سایه اندوه و غم بر سی و ششمین نشست شورای بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران
سی و ششمین نشست شورای بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، صبح دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در حالی برگزار شد که خبر تلخ شهادت آیتالله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در سانحه بالگرد، اعضای شورای بینالملل را در بهت و غم و اندوه فرو برد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بینالملل، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بینالملل دانشگاه، مدیران ستادی معاونت بینالملل، معاونان بینالملل دانشکدههای دانشگاه و اعضای هیئترئیسه پردیس بینالملل در این جلسه حضور داشتند.
این نشست با یادآوری سالروز ولادت حضرت امام رضا علیهالسلام آغاز شد و در ادامه با انتشار خبر شوکه کننده شهادت آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور و هیئت همراه ایشان در سانحه هوایی بالگرد، با بهت و حیرت و اندوه ادامه یافت.
دکتر آیتی ضمن تسلیت شهادت آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور و دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر شهدای این سانحه بیان داشت: حادثه به وقوع پیوسته و فقدان این عزیزان بسیار سخت، سنگین و متاثر کننده است و امیدوارم خداوند کشورمان را از جمیع بلایا مصون و محفوظ بدارد.
شهادت آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، فارغ از گروهبندیها و جناحبندیها بسیار متاثر کننده است
دکتر آیتی افزود: در کشور ما رئیسجمهور شخص اول اجرایی کشور است؛ و فارغ از اینکه به چه شخصی رای دادهایم یا اصلا رای ندادهایم و فارغ از گروهبندیها و جناحبندیها، به عنوان ایرانی، رئیس جمهورمان را از دست داده ایم؛ و از زمان وقوع حادثه برای بالگرد دکتر رئیسی و همراهانشان تا کنون، پیامهای نگرانی و ابراز امیدواری بسیاری را از دوستان داخلی و خارجی دریافت کردیم و از زمان اعلام خبر شهادت نیز پیامهای تسلیت از کشورهای همکار از جمله عراق، ترکیه و چین دریافت کردهایم.
وی اظهار داشت: این حادثه بهقدری متأثرکننده است که حتی کشورهایی که مناسبات سیاسی خوبی با کشورمان ندارند؛ از وقوع آن شوکه شده و با پیامهای همدردی و تسلیت واکنش نشان دادهاند و این بیانگر تلخی و عمق این اتفاق، فارغ از جناحبندیها و اعتقادات برای ملت ایران است.
وی با اشاره به تلاشها و زحمات شهید رئیسی در موقعیتها و مقامهای مختلف شغلی و پیگیریهای بیدریغ ایشان برای رفع مشکلات بیان داشت: در زندگی با شخصیتهایی مواجه میشویم که این شخصیتها تمام آنچه در توان دارند برای شما هزینه میکنند و دریغ نمیکنند؛ مانند پدرانی که برای فرزندانشان وقت میگذارند؛ تلاش میکنند؛ هزینه میکنند؛ و هر آنچه دارند برایشان صرف میکنند؛ اما گاهی فرزندان فقط کمبودها را میبینند و مطالبه گر هستند؛ و مسئولانی همچون آقای رئیسی، همان پدرانی هستند که همیشه از آنها متوقع هستیم و زحمات و ازخودگذشتگیهایشان را ندیدیم.
معاون بینالملل دانشگاه با اشاره به جایگاههای اجرایی شهید رئیسی در قوه قضائیه، تولیت آستان مقدس حضرت امامزاده صالح علیهالسلام، تولیت آستان مقدس حضرت امام رضا علیهالسلام و ازخودگذشتگیها و ارائه خدمت بی چشمداشت ایشان و گذشت حتی از امتیازات و حقوقی که در این جایگاهها برایشان معین بود؛ اظهار داشت: شهید رئیسی زندگی ساده و غیر تجملاتی داشت و به شدت مراقب بودند که فرزندان و اقوام از هیچ گونه رانتی استفاده نکنند؛ که همه اینها بسیار ارزشمند است.
وی افزود: شهید رئیسی، رئیسجمهور پرکاری بودند که علی رغم توصیه اطرافیان و پزشکان، روزانه بیش از 12 ساعت کار می کردند و اغلب تعطیلات را به سفرهای استانی، آنهم در نقاط محروم و مرزی و دوردست می رفتند.
دیپلماسی روابط دوستانه و برد برد با کشورهای همسایه، روش سیاسی ارزشمند و موفق دولت سیزدهم بود
دکتر آیتی با اشاره به زحمات شهید رئیسی و شهید امیر عبداللهیان در دوران کوتاه خدمت جهادگرانه و خستگیناپذیر در جایگاه رئیسجمهور و وزیر امور خارجه آنهم در شرایط سخت و پیچیده تحریمها و خروج آمریکا از مذاکرات برجام و مشکلات ارزی و بانکی مضاعفی که پیرو آن به وجود آمد؛ تصریح کرد: سیاست بهبود ارتباط با همسایگان و دیپلماسی روابط دوستانه و برد برد با کشورهای همسایه، منش و روش سیاسی فوقالعاده ارزشمند و موفق دولت سیزدهم در حوزه روابط بینالملل بود که در همین مدت کوتاه، دستاورد و آثار خیر فراوانی در ارتباط با همسایگان و دیگر کشورهای همکار و حتی در سطح بینالمللی برای کشورمان داشت.
معاون بینالملل دانشگاه افزود: تحقق عضویت جمهوری اسلامی ایران بهعنوان عضو اصلی در سازمان همکاریهای شانگهای، پس از مدتها درخواست و پیگیری کشورمان و همچنین عضویت در گروه بریکس بهعنوان سازمانی بینالمللی برای قدرتهای اقتصادی نوظهور، نمونههای کوچکی از اتفاقات مهم و بزرگی بود که تلاشهای بزرگ مردانی چون شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در حوزه دیپلماسی بینالمللی باعث تحقق آنها شد و این امور نقش موثری در توسعه امور بینالمللی و بینالمللی سازی دانشگاهها نیز داشتهاند؛ و قدردان زحمات این شهیدان در امور بینالملل هستیم.
دکتر آیتی در پایان سخنان خود از زحمات و تلاشهای دکتر آرمان زرگران در طول مدت همکاری بهعنوان مشاور روابط عمومی معاون بینالملل در کنار دیگر مسئولیتهای سنگین و خطیری همچون مدیریت توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل که حجم کاری بسیار سنگین و زمان بری دارد و همواره با موفقیتها و رکوردشکنیها در جذب دانشجویان بینالملل و کسب رتبههای ملی همچون دانشگاه برتر در جشنواره ملی ثریا روبهرو بوده است؛ قدردانی کرد و دکتر سکینه شببیدار، عضو هیئتعلمی دانشکده تغذیه و رژیمشناسی را بهعنوان مشاور روابط عمومی معاون بینالملل دانشگاه معرفی و برای ایشان در این مسیر آرزوی موفقیت کرد.
بررسی راهکارهای ارتقا تعامل و همکاریهای خانواده بینالملل دانشگاه
دکتر محمدرضا خامی، مشاور عالی معاون بینالملل دانشگاه نیز بهعنوان دیگر سخنران این جلسه، ضمن تسلیت شهادت آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه ایشان در سانحه بالگرد، به ارائه توضیحاتی درباره دستور جلسه این نشست پیرامون موضوع راهکارهای ارتقا تعامل و همکاریهای خانواده بینالملل دانشگاه پرداخت.
وی در ابتدا به ارائه آماری تعداد اعضای خانواده بینالملل از لحاظ جایگاه حقوقی و دستهبندیهای صورت گرفته برای اعضای این گروه پرداخت و بیان داشت: هماکنون 18 جایگاه از مدیران ستادی بینالملل، تعداد 10 نفر و جایگاه معاونان بینالملل دانشکدهها، تعداد 67 جایگاه رابطین بینالملل در دانشکدهها بهغیراز دانشکده پزشکی، تعداد 13 جایگاه در گروههای علوم پایه و 30 جایگاه در گروههای بالینی بهعنوان رابطین بینالملل در دانشکده پزشکی، تعداد 15 نفر در جایگاه معاونان بینالملل بیمارستانها، تعداد 25 نفر بهعنوان مسئولین اتاقها و میزهای همکاری علمی دانشگاه با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشورهای طرف همکاری، تعداد 11 نفر در جایگاه رابطین بینالملل پژوهشکدهها و یک نفر بهعنوان معاون بینالملل پژوهشگاه، تعداد 44 نفر در جایگاه رابطین بینالملل مراکز تحقیقاتی و در مجموع تعداد 234 جایگاه حقوقی خانواده بینالملل در دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد که البته برخی از عزیزان دارای دو جایگاه حقوقی و یا مسئولیت در این خانواده هستند.
وی با اشاره به تفکیک گروهها برای تعریف بهتر شرح وظایف افزود: این جایگاهها در پنج دسته کلی مدیران ستادی، دانشکدهها و گروههای آموزشی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدهها و پژوهشگاه، بیمارستانها و همچنین اتاقها و میزهای همکاری (بدون احتساب اعضای میز و صرفا بر اساس در نظر گرفتن مسئولان میزها و اتاقها) تفکیکشده و با آنها در تعامل هستیم و این شبکه وسیع و گسترده توانمندیهای خیلی خوبی دارد.
دکتر خامی اظهار داشت: با پیگیریهای صورت گرفته توسط معاونان بینالملل دانشکدهها، میتوان گفت که جایگاهها در گروههای آموزشی تقریبا تکمیل است و همه گروههای آموزشی رابط بینالملل معرفی کردهاند؛ اما با وجود قریب به یکصد و سه مرکز تحقیقاتی در دانشگاه و با احتساب برخی مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه پژوهشگاهها، در حال حاضر 44 جایگاه رابط بینالملل در مراکز تحقیقاتی وجود دارد که میتوان گفت عدد کمی است.
مشاور عالی معاون بینالملل دانشگاه هدف از ارائه این آمار و دستهبندیها را بارش افکار در جهت استفاده حداکثری از ظرفیت این جایگاهها و توانمندیها عنوان کرد و درباره برخی اقدامات قابل انجام برای تحقق این هدف اظهار داشت: ارتباط نزدیک و مستمر از طریق برگزاری جلسات شورای بینالمللی ستادی و محیطی و برگزاری برنامههای درون دانشکدهای خارج از قالب جلسه، تشکیل گروههای مجازی با رابطین بینالملل گروهها در هر دانشکده با هدف ایجاد فضای پرسش و پاسخ و صمیمیت بین اعضا، اطلاعرسانی بهینه مکاتبات و برنامهها به دیگر اعضا خانواده بینالملل از طریق اتوماسیون با توجه به برخی محدودیتهای دسترسی در این سامانه، انتشار پیامها در گروهها و شبکههای اجتماعی، تدوین و انتشار محتواهای آموزشی بهعنوانمثال در حوزههای مورد نیاز خانواده بینالملل مانند روشهای اپلای کردن، معرفی دوره New-Rout PhD و اطلاعرسانی این موضوعات در حوزه بینالملل و ارائه بازخورد درباره آنها، تقویت حس تعلق و همبستگی، پاسخگویی به سوالات و دغدغههای مطرحشده در جلسات، شناسایی ظرفیتهای افراد و همچنین برگزاری برنامههای تفریحی و فرهنگی، برخی از اقدامات و برنامههایی است که برای بهرهمندی حداکثری از حضور اعضای خانواده بینالملل دارای جایگاههای حقوقی میتوان استفاده کرد تا عنوان خانواده بینالملل نهفقط نامی برای ایجاد حس تعلق و همبستگی بین اعضا، بلکه راهی برای تحقق اهداف اعضای خانواده و بیانگر مهم بودن نقش و جایگاه هر یک از اعضا در این خانواده و اجرایی شدن برنامههای آن باشد.
وی افزود: در خانواده بینالملل هر یک از اعضا باید احساس کنند که در پیشبرد امور بینالملل نقش موثری دارند و این جایگاه حقوقی که در آن قرارگرفتهاند؛ فراتر از یک وظیفه اداری است.
در ادامه هر یک از اعضا به بیان پیشنهادات، دغدغهها، مشکلات و چالشهای مربوط به حوزه بینالملل در دانشکدهها و گروهها و اقدامات و برنامههای مرتبط برای ایجاد حس همکاری، اطلاعرسانی بهتر و همبستگی بیشتر بین اعضا خانواده بینالملل پرداختند.
ارسال به دوستان