• تاریخ انتشار : 1403/04/11 - 21:41
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 233
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

دیدار رئیس و معاون بین‌الملل دانشگاه با سفیر ارمنستان در ایران

اعلام آمادگی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران برای همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و سیاست‌گذاری در حوزه سلامت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارمنستان

آرسن آواگیان، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران ضمن بازدید از پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، با دکتر حسین قناعتی و دکتر محمدحسین آیتی، رئیس و معاون بین‌الملل دانشگاه دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در جریان این دیدار که یکشنبه 10 تیر 1403 برگزار شد، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر آرپی مانوکیان، معاون بین‌الملل دانشکده پرستاری و مامایی و دکتر معصومه مجیدی، عضو میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارمنستان نیز حضور داشتند.
همکاری با دانشگاه‌های ارمنستان در زمینه‌های سیاست‌گذاری سلامت و راه‌اندازی کارخانه‌های تولید دارو و شرکت‌های دانش‌بنیان
در آغاز، دکتر قناعتی ضمن خوشامدگویی به سفیر ارمنستان، پیشینه کشورمان در حوزه علوم پزشکی را کهن توصیف کرد و اظهار داشت: ایران در طول هزار سال گذشته از وجود دانشمندان و پزشکان بزرگی چون ابن‌سینا و زکریای رازی بهره برده است. کتاب قانون ابن‌سینا تا قرن 18 میلادی به عنوان کتاب مرجع اصلی پزشکی در اروپا تدریس می‌شده و به نوعی اساس رشد و توسعه علم پزشکی با وجود این دانشمندان بزرگ و مطرح بنا گذاشته شده است.
رئیس دانشگاه در ادامه جلسه با سفیر ارمنستان افزود: این در حالی است که مدتی پیش یونسکو، جندی‌شاپور را به عنوان کهن‌ترین دانشگاه جهان معرفی کرد.
وی سپس دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عنوان قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور با قدمتی بیش از 170 سال معرفی کرد و اظهار داشت: در تازه‌ترین گزارش سایمگو دانشگاه علوم پزشکی تهران در بین دانشگاه‌های کشور، رتبه اول و در سطح خاورمیانه با یک پله صعود، رتبه پنجم را کسب کرده است.
دکتر قناعتی به ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی شانگهای طی سال‌های اخیر با وجود تأثیر تحریم‌های ظالمانه علیه ایران برای چاپ مقالات اساتید ایرانی در مجلات و نشریات بین‌المللی اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه پیشرفت‌های فناوری، تولید دارو و توسعه شهر علم و فناوری شهید سلیمانی اقدامات مؤثری را انجام داده است.
وی همچنین فعالیت‌های معاونت بین‌الملل به منظور پیشبرد اهداف بین‌المللی سازی دانشگاه را قابل‌توجه توصیف کرد و بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1401 موفق به راه‌اندازی شعبه بین‌الملل خود در کشور عراق با عنوان دانشگاه علوم پزشکی سبطین شد که هم‌اکنون حدود 600 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند.
دکتر قناعتی مجموع دانشجویان بین‌الملل دانشگاه را حدود دو هزار نفر اعلام کرد و گفت: اغلب این دانشجویان در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند.
وی با تأکید بر کیفیت بالای آموزشی دانشگاه و تأثیر آن بر میزان جذب دانشجویان بین‌المللی، تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان بین‌المللی رشته پزشکی عمومی (MBBS) دانشگاه در آزمون فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی (FMGE) کشور هندوستان (جولای 2023) نتایج درخشانی را ثبت کردند که حاکی از سطح بالای کیفی آموزش در این مجموعه است.
رئیس دانشگاه با اشاره به ظرفیت‌های بیمارستان‌های زیرمجموعه با حدود 5 هزار تخت و پذیرش بیماران از سراسر ایران و کشورهای منطقه، افزود: مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به نوعی دایرة‌المعارف پزشکی است و فردی که در این مجموعه فعالیت می‌کند بیش از هر جای دیگری می‌تواند مهارت کسب کند.
دکتر قناعتی در ادامه با بیان اینکه نظام و حکمرانی سلامت در ایران متفاوت از سایر کشورهاست، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران به عنوان زیرمجموعه وزارت بهداشت، مسئولیت آموزش، درمان و ارائه خدمات سلامت به مردم را برعهده دارند.
وی با معرفی نظام شبکه و ارجاع در سیستم بهداشت و درمان کشور، افزود: این مدل با بهره‌وری بالا، هزینه‌ها را به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و دانشگاه علوم پزشکی تهران هم‌اکنون در حال پیاده‌سازی آن در عراق است.  
دکتر قناعتی پیشنهاد بهره‌گیری از مدل یاد شده در کشور ارمنستان را ارائه کرد و گفت: این مدل به ویژه در کشورهایی که جمعیت کمتری دارند، راحت‌تر قابل‌اجرا خواهد بود.
رئیس دانشگاه همچنین از آمادگی این مجموعه برای همکاری در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و سیاست‌گذاری در حوزه سلامت خبر داد و گفت: در زمینه راه‌اندازی کارخانه‌های تولید دارو و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با داروسازی نیز فرصت‌های همکاری مشترک بسیار خوبی وجود دارد. 
سپس دکتر آیتی توضیحاتی در خصوص دیگر ظرفیت‌های دانشگاه از جمله 10 دانشکده، 18 بیمارستان آموزشی، بیش از یکصد مرکز تحقیقاتی، شعبه کیش پردیس بین‌الملل، شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا؛ دانشگاه علوم پزشکی سبطین و کالج بین‌الملل  ارائه کرد و بیان داشت: بیش از 300 مرکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت شهری و روستایی دانشگاه به 3 میلیون نفر در جنوب تهران خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به تحصیل 13 هزار دانشجو در دانشگاه، مجموع دانشجویان بین‌المللی در تهران و شعبه کیش و کربلا را یک هزار و 842 نفر اعلام کرد و گفت: 60 درصد دانشجویان معادل یک هزار و 110 نفر در تهران، حدود 600 نفر در شعبه کربلا و نزدیک به 165 نفر در شعبه کیش تحصیل می‌کنند.
وی مجموع فارغ‌التحصیلان بین‌المللی دانشگاه را بیش از 880 نفر عنوان کرد و ادامه داد: از سال تحصیلی آتی 20 تا 30 درصد ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی سبطین را دانشجویان غیرعراقی تشکیل خواهند داد.
دکتر آیتی همچنین به بیان نکاتی در خصوص تجهیزات و تولیدات دارویی ساخت دانشگاه علوم پزشکی پرداخت و گفت: ایران پس از آمریکا دومین کشور در جهان است که اقدام به ساخت ربات جراح (ربات جراح سینا) کرده و تاکنون موفق به صادرات تعدادی از این دستگاه‌ها به کشور اندونزی شده است.
وی در ادامه به بخشی از فعالیت‌های دانشگاه در حوزه روابط بین‌الملل اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه تبادل اساتید و دانشجویان، این مجموعه در برنامه اراسموس پلاس اتحادیه اروپا مشارکت داشته و برنامه‌های آموزشی مشترکی را با دانشگاه‌هایی چون مک کواری استرالیا، ساساری و فرارا ایتالیا و سانتیاگو د کمپوستلا اسپانیا اجرایی کرده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه از انعقاد بیش از 190 قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی 50 کشور جهان خبر داد و بیان داشت: همچنین فرصت همکاری با بیش از یکصد محقق مدعو یا وابسته در قالب برنامه اعضای هیأت‌علمی ثانویه بین‌المللی فراهم شده است.
دکتر آیتی اضافه کرد: همچنین در قالب برنامه Appraise to Raise بیش از 170 آنلاین ژورنال کلاب، وبینار، کنگره و دوره کوتاه‌مدت آنلاین و مدارس تابستانی و زمستانی با حضور حدود 340 سخنران از 35 کشور جهان برگزار شده است.
وی جایگاه دانشگاه در تعدادی از نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی را نیز تشریح کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در جایگاه 350-301 نظام رتبه‌بندی QS در حوزه پزشکی و رتبه 600-501  نظام رتبه‌بندی شانگهای قرار دارد.
برگزاری برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی موردنیاز مراکز علمی ارمنستان 
در ادامه، معاون بین‌الملل دانشکده پرستاری و مامایی گزارشی از همکاری‌های بین‌المللی میان دانشگاه‌های دو کشور و به صورت خاص دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه کرد و اظهار داشت: طبق اطلاعات پایگاه اسکوپوس، حدود 800 مقاله مشترک میان اساتید ایرانی و ارمنستانی طی شش سال (2023-2018)  منتشر شده است.
دکتر مانوکیان افزود: این تعداد مقاله مشترک حاصل همکاری اساتید و محققان دانشگاه‌های ایرانی با 17 موسسه و دانشگاه کشور ارمنستان است.
وی تعداد مقالات مشترک میان اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه‌ها و مؤسسات کشور ارمنستان در همین مدت را 26 مورد عنوان کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده پرستاری و مامایی به بازدید هیأت دانشگاه در سال 2019 از دانشگاه دولتی پزشکی ایروان اشاره کرد و افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌ای نیز با این دانشگاه به منظور توسعه همکاری‌های مشترک منعقد شده است.
سپس مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه بیان داشت: پیشرفت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه تولید محصولات و تجهیزات فناورانه قابل‌توجه است و هم‌اکنون در کنار تبادلات آکادمیک، فرصت همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ارمنستان در عرصه تجارت و صنعت نیز وجود دارد.
دکتر نکوفر با اشاره به تعریف برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی متنوع، به روز و در رشته‌های مختلف علوم پزشکی توسط دانشگاه برای تعامل با دانشگاه‌ها و مؤسسات خارج از کشور، گفت: به  طور مثال در دانشکده‌های پرستاری و مامایی و علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دوره‌های کاربردی و متنوعی تعریف شده که قابلیت اجرای آن‌ها با حضور اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه‌های ارمنستان وجود دارد.
وی اضافه کرد: مشابه این اقدام در عراق و پاکستان اجرایی شده و خوشبختانه موفق به آموزش اساتید و اعضای هیأت‌علمی این کشورها در رشته‌ها و دوره‌های مورد درخواست شده‌ایم.
دکتر نکوفر همچنین پیشنهاد ایجاد شعبه دانشگاه در ارمنستان را به سفیر این کشور ارائه کرد. 
سفیر ارمنستان در ایران نیز ضمن قدردانی از رئیس و معاون بین‌الملل دانشگاه در خصوص گسترش تعاملات با ایران از جنبه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های آکادمیک ابراز علاقه‌مندی کرد.
آواگیان با بیان تفاوت‌های سیستم آموزش عالی دو کشور، گفت: به زودی با رئیس‌جمهور ارمنستان دیدار خواهم داشت که در این ملاقات موضوع گسترش همکاری‌های دانشگاهی مطرح خواهد شد.
در پایان این نشست مقرر شد طی بازگشت سفیر ارمنستان به کشورش در دیدار با رئیس‌جمهور، وزرای علوم و بهداشت و مسئولان تعدادی از دانشگاه‌های این کشور، مقوله همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت خاص پیگیری شود. ضمن اینکه مقرر شد میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارمنستان نیز در تعامل با سفیر و دانشگاه‌های این کشور، پیگیر تعاملات و همکاری‌های آتی باشد. 
همچنین در این جلسه نسخه‌ای از تفاهم‌نامه دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه دولتی پزشکی ایروان در اختیار سفیر ارمنستان قرار گرفت و قرار شد در راستای عملیاتی شدن مفاد آن، اقدامات لازم صورت گیرد. 
بازدید سفیر ارمنستان در ایران از پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی 
پیش از این دیدار، سفیر ارمنستان با حضور در پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی واقع در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، از مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته بالینی و محصولات و تجهیزات موجود در این مرکز بازدید کرد
.همچنین نشستی با حضور دکتر سعید سرکار، رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، دکتر علیرضا احمدیان، معاون پژوهشی پژوهشکده و رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های بیومدیکال و رباتیک، دکتر علیرضا میرباقری، معاون پژوهشی این مرکز و دکتر آرپی مانوکیان، معاون بین‌الملل دانشکده پرستاری و مامایی برگزار و طی آن معرفی جامعی از پژوهشکده، نوع فعالیت‌ها و محصولاتی که براساس تحقیق و توسعه اساتید و محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید شده‌اند، صورت گرفت.
دکتر سرکار در این دیدار پیشنهاد تربیت نیروی انسانی از دانشگاه‌های پزشکی کشور ارمنستان در رشته‌های فیزیک پزشکی، هوش مصنوعی، مهندسی پزشکی و رباتیک را مطرح کرد.
وی افزود: همچنین این مجموعه آمادگی دارد با دانشگاه‌های ارمنستان در خصوص رفع نیازهای جامعه پزشکی این کشور برای تهیه تجهیزات پزشکی همکاری کند.
سفیر ارمنستان در ایران نیز توانمندی‌های پژوهشکده در حوزه فناوری‌های پیشرفته پزشکی را بسیار خوب ارزیابی کرد و برای همکاری در حوزه‌های سلامت، تجهیزات پزشکی و دارو با توجه به توانمندی‌های دانشگاه و نیازهای کشور ارمنستان ابراز تمایل کرد.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 270145
مهناز وحیدی
تهیه کننده

مهناز وحیدی