• تاریخ انتشار : 1403/03/24 - 20:16
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 254
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

رئیس و معاون بین‌الملل دانشگاه و هیأت همراه به عمان سفر کردند

توافق برای راه‌اندازی سیستم مشابه نظام بهداشت و درمان ایران در عمان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صحار

دکتر حسین قناعتی و دکتر محمدحسین آیتی، رئیس و معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و هیأت همراه با رویکرد ایجاد و توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی به ویژه کمک به راه‌اندازی سیستم مشابه نظام بهداشت و درمان ایران در عمان به این کشور سفر و با مسئولان دانشگاه صحار (Sohar) دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در جریان این سفر که 9 تا 11 خرداد 1403 بنا به دعوت رئیس دانشگاه صحار انجام شد، دکتر غلامرضا حسن‌زاده، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت و دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه نیز حضور داشتند.
دکتر آیتی در این خصوص گفت: نخستین ملاقات رئیس دانشگاه و هیأت همراه در این سفر دیدار با دکتر  احمد بن محمد بن عبید السعیدی، وزیر پیشین بهداشت و درمان عمان (2022-2010) و از شخصیت‌های برجسته، شناخته‌شده و البته تصمیم گیر این کشور در شهر مسقط بود.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر دکتر السعیدی به عنوان نایب رئیس اول هیأت اجرایی سازمان جهانی بهداشت (WHO) و رئیس شورای عالی هیأت عرب برای تخصص‌های پزشکی فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ایشان آشنایی کاملی با سیستم نظام بهداشت و درمان کشورمان داشت و علاقه‌مندی خود را برای الگوبرداری از ساختار نظام شبکه، نظام ارجاع و خانه‌ها و مراکز بهداشت ایران در کشور عمان اعلام و دانشگاه صحار را گزینه بسیار مناسبی برای شروع این همکاری‌ها با دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد.
دکتر آیتی همچنین به برگزاری نشستی با رئیس، معاونان آموزشی، پژوهشی، امور دانشجویی و اداری و مالی دانشگاه صحار با سفر هیأت دانشگاه به شهری به همین نام در 200 کیلومتری مسقط، پایتخت عمان اشاره کرد و بیان داشت: در این نشست دکتر قناعتی معرفی جامعی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دستاوردهای خاص این مجموعه ارائه و طرف عمانی نیز دانشگاه صحار را معرفی کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه موضوع اصلی نشست مذکور را گفتگو و تبادل‌نظر پیرامون ایجاد خدمات مراقبت‌های بهداشتی اولیه (Primary Health Care) و پوشش همگانی سلامت (Universal Health Coverage) در کشور عمان و به صورت پایلوت شهر صحار با حمایت دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد و اظهار داشت: مسئولان دانشگاه صحار همچنین درخواست خود مبنی بر کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تربیت بهورزان، راه‌اندازی خانه‌های بهداشت و ایجاد نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت را مطرح کردند.
دکتر آیتی همکاری‌های پژوهشی را از دیگر موضوعات مورد توافق دانست و گفت: طرف عمانی با آگاهی از جایگاه قابل‌قبول دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه پژوهش، تعداد مقالات و رتبه و کیفیت انتشارات، در خصوص همکاری‌های پژوهشی و چاپ مقالات مشترک میان اساتید دو دانشگاه با رویکرد ارتقای وضعیت پژوهشی دانشگاه صحار ابراز تمایل کردند.
وی ادامه داد: مسئولان این دانشگاه همچنین پیشنهاد حمایت مالی تا سقف 10 هزار دلار را برای طرح‌های پژوهشی مشترک میان اساتید دو دانشگاه مطرح کردند که مقرر شد با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری، این موضوع هر چه سریع‌تر در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران اطلاع‌رسانی و امکان استفاده از این گرنت پژوهشی فراهم شود.
دکتر آیتی از پیشنهاد طرف عمانی برای راه‌اندازی رشته پزشکی با حمایت دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه صحار خبر داد و گفت: در این زمینه درخواست گذراندن دوره علوم پایه دانشجویان پزشکی با همکاری اساتید دانشگاه ما در عمان و سپری کردن دوره بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان‌های آموزشی این مجموعه مطرح شد.
معاون بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: در این راستا نیز مقرر شد جلساتی با رئیس و دیگر مسئولان دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار و ظرفیت فضاهای آموزشی و تخت‌های بیمارستانی ویژه آموزش این دانشجویان بررسی شود تا در صورت موافقت همکاری‌ها آغاز شود.
وی یادآور شد: در روز پایانی این سفر و در شهر مسقط درخواست ملاقات مجدد وزیر پیشین بهداشت و درمان عمان با رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح و نشستی برگزار شد که حکایت از اهمیت همکاری‌های مشترک برای طرف‌های عمانی و اعلام حمایت آن‌ها از تعاملات آتی داشت.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 268363
مهناز وحیدی
تهیه کننده

مهناز وحیدی