• تاریخ انتشار : 1403/04/06 - 13:06
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 86
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

جشن عید غدیر خم در معاونت بین‌الملل دانشگاه برگزار شد

جشن عید سعید غدیر خم با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه و جمعی از مدیران و کارکنان این مجموعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، دکتر آیتی در آغاز این مراسم با تبریک عید غدیر خم، گفت: هجدهم ذی‌الحجه حتی پیش از واقعه بزرگ غدیر خم، در دین اسلام و نزد پیامبر (ص)، به عنوان روزی بزرگ گرامی داشته می‌شد و بسیار توصیه شده که در این روز مسلمانان به یکدیگر هدیه داده و اطعام کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه با مرور رویداد غدیر خم، اظهار داشت: هنگام بازگشت رسول اکرم (ص) از حجة الوداع، مصادف با 18 ذی‌الحجه سال دهم هجرت و در مکانی به نام غدیر خم، آیه 67 سوره مائده با این مضمون که "ای پیامبر آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد" بر ایشان نازل شد.
دکتر آیتی متن این آیه را بسیار تکان‌دهنده توصیف کرد و اظهار داشت: واقعه غدیر خم به قدری اهمیت دارد که  23 سال تلاش پیامبر (ص) برای معرفی و دعوت به دین مبین اسلام و سختی‌ها و مرارت‌هایی که متحمل شدند، به ابلاغ پیام وحی الهی در این باره منوط شده است.
وی افزود: رسول اکرم (ص) با وجود شرایطی چون گرمای شدید هوای عربستان از خیل عظیم مسلمانان همراه خواستند که اگر پیش رفته‌اند، بازگردند و اگر پشت سر هستند، توقف کنند تا شنونده پیام الهی باشند.
معاون بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: سپس از جهاز شترها، منبری ساخته شد و پیامبر (ص) مشرف بر جمعیت در حالی که با پرسیدن سؤالاتی مشخص از حاضران، آن‌ها را با شهادت می‌گرفت، دست مبارک حضرت علی (ع) را بالا بردند و در سخنرانی تاریخی، ایشان را ولی و وصی مردم پس از خود خطاب کردند.
دکتر آیتی با بیان اینکه روایت غدیر از معتبرترین روایات اسلام میان اهل تشیع و تسنن است، گفت: برپایه همین روایات، نخست پیامبر (ص) با حضرت علی (ع) بیعت و سپس به خواست ایشان، سایر حاضران اعم از مرد و زن، با حضرت بیعت کردند. طبق احادیث، رسول اکرم (ص)، نخستین بار در این مکان از لفظ امیرالمؤمنین برای حضرت علی (ع) استفاده کردند.
وی تصریح کرد: پس از رویداد غدیر خم آیه دیگری با این مضمون که امروز دین را برای شما کامل و نعمت را بر شما تمام کردم، نازل شد که نشان از اهمیت واقعه مذکور دارد و این‌گونه تفسیر می‌شود که معرفی حضرت علی (ع) به عنوان جانشین، به معنای کامل کردن دین و نعمت است. 
معاون بین‌الملل دانشگاه صحبت‌های خود را با یادآوری شرایط کشور در این روزها و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ادامه داد و افزود: مشارکت در این رویداد در کنار انتخاب فرد اصلح از میان نامزدهای انتخاباتی بسیار اهمیت دارد و امیدوارم بهترین‌ها برای کشورمان ایران رقم بخورد.
وی در پایان از برگزارکنندگان جشن عید غدیر خم قدردانی کرد و این مناسبت فرخنده را به همه همکاران به ویژه سادات جمع تبریک گفت.
سپس دکتر محمدحسین پورغریب، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل نیز با تبریک فرارسیدن عید غدیر خم، از ایجاد فضای همراهی و همدلی میان کارکنان ابراز خرسندی کرد.
وی همچنین از همکاران مدیریت توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل و معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل برای برگزاری این جشن تشکر کرد.
در ادامه مراسم مداحی برگزار و با حضور دکتر آیتی و دکتر پورغریب، هدایایی به رسم یادبود به کارکنان سادات اهدا شد.
این جشن با پذیرایی از حاضران و برش کیک و توزیع آن به پایان رسید.

  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 269733
مهناز وحیدی
تهیه کننده

مهناز وحیدی