• تاریخ انتشار : 1402/10/18 - 13:30
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 113
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

سومین نشست هم‌فکری مسئول و اعضای میز همکاری‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کشور آلمان برگزار شد

مسئول و اعضای میز همکاری‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کشور آلمان در سومین نشست خود، به گفتگو و تبادل نظر درباره چگونگی روند همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور آلمان پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این نشست که یک‌شنبه 3 دی 1402 به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار شد؛ دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی، عضو هیئت‌علمی دانشکده پزشکی و مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور آلمان، دکتر امیرحسین تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت و دبیر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت (M8 Alliance)، دکتر فاطمه حاج علی عسگری و دکتر امیرحسین جوادی، اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی و اعضای میز همکاری، دکتر محمد رئوفی و دکتر احمد فیاض بخش به ترتیب اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های داروسازی و بهداشت و اعضای میز همکاری، مریم صابری پور و یوسف قبادی مجد به ترتیب کارشناس مسئول و کارشناس روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل حضور داشتند.
دکتر فیض‌آبادی ضمن بیان برنامه‌های کلی میز آلمان، درباره همکاری‌های مثبتی که در سال‌های قبل انجام‌شده بود؛ توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: ارتباط با آلمان همیشه مورد تقاضای گروه‌های آموزشی و پژوهشی متعددی در سطح دانشگاه بوده است و استقبال خوبی از همکاری با دانشگاه‌های مونیخ، آخن و هامبورگ آلمان شده است.
وی درباره برنامه‌های آتی میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور آلمان بیان داشت: نشست یا سمینار مشترکی با دعوت و حضور اساتید آلمانی که با گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری داشته‌اند به‌زودی برگزار خواهد شد.
وی هدف از برگزاری این برنامه را بررسی راه‌های ممکن برای ادامه همکاری و توسعه تبادلات علمی و با توجه به تاکید مدیران حوزه بین‌الملل مبنی بر در نظر گرفتن زمینه‌های همکاری برای تمامی دپارتمان‌های دانشگاه و نه تک‌بعدی و منحصر به رشته یا گروه خاص، عنوان کرد.
دکتر تکیان نیز برخی فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری با کشور آلمان و مشکلات موجود را مطرح کرد.
وی در ادامه درباره تاریخچه و ساختار پیمان گروه هشت (M8 Alliance for Academic Partnership) توضیحاتی ارائه کرد.
دکتر تکیان در شرح نام پیمان گروه هشت اظهار داشت: M برگرفته از واژه Medical و 8 به معنای گروه 8 است و این پیمان در ابتدا با 18 دانشگاه خارجی تشکیل شد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت درباره نحوه آغاز همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با پیمان گروه هشت تشریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 2016 به‌عنوان اولین دانشگاه عضو از منطقه غرب آسیا (خاورمیانه یا مدیترانه شرقی) به عضویت این مجموعه درآمد و در سال 2019 نشست منطقه‌ای این پیمان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور ایران و در منطقه جزیره کیش به‌صورت باشکوهی برگزار شد.
وی افزود: پیمان گروه هشت درواقع یک سازمان آکادمیک است که از همه قاره‌های دنیا، طی یک فرایند انتخابی طولانی‌مدت، عضو می‌پذیرد و در حال حاضر 30 عضو دارد و اعضای خود را کاملا به‌صورت انتخابی گزینش کرده است.
دکتر تکیان ادامه داد: برترین دانشگاه‌های جهان در این سازمان عضویت دارند و دانشگاه‌های جانز هاپکینز و جورج واشنگتن آمریکا، National University Of Singapore(که بهترین دانشگاه آسیایی است)، کیوتو از ژاپن، اوگاندا از آفریقا، موناش از اسپانیا، دانشگاه ژنو از سوئیس، دانشگاه کویمبرا از پرتغال و دانشگاه ساپینزا از ایتالیا در این پیمان عضو هستند.
وی افزود: به دلیل حضور جدی و پررنگ دانشگاه علوم پزشکی تهران در پیمان گروه هشت، طی 6 سال اخیر در هیئت‌مدیره World Health Summit حضورداشته‌ام و در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر مجمع جهانی سلامت مشارکت داشته‌ایم و در دو سال اخیر نیز به‌عنوان نماینده دانشگاه در هیئت موسسان بنیاد ویرشو حضور و مشارکت داشته‌ام.
دکتر تکیان در معرفی بنیاد ویرشو بیان داشت: این بنیاد به مناسبت دویستمین سالگرد تولد ویرشو، پاتولوژیست آلمانی، از دو سال پیش و برای اهدای جایزه نوبل Global Health تاسیس شده است و نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم دومین دوره اهدای جایزه سلامت جهانی ویرشو حضور داشتند.
وی برگزاری نشست طب تلفیقی (Integrative Medicine) به‌صورت پانل علمی و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، توسط نمایندگان دانشگاه را از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در نشست اخیر این مجمع برشمرد و اظهار داشت: در این پانل به موضوع نقش طب تلفیقی (Integrative Medicine) در پوشش همگانی سلامت پرداخته شد و ابعاد مختلف تلفیق طب‌های سنتی و مکمل در نظام خدمات بهداشت و سلامت کشورها مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت درباره تشکیل پیمان گروه هشت گفت: پیمان گروه هشت اولین بار در کشور آلمان و با سیاست‌گذاری این کشور در زمینه سلامت شکل گرفت و آلمان در 10 سال گذشته در زمینه سلامت، تلاش و برنامه‌ریزی جدی داشته است؛ به‌نحوی‌که به یکی از بازیگران اصلی سلامت جهانی تبدیل‌شده است.
وی افزود: کشور آلمان در سال‌های اخیر، بعد از کشور آمریکا، از بنیان‌گذاران اصلی بهداشت جهانی بوده و در حال حاضر، بزرگ‌ترین حامی مالی سازمان بهداشت جهانی (WHO) است.
دکتر تکیان در معرفی دانشگاه و بیمارستان چریته آلمان نیز گفت: بیمارستان چریته در شهر برلین، بزرگ‌ترین بیمارستان دانشگاهی در اروپا محسوب می‌شود که بیش از چهار هزار و 300 تخت دارد و از لحاظ شاخه‌های بسیاری از علوم بالینی و از نظر تحقیقاتی و پژوهش‌های علوم بنیادی در جهان سرآمد است و برای مثال می‌توان گفت که دپارتمان ویروس‌شناسی چریته یکی از بهترین‌های جهان است.
وی افزود: این دانشگاه و بیمارستان از لحاظ بالینی نیز سرآمد بوده و دارای بخش‌های بالینی بسیار قوی و حائز اهمیتی است و در زمینه تحقیقات علوم پایه و بنیادی نیز در جهان بسیار شناخته‌شده است و علاوه بر دپارتمان ویروس‌شناسی، دپارتمان‌های نورولوژی، رادیولوژی و آنکولوژی، میکروبیولوژی و پاتولوژی خیلی خوبی نیز دارد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت ضمن اشاره به برخی بازدیدهای صورت گرفته توسط تعدادی از اساتید دانشگاه از بیمارستان چریته، درباره تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه چریته نیز بیان داشت: دو سال قبل، در سطح روسای دو مجموعه، تفاهم‌نامه همکاری امضا شد که می‌تواند نقطه آغازین خوبی برای همکاری‌های جدید باشد و می‌توان بر اساس علاقه‌مندی دانشگاه و به استناد تفاهم‌نامه منعقدشده، در برنامه‌هایی همچون Exchange Scientific و طرح‌های پژوهشی مشترک همکاری کرد.
دانشگاه چریته دپارتمانی به نام Global Health دارد که دکتر امیرحسین تکیان با این دپارتمان در حال همکاری است.
در ادامه این نشست مباحثی همچون بررسی امکان اعزام دانشجویان گروه جراحی برای دوره‌های فلوشیپ رشته Vascular Surgery به دانشگاه چریته و موضوع نقل‌وانتقال مالی و مشکلات موجود در اخذ گرنت‌های دریافت شده از آلمان، مطرح و مورد گفتگو و بررسی قرار گرفت.
در پایان مقرر شد با استفاده از نظرات، تجربیات و مشورت‌های دکتر تکیان و دکتر فیض‌آبادی و با حمایت مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه، گام‌های عملیاتی مثبتی برای اجرای برنامه‌های میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور آلمان برداشته شود.

 

خبر: مریم صابری پور

تنظیم خبر: الهام رضازاده

  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 256268
الهام رضازاده
تهیه کننده

الهام رضازاده