• تاریخ انتشار : 1402/08/17 - 13:55
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 52
  • زمان مطالعه : 18 دقیقه

با حضور معاونان بین‌الملل دانشگاه و دانشکده‌ها

بیست و هفتمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

بیست و هفتمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه، با گزارش ثبت رکورد بالاترین میزان جذب دانشجوی بین‌الملل در نیمسال تحصیلی گذشته، حضور نمایندگان دانشگاه در نشست مجمع جهانی سلامت و نشست سالیانه پیمان گروه هشت و همچنین گزارش فرایند انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه ماهیدول تایلند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه 15 آبان 1402 در ستاد مرکزی دانشگاه برپا شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمد شریعتی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه در دانشگاه سبطین(ع)، روسای دانشکده‌های پردیس بین‌الملل، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه حضور داشتند.
در آغاز این جلسه معاون بین‌الملل دانشگاه از برگزاری مراسم تکریم دکتر میر هاشمی معاون بین‌الملل پیشین دانشکده دندانپزشکی دانشگاه و معارفه دکتر راعی، با حضور رئیس دانشکده دندانپزشکی و مسئولان گروه‌ها و حوزه بین‌الملل در این دانشکده خبر داد.
وی در ادامه از تلاش‌های ارزنده دکتر اثنی عشری معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل دانشگاه در دو سال اخیر قدردانی کرد و احصاء نیازها و ارتقا وضعیت 7 خوابگاه دانشجویان بین‌الملل، تعامل با بیش از 1400 دانشجوی بین‌الملل در تهران و کیش برای بررسی نیازها و درخواست‌های آنان، اجرای طرح منتورینگ دانشجویان بین‌الملل با هدف رفع مشکلات دانشجویان بین‌الملل و پاسخ به سؤالات و چالش‌های فرهنگی آنان هنگام حضور در ایران و برگزاری جلسات مستمر با اساتید منتور و دانشجویان منتی، آغاز فعالیت شورای صنفی دانشجویان بین‌الملل با عضویت نمایندگانی از همه دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی در سال 1401 با هدف بهبود شرایط زندگی دانشجویان بین‌الملل و بررسی درخواست‌های دانشجویان طی جلسات مستمر با معاون بین‌الملل و مسئولان شورای صنفی، برگزاری نظام‌مند و پرشور انتخابات میان‌دوره‌ای شورای صنفی دانشجویان بین‌الملل در سال جاری با حضور ناظران و در محل خوابگاه‌ها با توجه به فارغ‌التحصیلی تعدادی از اعضا، تأسیس انجمن دانشجویان بین‌الملل (International Students Association) با گروه‌های ورزشی، علمی، اجتماعی و فرهنگی و تخصیص اتاق به این انجمن را از شاخص‌ترین فعالیت‌های دکتر اثنی عشری در دوره مسئولیت معاون دانشجویی و فرهنگی برشمرد.
دکتر آیتی همچنین از تلاش‌ها و پیگیری‌ها دکتر اثنی عشری برای توسعه، تجهیز و به‌روزآوری امکانات و فضاهای ورزشی خوابگاه‌های تهران و کیش دانشجویان بین‌الملل، برنامه‌ریزی ورزشی برای اوقات فراغت دانشجویان بین‌الملل و برنامه‌ریزی برای استفاده کارکنان معاونت و پردیس بین‌الملل از فضاهای ورزشی خوابگاهی و برگزاری کلاس‌های ورزشی برای آنان، فرایند انتخاب، استعدادیابی، آماده‌سازی و اعزام دانشجویان بین‌الملل در دو گروه دختر و پسر به اولین المپیاد ورزشی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های کشور که توسط وزارت بهداشت برگزار شد و با پیگیری‌ها و زحمات دکتر اثنی عشری و معاونت دانشجویی و فرهنگی منجر به کسب مقام اول این المپیاد در گروه پسران و مقام دوم آن با اختلافی بسیار اندک توسط دانشجویان بین‌الملل دختر دانشگاه شد؛ تقدیر و تشکر کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر اثنی عشری را از دانشمندان رشته خود در دانشگاه دانست و سخنرانی ایشان در نشست مجمع جهانی سلامت سال گذشته به‌عنوان بانوی دانشمند ایرانی، با توجه به مشکلات موجود در کشور طی سال گذشته را افتخارآمیز توصیف کرد و کسب جایزه پزشک جوان مدیر (young physician leadership) در WHS توسط ایشان را مجدداً تبریک گفت و برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.
سپس دکتر اکرم السادات سادات حسینی را به‌عنوان معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل دانشگاه معرفی و برای ایشان در مسئولیت جدید، آرزوی توفیق کرد و در ادامه با اهدای یادبود و حکم، مراسم تکریم و معارفه انجام شد.
پیش از دستور نیز درباره موضوع حق‌التدریس اساتید New-Route PhD و دستورالعمل اجرایی آن، برگزاری مدارس زمستانی سال 1402، برنامه‌ریزی دانشکده‌ها برای جذب دانشجو و برگزاری مدارس فصلی با پشتیبانی ستادی از معاونت‌های بین‌الملل دانشکده‌ها و برنامه‌ریزی برای برگزاری مدارس فصلی به دو روش ستادی و دانشکده‌ای گفتگو شد.
در ادامه این نشست، دکتر تکیان ضمن ارائه گزارش حضور در مجمع جهانی سلامت و نشست مجمع پیمان گروه 8 با حضور رئیس و معاون بین‌الملل دانشگاه و با توجه به عضویت دانشگاه در این دو مجمع، به معرفی این فرصت‌های استثنایی که در اختیار دانشگاه قرارگرفته است و همچنین معرفی بنیاد جهانی ویرشو برای سلامت جهانی و نقش جدی دانشگاه در بنیان‌گذاری آن طی دو سال اخیر پرداخت.
دکتر تکیان در ادامه به معرفی دکتر داسلر گنتن، مؤسس مجمع جهانی سلامت و مجمع پیمان گروه 8 پرداخت و افزود: این پزشک داروساز که تا کنون سه بار از دانشگاه بازدید کرده است با هدف کمک به عدالت در سلامت جهانی و دستورسازی سلامت، به تأسیس این دو مجمع اقدام کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت همچنین به عضویت دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان یکی از 31 دانشگاه عضو مجمع جهانی سلامت اشاره کرد که میزبان نشست منطقه‌ای این مجمع در سال 2019 در جزیره کیش بود.
دکتر تکیان اظهار داشت: مجمع جهانی سلامت اتاق فکری دارد که اعضای آن برترین دانشگاه‌های جهان از 6 قاره هستند و در ابتدا 15 عضو داشته اما اکنون 31 عضو دارد که دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز یکی از این اعضا است و این مجمع در سال دو نشست دارد؛ یک نشست منطقه‌ای به میزبانی یکی از اعضا و دیگری نشست جهانی که هرسال در ماه اکتبر و در برلین برگزار می‌شود.
وی همچنین درباره حضور دانشگاه در پانزدهمین نشست مجمع در اکتبر 2023 بیان داشت: در نشست سال جاری طی سه روز، 370 نفر از 106 کشور شرکت کردند و مهمانانی در سطح روسای جمهور، وزرا، روسای دانشگاه‌ها، مدیران و تصمیم گیران بخش خصوصی کشورها در آن به ارائه مطلب و تبادل‌نظر پرداختند و در این دوره دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان پانل طب تلفیقی (Integrative Medicine) با سخنرانی دکتر قناعتی و دکتر آیتی و سخنرانی مجازی دکتر شمس اردکانی به مدیریت جلسه دکتر تکیان بود.
عضو هیئت‌علمی دانشکده بهداشت، نحوه آشنایی با مجمع جهانی سلامت را از یک تجربه شخصی به‌عنوان سخنران در سال 2014، معرفی آن به رئیس وقت دانشگاه و طرح پیشنهاد عضویت دانشگاه در مجمع جهانی سلامت عنوان کرد و گفت: پس‌ازآن در سال 2016 به بهانه پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشکده بهداشت کنگره‌ای جهانی با 20 مهمان مطرح ازجمله رئیس مجمع جهانی سلامت برگزار کردیم که پیرو آن در سال 2017 عضو مجمع و در سال 2019 نیز میزبان نشست منطقه‌ای بودیم.
وی همچنین بر اهمیت استفاده از فرصت عضویت و جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مجمع در راستای منافع ملی و دانشگاه تأکید کرد.
دکتر تکیان در پایان، از برگزاری نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در اردیبهشت‌ماه 1403 به میزبانی دانشگاه موناش کشور استرالیا خبر داد.
 توضیح اینکه هیئت‌مدیره مجمع جهانی سلامت 9 عضو دارد که دکتر تکیان از اعضای آن است و به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه در تصمیم‌گیری‌های مجمع طی 4 سال گذشته شرکت کرده است.
در بخش بعدی این نشست، دکتر زرگران ضمن تشکر از همراهی و پیگیری دکتر رحیمی رئیس و دکتر بهرام سلطانی معاون بین‌الملل دانشکده طب ایرانی دانشگاه، دکتر نکوفر و همکاران واحد توسعه روابط بین‌الملل برای سرعت عمل در تنظیم تفاهم‌نامه و راهنمایی‌های دکتر آیتی، برای به ثمر رساندن همکاری با دانشگاه ماهیدول تایلند و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با این دانشگاه تشکر کرد و به ارائه گزارشی کوتاه از فرایند عملیاتی این تفاهم‌نامه پرداخت.
مدیر توسعه امور بین‌الملل تشریح کرد: ارتباط با دانشگاه ماهیدول از یک دعوت شخصی تبدیل به یک فرایند سازمانی و ارتباط دانشگاهی شد؛ و پیش‌ازاین ارتباطاتی با این دانشگاه وجود داشت اما در قالب یک برنامه عملیاتی همکاری محقق نشده بود.
دکتر زرگران در ادامه به تشریح نحوه ایجاد ارتباط با طرف تایلندی پرداخت که آغاز آن با دعوت ایشان در سال گذشته برای سخنرانی در بیمارستان سیریراج دانشگاه ماهیدول تایلند بوده و پس‌ازآن با مذاکرات وی با دکتر پراویت آکاراسرینونت، رئیس مرکز طب سنتی تایلندی دانشگاه ماهیدول، برای شکل‌دهی همکاری مشترک دو دانشگاه، این دعوت شخصی منجر به یک ارتباط سازمانی شده است.
برگزاری جلسه آنلاین مشترک با رئیس دانشکده طب ایرانی، بازدید مسئولین مرکز طب سنتی تایلند دانشگاه ماهیدول از دانشگاه علوم پزشکی تهران در تابستان 1402 و تدریس در پانل طب سنتی تایلندی در کنفرانس بین‌المللی اعمال یداوی در طب سنتی طی این سفر در تهران، برگزاری دو نشست علمی آنلاین مشترک با موضوعات گیاه زعفران و گیاه رز و خواص درمانی آن‌ها، از اولین برنامه‌های عملیاتی مشترک بین دو دانشگاه بود.
پس‌ازآن نیز، با توافق نهایی بر متن تفاهم‌نامه مشترک، با سفر دکتر روجا رحیمی، رئیس و دکتر زرگران، مدیر گروه تاریخ پزشکی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تایلند و به دعوت دانشگاه ماهیدول، نمایندگان دانشگاه ضمن بازدید از دانشگاه ماهیدول و امکانات حوزه طب سنتی آن و امضای تفاهم‌نامه مشترک با دانشکده پزشکی آن دانشگاه، دو برنامه دیگر ازجمله سخنرانی در نخستین سمینار علمی طب ایرانی و طب سنتی تایلند در موضوع بیماری‌های گوارشی و حضور به‌عنوان سخنران مدعو در کنفرانس علمی طب سنتی در دانشگاه ماهیدول را به انجام رساندند و طی این روابط دانشگاهی، دکتر آکاراسرینونت از دانشگاه ماهیدول، به‌عنوان استاد مدعو دانشکده طب ایرانی شروع به همکاری کرد و نخستین مقاله ارسالی ایشان به نشریه علمی Traditional and Integrative Medicine دانشکده طب ایرانی برای چاپ پذیرفته شد.
دکتر زرگران گفت: در ادامه اجرایی نمودن مفاد تفاهم‌نامه، در موضوعات تبادل دانشجو در حوزه طب سنتی، برگزاری برنامه‌های مشترک و مشارکت در برنامه‌های یکدیگر، انجام تحقیقات مشترک و انتشار مقالات مشترک، در حال مذاکره و برنامه‌ریزی هستیم.
توضیح اینکه دکتر زرگران در تفاهم‌نامه منعقدشده بین دو دانشگاه، مسئول پیگیری اجرایی شدن مفاد آن به‌عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
در ادامه دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، روش ارتباط‌گیری دکتر تکیان و دکتر زرگران در دو مورد M8 و دانشگاه ماهیدول و تبدیل آن به یک ارتباط و دستاورد برای دانشگاه را یک شیوه مهم ارتباط‌گیری تحت عنوان Snowballs Modeling دانست که در آن یک ارتباط علمی شخصی کوچک، رفته‌رفته به یک ارتباط و همکاری گسترده بین‌المللی بزرگ تبدیل‌ می‌شود و از دیگر اعضا نیز دعوت کرد که این مدل را در ارتباطات دانشگاهی بین‌المللی خود مورد توجه و تمرین قرار دهند.
در دستور جلسه بعدی شورای بین‌الملل، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل به ارائه گزارش فرآیند جذب دانشجویان بین‌الملل دانشگاه در سپتامبر 2023 (نیمسال تحصیلی گذشته از بهمن 1401 تا پایان شهریور 1402) و فرصت‌ها، افتخارات و چالش‌های طی این مسیر پرداخت.
دکتر زرگران اظهار داشت: در سپتامبر 2023 اتفاقات خوبی در موضوع جذب دانشجویان بین‌الملل برایمان رقم خورد که ثبت رکورد جذب 271 دانشجوی بین‌الملل در یک ترم تحصیلی در طول ادوار جذب دانشجو در معاونت بین‌الملل، موفقیت در تثبیت بازار رشته دندانپزشکی، راه‌اندازی و جذب مجدد دانشجوی کارشناسی پرستاری بعد از سال‌ها توقف و بالاترین میزان جذب دانشجوی کوتاه‌مدت پس از وقفه در دوره شیوع کرونا، از شاخص‌ترین دستاوردهای حوزه جذب دانشجوی بین‌الملل بود.
وی با تشریح روند جذب دانشجو طی سال‌های گذشته و اشاره به استفاده از فرصت پذیرش آنلاین دانشجو در مدیریت قبل برای حفظ و گسترش بازار در شرایط کرونا، سختی‌های گذر از این شرایط به دوران پسا کرونا و حضوری شدن مجدد کلاس‌ها و ورود مجدد رقبای داخلی و منطقه‌ای به بازار جذب دانشجویان بین‌الملل، گذر از مرز 270 دانشجوی جذب‌شده در ترم اخیر به همراه ارتقای کیفی و حرکت در راستای انضباط مالی و کاهش بورسیه‌ها را موفقیت بزرگی در توسعه و تثبیت بازار جذب دانشجویان بین‌الملل برای دانشگاه برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با حفظ یک روال منطقی و معمول می‌توانیم به میزان جذب بیش از 400 دانشجو در سال برسیم.
وی در ادامه موفقیت‌های معاونت بین‌الملل در گزارش ترم تحصیلی اخیر بیان داشت: در اسفند 1401 موفق به کسب عنوان دانشگاه موفق در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌الملل کشور شدیم که این جشنواره توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
دکتر زرگران تربیت سفیران علمی و فرهنگی ایران در دنیا، تقویت بین‌المللی سازی دانشگاه، افزایش توان علمی، مبارزه با انزوای علمی و ایران هراسی، گسترش مناسبات علمی کشور با دیگر کشورها، ارزآوری و توسعه اقتصادی را از مهم‌ترین دلایل اهمیت جذب دانشجوی بین‌الملل برشمرد.
وی سیاست‌گذاری در حوزه جذب و بازاریابی، تعیین بازارهای هدف جدید جذب دانشجو به‌موازات حفظ بازارهای ثابت، تمرکززدایی از بازارهای سنتی جذب دانشجو، مدیریت روند پذیرش دانشجویان بین‌الملل، سیاست‌گذاری و انضباط مالی در تخصیص بورسیه، برنامه‌ریزی و بهبود فرایند در حوزه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت را از اهداف مورد نظر این مدیریت برای پویایی بازار جذب دانشجویان بین‌الملل عنوان کرد و اظهار داشت: ما درمجموع، تاکنون موفق به جذب دانشجو از 61 کشور جهان شدیم و در حال حاضر از 50 کشور دانشجوی مشغول به تحصیل ‌داریم.
وی همچنین رصد بازارهای بین‌المللی با هدف پایش و حفظ بازارهای موجود و برنامه‌ریزی مشخص برای بازاریابی از طریق حضور در نمایشگاه‌ها، مدیریت کارگزاران جذب دانشجو، تولید محتوای تبلیغاتی مناسب، استفاده از ابزارهای تبلیغاتی در وب‌سایت‌ها و فضای مجازی، طراحی Mind Map فعالیت‌های مدیریت توسعه امور بین‌الملل، سرعت عمل در پاسخ به فرایندهای بازاریابی و پاسخ به نیاز بازار از طریق انعطاف در مدل‌های پذیرش را، ابزارهای سیاست گزاری برای بازارهای جذب دانشجو دانست.
دکتر زرگران، چینش صندلی جذب بر اساس اولویت‌های پذیرش و تخصیص سهمیه به ملیت‌ها برای تمرکززدایی پذیرش دانشجو از ملیت‌های محدود که در گروه پزشکی آغاز شده است و در گروه دندانپزشکی نیز آغاز خواهد شد، گسترش زیرساخت برای توسعه جذب، مشارکت فعال گروه‌های آموزشی و بازارهای هدفمند با بررسی میزان شانس و موفقیت جذب دانشجو را از برنامه‌های مدیریت بازاریابی در جذب دانشجو اعلام کرد.
وی سرمایه‌گذاری برای بازاریابی و تبلیغات را یکی از مهم‌ترین ابزارهای جذب دانشجو دانست و بیان داشت: هزینه کردن برای تبلیغات نوعی سرمایه گذری است و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی برای تبلیغ دانشگاه و جذب دانشجو، از مهم‌ترین ابزارهای جذب دانشجوی بین‌المللی است.
مدیر توسعه امور بین‌الملل با تأکید بر اهمیت تولید اقلام تبلیغاتی متناسب با نیازهای هدف‌گذاری شده، از حضور دانشگاه در نمایشگاه‌ها و بازدید مدارس در کشورهای پاکستان، ترکیه، عمان، امارات، اندونزی، هند و نیز نمایشگاه‌های داخلی شامل نمایشگاه چشم‌انداز توسعه همکاری‌های علمی ایران و روسیه در دانشگاه علامه طباطبایی و نمایشگاه اجلاس G5 از شروع ترم دوم سال تحصیلی 1401 تاکنون خبر داد.
دکتر زرگران نحوه تعامل با کارگزاران جذب دانشجو را در افزایش جذب دانشجویان بین‌الملل بسیار تأثیرگذار دانست و ضمن تشریح سیاست‌گذاری این حوزه و استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان خارجی به‌عنوان ایجنت دانشجو و نیز مدیریت شرکت‌های کارگذاری داخلی و خارجی، افزود: کارگزاران غیر ایرانی فعال، از کشورهای هند، عراق، پاکستان، افغانستان، نیجریه، مالزی، روسیه، عمان، غنا، تانزانیا و لبنان هستند.
وی سیاست‌گذاری انضباط مالی در تخصیص بورسیه‌ها را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این مدیریت عنوان کرد که برای دستیابی به آن فعالیت‌هایی نظیر تعدیل بورسیه‌های اعطایی به دانشجویان، تدوین آیین‌نامه اعطای بورسیه حین تحصیل به دانشجویان با همکاری معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل و تدوین شیوه‌نامه عقد قرارداد و بورسیه برای کارگزاران جذب دانشجوی بین‌الملل انجام‌شده است و اظهار داشت: اعطای بورسیه در آغاز پذیرش دانشجو برای ایجاد بازارهای هدف سیاست صحیحی بود که در زمان خود انجام شد و در دوران کرونا نیز با توجه به تلاطم‌های موجود، ضرورت اعطای بورس وجود داشت؛ اما با توجه به ثبات کنونی، زمان آن رسیده است که در این مورد به انضباط مالی رسید و فرایند اعطای آن را قاعده‌مند کرد.
دکتر زرگران درباره مدیریت فرایند پذیرش دانشجویان بین‌الملل و تعیین ملاک‌ها و معیارهای آن اظهار داشت: در روند پذیرش دانشجویان، بازنگری‌ها و اصلاحاتی انجام شد که گام اول در این امر همان تعیین ملاک و معیار پذیرش جهت تسهیل و تسریع امور مربوط به جذب دانشجویان بین‌الملل با تفکیک رشته‌ها، مقاطع تحصیلی و حتی ملیت‌ها بود؛ که پیش‌ازاین برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تعریف‌شده بود و اخیراً برای رشته‌های مامایی و پرستاری و فیزیوتراپی، با همکاری معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها انجام شد.
وی افزود: پس از تعیین ملاک‌ها، تدوین و به‌روزرسانی مصوبات و آیین‌نامه‌های پذیرش و رصد مسیرهای پذیرش انجام شد؛ که از این میان، به‌روزرسانی آیین‌نامه New-Route PhD با همکاری معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل، تدوین مقررات و دستورالعمل‌های جذب و پذیرش دانشجویان بین‌الملل (از مرحله ثبت درخواست پذیرش تا پذیرش نهایی، شروع و ادامه تحصیل در دانشگاه) با عنوان Terms & Conditions و همچنین آئین‌نامه رصد وضعیت سلامت دانشجویان با عنوان Health Assessment از مهم‌ترین این موارد است.
وی ارائه مشاوره تخصصی و ترغیب متقاضیان برای درخواست رشته‌های هدف و پیگیری مشاوره شدگان را از دیگر فعالیت‌های شاخصی دانست که موجب ثبت رکورد ثبت‌نام 67 دانشجوی بین‌الملل رشته دندانپزشکی، یعنی بیشترین میزان جذب دانشجوی دندانپزشکی در ادوار تاریخ جذب دانشجوی معاونت بین‌الملل در یک ترم شده است.
دکتر زرگران، مدیریت کمیته‌های پذیرش دانشجویان بین‌الملل، استفاده از سیستم advisory برای مدیریت هدایت تحصیلی پذیرفته‌شدگان و ارتباط مستمر با آنان برای پاسخ‌گویی به سؤالات و مشکلات، تسریع و تسهیل روند اخذ روادید و درخواست‌های اقامت دانشجویی و کاهش مدت انتظار پرونده‌های درخواست از بیش از دو هفته به دو روز و همچنین توسعه پلتفرم سیستم حمایت از دانشجویان را از دیگر فعالیت‌های مربوط به این حوزه برشمرد.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه، این مدیریت را خط مقدم جذب دانشجو دانست که نیاز به حمایت‌ها، پشتیبانی‌ها و اصلاح برخی فرایندهای دیگر مدیریت‌های مجموعه و ارکان ارتباطی با دانشجویان، برای رسیدن به هدف افزایش جذب دانشجوی بین‌الملل دارد و مباحث کیفیت علمی، خدمات دانشجویی، شفافیت قوانین، احترام فرهنگی، پاسخگویی و سرعت عمل در انجام فرایندها را از مهم‌ترین دغدغه‌های تأثیرگذار در این مسیر برشمرد.
دکتر زرگران در ادامه، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت را نمایش توانمندی‌های دانشگاه و یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی بین‌الملل دانست که در گسترش روابط بین‌الملل، دیپلماسی علمی و درآمدزایی نقش ویژه‌ای دارد و افزود: این دوره‌ها به‌صورت دوره‌های مدون عمومی، دوره‌های تخصصی و با اهداف خاص و همچنین دوره‌های برون‌مرزی برگزار می‌شود و به همین منظور تدوین دستورالعمل برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی کوتاه‌مدت بین‌المللی با همکاری معاونت آموزشی، راه‌اندازی کمیته برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت بین‌المللی به‌منظور سیاست‌گذاری، هماهنگی و تعیین چارچوب برنامه‌ها انجام شد.
 وی درباره برنامه‌های برگزارشده در حوزه دوره‌های کوتاه‌مدت ادامه داد: در ترم گذشته مدرسه تابستانی 2023 با حضور دانشجویانی از ترکیه و عراق برگزار شد و دوره کوتاه‌مدت 2 ماهه Vector Biology & Control دانشکده بهداشت با حمایت سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز در حال برگزاری است که 28 دانشجو در این دو دوره شرکت کردند و در مجموع در ترم جاری با حضور 33 دانشجو در دوره‌های کوتاه‌مدت (در دوره‌های تصویب‌شده)، بالاترین میزان جذب دانشجوی دوره‌های کوتاه‌مدت پس از دوران کرونا رقم خورد.
دکتر زرگران گزارش جذب دانشجویان بین‌الملل را با بیان چالش‌های مربوط به این برنامه بین‌المللی سازی ادامه داد و اظهار داشت: رقابت ناسالم رقبا و دانشگاه‌های داخلی با اعلام هزینه‌های ثبت‌نام غیراستاندارد و عدم توجه به عیار علمی دانشجو هنگام جذب و پذیرش، تأثیر مستقیم کاهش و افزایش رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی، مشکلات زبان انگلیسی دانشجویان، انضباط مالی و آموزشی، پرداخت به‌موقع تعهدات مالی به ذینفعان، امور لجستیکی داخلی و خوابگاهی و امور کنسولی برون دانشگاهی را از مهم‌ترین این چالش‌ها دانست و بر تدوین هرچه بیشتر برنامه‌های آشنایی با دانشگاه و نیز برنامه‌های فرهنگی متناسب با ذائقه فرهنگی و ملی و مذهبی دانشجویان هم‌راستا با هنجارهای فرهنگ اسلامی – ایرانی تأکید کرد.
در جمع‌بندی این جلسه، دکتر آیتی ضمن تشکر از گزارش‌های ارائه‌شده، درباره موضوع آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌الملل اظهار داشت: یکی از اهداف بین‌المللی سازی دانشگاه، توسعه و ترویج زبان فارسی است و فارغ از رشته تحصیلی و نیاز دانشجویان به دانستن این زبان، با برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای اوقات فراغت و خارج از کوریکولوم آموزشی و استفاده از ظرفیت منتورینگ زبان فارسی در این برنامه‌ها، می‌توان به توسعه زبان فارسی کمک کرد و نیاز دانشجویان بین‌الملل به تعاملات فرهنگی و داخل و خارج دانشگاهی در طی حضور و زندگی در ایران را فراهم کرد.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 250792
الهام رضازاده
تهیه کننده

الهام رضازاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *