• تاریخ انتشار : 1402/11/07 - 15:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 239
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه

گردهمایی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران در جشن میلاد نور

دکتر قناعتی: خدمت به مردم بزرگترین و سریع ترین وسیله برای رسیدن به خداست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جشن میلاد حضرت علی (ع) و گردهمایی دانشجویان بین الملل دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران که با حضور مقامات ارشد کشوری و امور بین الملل و فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، روسا و مدیران و نزدیک به ۶۰۰ دانشجوی بین الملل دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، شاهد، بقیه الله(ع) و آزاد اسلامی واحد تهران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت: خدمت به مردم بزرگترین و سریع ترین وسیله برای رسیدن به خداست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، این مراسم عصر چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ به همت و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آمفی‌تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.
سردار سرلشکر دکتر سید یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح، آیت‌الله‌العظمی کاظم صدیقی، دبیر کل بنیاد بین‌المللی غدیر و امام‌جمعه موقت تهران، آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عباسعلی اختری، رئیس کمیته بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین و مسئول کمیته بین‌المللی بنیاد غدیر، دکتر محمدحسین نیکنام، دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزیر بهداشت در امور بین‌الملل، دکتر حمیدرضا اشراقی، مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر هادی انصاری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فرهنگستان علوم پزشکی و خادم افتخاری عتبات عالیات، دکتر مهدی توکلی زاده، معاون فرهنگی - دانشجویی پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل دانشگاه، دکتر اکرم السادات سادات حسینی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، امیر شایگان راد، مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه و جمعی از مسئولان و کارکنان دانشگاه و معاونت بین‌الملل و قریب به 600 نفر از دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران در این گردهمایی حضور داشتند.
 
در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور میزبان بیش از 7 هزار دانشجوی بین‌الملل از 40 ملیت هستیم
در آغاز مراسم دکتر نیکنام ضمن خیرمقدم به مهمانان و تبریک ایام و مناسبت‌های ماه رجب اظهار داشت: در قرآن نامی از حضرت علی (ع) برده نشده است اما بنا بر نظر اکثر مفسرین شیعه و سنی، آیات متعددی مثل آیه علم الکتاب (43) در سوره رعد، آیه نجوا (13) در سوره مجادله، آیه انفاق (274) و آیه لیله المبیت (207) در سوره بقره و آیه 83 سوره نمل دلالت بر مناقب و فضایل حضرت علی (ع) دارد.
 وی در ادامه با اشاره به داستان لیله المبیت و ازخودگذشتگی حضرت علی (ع) در جهت خشنودی خداوند و برای نجات جان پیامبر که پاداش آن بهترین پاداش یعنی رافت الهی است؛ نقشه‌های قریش را برای همدستی نماینده‌ای از هر قبیله و شریک جرم بودن در به قتل رساندن پیامبر، شبیه به رفتارهای اخیر آمریکا و انگلیس برای دعوت به همکاری از کشورهای استرالیا و بحرین برای شریک جرم شدن در حمله به یمن توصیف کرد.
دکتر نیکنام با بیان اینکه در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بیش از 7 هزار دانشجوی بین‌الملل از 40 ملیت مشغول به تحصیل هستند؛ به ارائه گزارش کوتاهی از گردهمایی‌های دانشجویان بین‌المللی علوم پزشکی شهر تهران و تجمع اخیر آنان در حمایت از مردم مظلوم غزه اشاره کرد و افزود: این دانشجویان خوب، متدین، متین و انقلابی هستند که ایران را به‌عنوان مقصد تحصیل انتخاب کرده‌اند وگرنه فرصت تحصیل در دیگر کشورها را داشتند و لازم است با همکاری بزرگان و نهادهای مسئول، علاوه بر برنامه‌ریزی‌های علمی، در زمینه‌های فرهنگی نیز برنامه‌های بیشتری برای آنان تدارک ببینیم.
مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت در پایان از ابراز علاقه‌مندی آیت‌الله اختری، آیت‌الله حق‌شناس و حاج شیخ محسن قرائتی برای دیدارهای بیشتر با دانشجویان، استفاده مناسب از حضور آنان در ایران و برگزاری نشسته‌ای پرسش و پاسخ خبر داد.
 
خدمت به مردم، بزرگ‌ترین و سریع‌ترین وسیله برای رسیدن به خداست
دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنان خود را با قرائت آیه 23 سوره احزاب «من الْمؤْمنین رجالٌ صدقوا ما عاهدوا اللّه علیْه فمنْهمْ منْ قضى‏ نحْبه و منْهمْ منْ ینْتظر و ما بدّلوا تبْدیلًا» آغاز کرد و با تبریک میلاد بزرگمرد اسلام، حضرت امیرالمؤمنین (ع) بیان داشت: در سمت راست مرقد مطهر ایشان نوشته‌شده که اگر ایمان امام علی (ع) را در یک کفه ترازو بگذارید و ایمان همه جن و انس را در یک کفه دیگر، می‌بینید که ایمان علی برتر خواهد بود.
وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند؛ من هیچ کاری نکردم مگر اینکه قبل، حین و بعدازآن کار، خدا را در نظر گرفتم؛ بنابراین رضای خدا مساله بزرگی است. خدا رحمت کند شهید همت را که می‌گفت نفسی هم که می‌کشیم باید برای خدا باشد. راه می‌رویم برای خدا باشد آب می‌خوریم برای خدا باشد و هر کاری می‌کنیم برای خدا باشد.
دکتر قناعتی با اشاره به ویژگی‌های زندگی امیرالمؤمنین (ع) اظهار داشت: حضرت در یک جنگ فقط هشتاد و خورده‌ای زخم می‌خورد و زمانی که پیامبر می‌خواهد مکه را ترک کند در جای پیامبر می‌خوابد؛ یعنی از جانشان می‌گذرند. از لحاظ مالی هیچ‌چیز برای خودشان نداشتند همه‌چیز اطعام و بخشش برای خدا بوده و از همه سخت‌تر و سخت‌تر اینکه آبرویش را هم برای خدا داده که کار هرکسی نیست. امیرالمؤمنین حجت خداست و به خاطر خدا و رضای خدا صبر می‌کند و می‌گوید من استخوان در گلو و خار در چشمم هست و زمانی که شمشیر به فرق مبارکشان می‌خورد می‌گوید فزت و رب الکعبه.
دکتر قناعتی تصریح کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که بالاخره با پیشرفت‌های مدرن پزشکی همراه هستیم و به لطف خدا می‌توان گفت ایران جزو دوازده کشور اول جهان به لحاظ پیشرفت پزشکی و نظام سلامت است؛ برنامه‌ریزی خوبی انجام شده است و توانستیم نظام سلامت را شبکه محور و تا حد زیادی عدالت محور جلو ببریم البته هنوز هم برای کامل‌تر شدن راه داریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به موفقیت‌های نظام سلامت ایران و پیشرفت در دانش پزشکی افزود: همه شما در دانشکده‌های خودتان دانش روز در اختیارتان هست؛ این لازم است اما کافی نیست. بشر امروزی توانسته است از لحاظ علمی پیشرفت کند اما نقصان‌هایی هم دارد که اگر اصلاح نشود می‌تواند نابودش کند. نظام خانواده در غرب در حال متلاشی شدن است و تقریبا از بین رفته است زیرا القا کرده‌اند که باید برای رشد صنعتی، آزادی جنسی و بی‌بندوباری باشد.
دکتر قناعتی گفت: ما از هر چیز خوبی تقلید می‌کنیم ولی باید مواظب باشیم که علم صحیح باشد و امیرالمونین چراغ راه ما است و خدا ان‌شاءالله به همه ما توفیق بدهد که در مسیر اهل‌بیت و قرآن قدم برداریم و ما پذیرای دانشجویان محترم پزشکی از بیش از 40 کشور هستیم و افتخار خدمتگزاری به آن‌ها را داریم؛ مثل فرزندان ما هستند و ان‌شاءالله بتوانیم از آن‌ها پزشکان و نیروهای خوبی بسازیم که بتوانند در خدمت مردم باشند زیرا خدمت به مردم سریع‌ترین بزرگ‌ترین وسیله برای سیر الی الله است.
 
علم، تولید قدرت می‌کند و هر جا علم است آنجا قدرت است
در ادامه آیت‌الله صدیقی ضمن خوشامدگویی به دانشجویان بین‌الملل برای حضور و تحصیل در ایرانی که خانه حضرت علی علیه‌السلام و دوستداران آن حضرت است، دانشجویان را سفیران انقلاب جمهوری اسلامی ایران به هنگام مراجعت به کشورهایشان خطاب کرد و با تفسیر آیاتی از سوره رعد و سوره نمل و شرح داستان حضور ملکه سبا در ملک حضرت سلیمان، به بیان مقام و منزلت انسان و همچنین آثار دانستن یک معنی از معانی علم الکتاب پرداخت و افزود: خداوند نیاز به اسباب ندارد بلکه همه کارها را با اراده انجام می‌دهد و شعار ما می‌توانیم همان اراده‌ای است که باعث شد ما در مقابل زورگویی اروپا و آمریکا ایستادگی کنیم و در برابر قدرت‌های شرقی و غربی به استقلال برسیم.
آیت‌الله صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود حضرت علی (ع) را دریای دانش دانست و اظهار داشت: علم، تولید قدرت می‌کند و هر جا علم است آنجا قدرت است؛ علم در وجود انسان است و خزینه علم خدا، انسان کامل است؛ انسان کامل دارای علم الکتاب است و مظهر قدرت و علم کامل خداست و آن دو بالی که انسان را عرشی و محیط بر کائنات می‌کند یکی بال‌وپر علم و دیگری قدرت است؛ و این دو از یکدیگر غیرقابل‌تفکیک هستند و علی (ع) مظهر علم خدا و صفات خوب خدا بود.
 
فرصت تحصیل در ایران فرصتی برای آشنایی دانشجویان بین‌الملل با اندیشه‌ها، باورها و اعتقادات ایرانیان
آیت‌الله اختری سخنران چهارم این گردهمایی نیز ضمن اشاره به نزدیک بودن ایام پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و ایام‌الله دهه فجر و همچنین تبریک ولادت امام جواد و امام علی علیهماالسلام و بعثت حضرت پیامبر با بهترین کتاب هدایت بندگان یعنی قرآن کریم، خطاب به دانشجویان بین‌الملل اظهار داشت که ما در کشورمان با همه شما و دوستداران فلسطین هم‌نوا هستیم زیرا فلسطین پیروز و اسرائیل نابود است.
وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان برنامه، به تفسیر آیه 61 سوره آل‌عمران و بیان امتیازات و منزلت حضرت علی علیه‌السلام همچون تولد در بیت‌الله الحرام و نگارش کتب و دانشنامه‌های متعدد به نام حضرت علی توسط علمای اهل تشیع و تسنن و دانشمندان مسیحی پرداخت و ضمن نقل ابن عباس مبنی بر وجود 300 آیه درباره حضرت علی و اهل‌بیتش در قرآن، داستان مباهله و مناظره پیامبر با مسیحیان نجران را تشریح کرد و در تعبیر همراهان پیامبر در این مناظره اظهار داشت: منظور از زنان خانواده پیامبر (ص)، حضرت فاطمه (س)، منظور از پسران پیامبر (ص)، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام و منظور از جان پیامبر (ص) حضرت علی علیه‌السلام است همان‌طور که خود پیامبر (ص) فرمودند من و علی از یک ریشه و شجره هستیم.
آیت‌الله اختری افزود: به اعتقاد ما پیروان حضرت علی (ع)، حضرت علی خلیفه بلافصل پیامبر (ص) و حضرت محمد (ص)، اعظم و افضل بندگان و نور و مخلوق اول خدا و انسان کامل است و علی (ع) در جایگاه بعد از حضرت محمد (ص) قرار دارد.
وی در پایان سخنان خود، دانشجویان را به تدبیر و اندیشه برای یافتن حقایق و عدم اکتفا به نقل‌قول‌ها و منابع غیر معتبر، امام شناسی، مطالعه نهج‌البلاغه و توجه به عظمت علوم و دانش نهفته در آن‌که بیش از 1400 سال پیش بسیاری از حقایق و اکتشافات امروزی در این کتاب ارزشمند تشریح شده بود، فرصت تحصیل در ایران فرصتی برای آشنایی دانشجویان بین‌الملل با اندیشه‌ها و باورها و اعتقادات ما ایرانیان، آشنایی با مذهب تشیع به‌عنوان مذهب رسمی ایران و مسائل دین‌شناسی، پیامبرشناسی، مکتب‌شناسی، تحقیق و تدبر و پژوهش برای شناخت حضرت علی (ع) و حقیقت‌جویی و حمایت از حق ترغیب و دعوت کرد.
 
جمهوری اسلامی محدود به ما ایرانی‌ها نیست بلکه متعلق به همه مسلمانان منطقه و آزاداندیشان جهان است
در پایان دکتر انصاری به زبان عربی و فارسی خطاب به دانشجویان بیان داشت: معتقدیم جمهوری اسلامی محدود به ما ایرانی‌ها نیست بلکه از آن‌همه مسلمانان منطقه و همه آزادی خواهان و آزاداندیشان جهان و پشتیبان همه بوده و هست؛ پس به شما برای حضور در کشور دوم یا به تعبیر دیگر، ایران، کشور اولتان خوشامد می‌گویم.
وی بیان داشت: امروز با دو هدیه پرچم گنبد مرقد مطهر امام علی (ع) و تربت مرقد مقدس امام حسین (ع) در جمع شما دانشجویان حاضر شدم.
وی با بیان خاطرات دوران تحصیل و برشمردن آثار منتشرشده متفاوت با رشته تخصصی‌شان، ضمن ترغیب دانشجویان برای نگارش خاطرات زندگی در ایران و تولید مقالات و کتب خارج از رشته تحصیلی اظهار داشت که شما در دوره‌ای زندگی می‌کنید که دسترسی برای برقراری ارتباطات آسان است؛ پس از این موقعیت‌ها کمال بهره‌برداری را داشته باشید.
خادم افتخاری عتبات عالیات در بیان قداست تربت حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) اظهار داشت: خوردن خاک حرام است؛ مگر تربت مقدس حرم امام حسین (ع) که باعث شفا است و دعا زیر گنبد حرم ایشان بر اساس بشارت پیامبر و حضرت علی (ع) مستجاب است.
دکتر انصاری خطاب به دانشجویان بین‌الملل اظهار داشت: امیدوارم همه شما شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و انسانی بشوید و به‌عنوان پیامبران جمهوری اسلامی، با دستیابی به جایگاه‌های علمی والا، پیام‌های زیبایی را از ایران به خانواده‌ها، کشورها و اجتماعاتتان ببرید و امیدوارم که بسیار خوب درس بخوانید و با خاطراتتان زیبایی‌های ایران و زیبایی‌های مردم و فرهنگ مردم ایران را به کشورتان منتقل کنید.
رونمایی از پرچم گنبد بارگاه مطهر حضرت علی (ع) توسط دکتر انصاری و نمایندگان دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های حاضر در مراسم همراه با مداحی ولادت حضرت علی (ع) و حضرت جوادالائمه (ع) توسط کربلایی ملا امین خمسه، تقدیر و اهدای تربت متبرک مرقد مطهر امام حسین (ع) به نمایندگان دانشجویان دانشگاه‌های حاضر در مراسم و برگزیدگان مسابقه پرسش و پاسخ با حضور دکتر انصاری، سخنرانی دانشجوی بین‌الملل مرضیه زهرا صوفی از کشمیر در مدح حضرت علی (ع)، نمایش نماهنگ حمایت از غزه و نماهنگ بازتاب خبری گردهمایی پیشین دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه، اجرای گروه تواشیح بین‌المللی محراب، اجرای موسیقی توسط پیام عزیزی خواننده مطرح ایرانی به زبانی عربی و فارسی و همچنین توزیع بسته کتب و محصولات فرهنگی در معرفی حضرت علی (ع) از دیگر برنامه‌های اجراشده در این گردهمایی بود.
  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 257722
الهام رضازاده
تهیه کننده

الهام رضازاده