
در ادامه این مراسم با حضور دکتر محمدحسین آیتی و دکتر محمدحسین پور غریب، به همکارانی که نام آن‌ها مزین به نام‌های مبارک زهرا و فاطمه بود و همکارانی که عکس مادران خود را به همراه داشتند و همچنین مادرانی که با فرزند خود در مراسم شرکت کردند؛ هدیه یادبود مراسم اهدا شد.
 
  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 256213
الهام رضازاده
تهیه کننده

الهام رضازاده