• تاریخ انتشار : 1403/05/28 - 09:58
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 171
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

صعود 100 پله‌ای رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه‌بندی جهانی شانگهای 2024

دانشگاه علوم پزشکی تهران با کسب رتبه 500-401 جایگاه اول دانشگاه‌های ایران در فهرست رتبه‌بندی جهانی شانگهای 2024 را به خود اختصاص داد و نسبت به جایگاه و رتبه ویرایش 2023 شانگهای نیز موفق به 100 پله صعود شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، پایگاه رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی جهانی است که نتایج آن به‌صورت سالانه توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود و بر اساس آن، رتبه‌بندی 1000 دانشگاه برتر جهان  اعلام می‌شود.
در رتبه‌بندی جهانی سال 2024 شانگهای که به‌تازگی منتشر شده است؛ 9 دانشگاه ایران در جمع 1000 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.
بر اساس نتایج بررسی‌های منتشرشده از سوی این نظام رتبه‌بندی برای سال ۲۰24 میلادی، دانشگاه علوم پزشکی تهران با کسب رتبه 500-401 نه‌تنها جایگاه اول دانشگاه‌های ایران در فهرست رتبه‌بندی شانگهای را به خود اختصاص داد؛ بلکه نسبت به جایگاه و رتبه سال گذشته خود در سال 2023 این نظام نیز 100 پله صعود داشته است.
بر اساس گزارش سال 2024 این نظام رتبه‌بندی، در میان دانشگاه‌های ایرانی، تنها دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تربیت مدرس، نسبت به ویرایش 2023 شانگهای ارتقای جایگاه داشتند.
شانگهای یکی از نظام‌های معتبر رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت‌علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه‌بندی شانگهای است که توسط شش شاخص ارزیابی می‌شوند.
تعداد فارغ‌التحصیلان برنده جایزه نوبل یا مدال فیلدز، تعداد اعضای هیئت‌علمی برنده جایزه نوبل یا مدال فیلدز، تعداد محققان پر استناد، تعداد مقالات منتشرشده در نشریات نیچر و ساینس، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌نامه‌های توسعه‌یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به‌اندازه سازمان، شش شاخص ارزیابی معیارهای نظام رتبه‌بندی شانگهای محسوب می‌شوند.
منابع گردآوری داده در این رتبه‌بندی شامل وب‌سایت‌های جوایز نوبل و مدال فیلدز، پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها نیز از پایگاه استنادی ISI  استخراج می‌شود.
  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 274253
الهام رضازاده
تهیه کننده

الهام رضازاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *