• تاریخ انتشار : 1402/11/11 - 11:51
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 191
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

مدرسه زمستانی بین‌المللی 2024 دانشکده پزشکی به ایستگاه Digital Health رسید

گروه سلامت الکترونیک دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران کارگاه آموزشی Digital Health را برای دانشجویان مدرسه زمستانی بین‌المللی 2024 دانشکده پزشکی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، این کارگاه در ادامه سرفصل‌های آموزشی پیش‌بینی‌شده در مدرسه زمستانی دانشکده پزشکی، سه‌شنبه 10 بهمن 1402 در سالن جلسات گروه سلامت الکترونیک دانشکده پزشکی برپا شد.
در این نشست آموزشی دکتر اردلان شریعت، رئیس اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی معاونت بین‌الملل و عضو گروه سلامت الکترونیک، دکتر فاطمه حاج علی عسگری، مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل و عضو هیئت‌علمی گروه سلامت الکترونیک، دکتر علی علیزاده، رئیس مرکز نوآوری بین‌رشته‌ای دانشگاه و عضو هیئت‌علمی گروه سلامت الکترونیک، دکتر علیرضا آتشی، عضو هیئت‌علمی گروه سلامت الکترونیک، دکتر خاطره سیلانی، عضو هیئت‌علمی دانشکده پرستاری و مامایی و همچنین 12 دانشجو از کشورهای اندونزی، پرو، کلمبیا و روسیه حضور داشتند.
در آغاز دکتر شریعت ضمن خیرمقدم به دانشجویان و اظهار امیدواری در خصوص اینکه دانشجویان تا این لحظه از برگزاری دوره رضایت داشته‌اند و امید به اینکه در ادامه نیز اوقات خوبی را پیش رو داشته باشند؛ به معرفی گروه سلامت الکترونیک دانشکده پزشکی، فعالیت‌ها و اهمیت آن پرداخت.
دکتر شریعت خطاب به دانشجویان اظهار داشت: شما در دوره نسل جدیدی از ارتباطات هستید که لازم است از راه دور با بیمارتان ارتباط برقرار کنید که از این روش تحت عنوان Telemedicine، Telehealth، Telecommunication و Telerehabilitation یاد می‌شود و هدف از همه این موارد، ارائه خدمات سلامت از راه دور است.
وی افزود: توجه به ارائه خدمات سلامت از راه دور، پس از دوران پاندمی کرونا نسبت به قبل از این همه‌گیری، بیشتر موردتوجه قرار گرفت و اهمیت آن بیش‌ازپیش نمایان شده است.
عضو هیئت‌علمی گروه سلامت الکترونیک دانشکده پزشکی اظهار داشت: ارائه خدمات سلامت از راه دور، در ابتدا خیلی پیچیده به نظر می‌رسید و دستورالعمل‌های اجرایی چندانی نداشت و پیش‌ازاین، خدمات سلامت بیشتر به‌صورت سنتی ارائه می‌شد زیرا گاهی اینترنت دچار مشکل می‌شد و یا اینکه شما نمی‌دانستید از دستیارانتان چگونه برای دریافت اطلاعات بیمارتان کمک بگیرید؛ اما با پیشرفت تله مدیسین، شما به‌عنوان بیمار یا پزشک در خانه یا بیمارستان می‌توانید با پزشک یا بیمارتان ارتباط برقرار کنید و این‌ها بیانگر اهمیت ارائه خدمات سلامت از راه دور است.
وی در پایان بیان داشت: با اقدامات انجام‌شده در گروه سلامت الکترونیک دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این گروه می‌تواند ضمن برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی Digital Health نه‌تنها در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بلکه در سطح کشور و نیز در همکاری با سایر کشورها در قالب همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه در دیگر کشورهای جهان، کاربردهای این حوزه را توسعه بدهد.
در ادامه دکتر علیرضا آتشی، مدرس کارگاه به ارائه مبحث مداخلات فناوری اطلاعات در پزشکی پرداخت.
دکتر آتشی در ابتدا توضیح داد که سیستم‌های پشتیبانی تشخیص چگونه تیم‌های بالینی را در تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می‌کنند و داده‌های کلان که با روش‌های نمونه‌گیری به دست می‌آیند؛ چگونه آنالیز می‌شوند.
عضو هیئت‌علمی گروه سلامت الکترونیک دانشکده پزشکی، در ادامه از راه‌اندازی سیستمی با توانمندی تشخیص تا دقت بالای 87 درصد در تشخیص سرطان سینه و سکته‌ها و تومورهای مغزی از طریق ارائه اطلاعات عکس ماموگرافی یا اسکن‌های مغزی به سیستم خبر داد و روش کار آن را برای دانشجویان توضیح داد.
وی همچنین با توجه به فراهم آمدن بستر مناسب در بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها و همکاری‌های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دیگر دانشگاه‌های ایرانی با دانشگاه‌های دیگر کشورها، ارتباط صنعت با پزشکی به‌ویژه با کشورهایی که در حوزه‌های فنی مهندسی و تکنولوژی‌های نوین توسعه‌یافته‌اند را پر اهمیت و باعث پیشرفت دانش پزشکی دانست.
در بخش دوم این کارگاه آموزشی، در ابتدا دانشجویان با دستگاه‌های سیستم تله مدیسین آشنا شدند و پس‌ازآن به‌صورت عملی به انجام تمرینات و مباحث ارائه‌شده در کارگاه و کار با سیستم یکپارچه دوراپزشکی (Telemedicine) و قابلیت‌های مختلف آن پرداختند.
پس‌ازآن دکتر علی علیزاده، به ارائه توضیحات تخصصی درباره راهکارها و کاربردهای بالینی تجهیزات و ابزارهای مرتبط با سلامت دیجیتال و تله مدیسین در قالب بحث و گفتگوی کارگاهی و تعاملی پرداخت.
عضو هیئت‌علمی گروه سلامت الکترونیک دانشکده پزشکی ضمن اشاره به تعاریف و جایگاه اجزای مختلف سلامت دیجیتال و ارتباط علمی و تخصصی میان آن‌ها، با ارائه مثال‌های کاربردی، درباره مدیریت هوشمند بیمار تا کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی و قواعد و اصول به‌کارگیری ابزارهای تخصصی این حوزه در بالین، توضیحاتی ارائه داد.
دکتر علیزاده در پایان با مرور وضعیت نظام سلامت در کشورهای ایران، اندونزی، روسیه، کلمبیا و پرو، از نقش و جایگاه استفاده از ابزارها و راهکارهای سلامت دیجیتال و تله مدیسین بر کاهش هزینه‌های نظام سلامت در این کشورها و همچنین فرصت‌ها و الزامات استفاده از این رویکرد در ارائه خدمات نظام سلامت، از جمله امکان دسترسی و ارائه خدمت در 17 هزار جزیره کشور اندونزی سخن گفت.
این کارگاه آموزشی، پس از جمع‌بندی مباحث و دریافت نظرات دانشجویان شرکت کننده و استادان دانشگاه‌های انجمن محمدیه اندونزی پایان یافت.
 
  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 258224
الهام رضازاده
تهیه کننده

الهام رضازاده