• تاریخ انتشار : 1398/12/28 - 13:21
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 4
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

نشست هیات نمایندگان صلیب سرخ چین با مسئولین دانشگاه

با حضور هیات نمایندگان صلیب سرخ کشور چین و با هدف تبادل تجربیات و بررسی روش های بالینی مبارزه با بیماری COVID-19 روز سه شنبه 27 اسفند ماه جلسه ای با حضور معاون بین الملل دانشگاه، روسای دانشکده های بهداشت، طب ایرانی و مدیران گروه های ویروس شناسی و اپیدمولوژی و دیگر همکاران هیات علمی دانشگاه برگزار گردید.

محور اصلی گفتگوها در مورد انجام تست های تشخیص بیماری، نحوه شناسایی موارد و سیاست های کنترل اپیدمی، خطای تشخیصی کیت ها و جواب های کاذب (مثبت و منفی)، ساخت واکسن، تجارب کشور چین در زمینه استفاده از داروهای گیاهی در پیشگیری و درمان بیماری، و استراتژی چین در سال های آتی در این زمینه انجام پذیرفت.

دکتر اکبری ساری، رئیس دانشکده بهداشت،  ضمن تشکر از حضور میهمانان، گزارشی از وضعیت بیماری در کشور، شفافیت در اطلاع رسانی و اعلام شناسایی اولین موارد کویید 19 در آزمایشگاه ویروس شناسی دانشکده بهداشت،  تشکیل تیم سی نفره اساتید و فارغ التحصیلان دکتری دانشکده (که به صورت شبانه روزی و آنلاین در حال تولید محتوا هستند) و روند پیشرفت آن در ایران ارائه کردند و پیشنهاد دادند تا همه اعضای بازدید کننده از چین بتوانند با گروههای تخصصی متناظر خود در دانشگاه ارتباط برقرار نموده و پیرامون موضوعات پژوهشی و درمانی ویروس COVID-19  تبادل نظر نمایند.

گروه صلیب سرخ چین متشکل از دکتر Wu Huanyu  مدیر موسسه بیماری های عفونی شانگهای، دکتر Qian Zhiping مدیر گروه بیماری های تنفسی بیمارستان شانگهای، دکتر Ma Xuejin  مدیر بخش ویروس شناسی وزارت بهداشت کشور چین ، دکتر Zhou Xiaohang ریاست بخش بهداشت و امداد صلیب سرخ چین،  تجربیات  Clinical Trial کشور چین در مقابله با بیماری کروناویروس را بازگو و به شرح مختصر موضوعات مرتبط با بیماری از جمله درمان و قرنطینه بیماران اشاره کردند.  

همچنین شایان ذکر است، گروه صلیب سرخ مجموعه ای از داروهای امدادی جهت درمان بیماران به داخل کشور آورده اند، که با راهنمایی همکاران دانشگاه مقرر گردید که فرایند رسمی دریافت مجوز در وزارت بهداشت طی شود و بعد از تاییدیه های لازم در مورد چگونگی به کار گیری آنها تصمیم گیری شود.

دکتر کردی، معاون بین الملل دانشگاه، با ارائه توضیحات درخصوص فعالیت های بین المللی دانشگاه پیرامون موضوعات مرتبط با ویروس COVID-19، پیشنهاد دادند تا هیات چینی با همکاری معاونت بین الملل دانشکده طب ایرانی، پروپوزال های همکاری اختصاصا" در مورد درمانهای طب چینی و گیاهی ویروس را تهیه و مورد توجه قرار دهند.

 

رویه کشور چین در مقابله با بیماری بدین شکل بوده است که تمامی موارد مثبت براساس تست (که مجموع 80000 نفر بوده اند) به بیمارستان ارجاع داده شده و مطابق با سطح بندی وضعیت بیمار، تحت مراقبت های کلینیکی قرار گرفته اند و در طول درمان نیز چند مرتبه مجدد تست انجام شده و بعد از ترخیص هم حداقل به مدت دو هفته تحت کنترل بوده اند.

از نظر هیات صلیب سرخ یکی از مسائلی که اکنون باید در مدیریت این بیماری مورد توجه واقع شود نحوه فالوآپ بیماران در مدل ایزوله بیماران در منزل است. که هم شامل خود بیمار است و هم شامل اطرافیان وی می شود.

در زمینه تبادل دستورالعمل و پروتکل های تدوین شده موجود قرار شد تبادل اطلاعات صورت گیرد.

در مورد نتایج کاذب آزمایشات پی سی آر، خانم دکتر مختاری آزاد این عوامل را مطرح نمودند که ممکن است نمونه گیری صحیح انجام نشده باشد، یا نمونه به شیوه مناسبی به بیمارستان منتقل نشود؛ مثلا اگر نمونه ای فاقد DNA باشد عملا نتایج از دقت برخوردار نخواهند بود.

گروه چینی  بر اساس مستندات موجود از مجموع 80000 نفر شناسایی و بستری شده اعلام کردند که 80 درصد بدون نگرانی خاصی بعد از دو هفته ترخیص شده، 15 درصد دارای علائم بالینی جدی بودند که تحت درمان و مداوا قرار گرفته و 5 درصد هم وضعیت وخیم داشته اند. نرخ مرگ و میر  در چین نیز 3.8درصد گزارش شده است.

همچنین در مورد کیفیت کیت های تشخیص فعلی که در آزمایشگاه ویروس شناسی استفاده می شوند بر اساس شواهد موجود و برندهای که تاکنون استفاده شده اند، بنا بر نظر خانم دکتر مختاری آزاد کیت های شرکت Wazym  از نظر سرعت و دقت از کیفیت بالاتری برخوردار بودند.

در ادامه دکتر اکبری ساری این سوال را مطرح کردند که با فرض محدودیت امکانات خصوصا" کیت، تخت و .. ، کشور چین اولویت تخصیص امکانات را به کدام گروه می دهد: که با توجه به عدم وجود تجربه چنین محدودیتی در چین، هیات چینی عملا جوابی مبتنی بر تجربیات خود نداشتند و پیشنهاد افزایش تخت و امکانات را مطرح کردند؟

در مورد سیاست و استراتژی چین در سال های آتی بحث شد که به مواردی مانند تاکید روی تولید واکسن، جلوگیری از ورود افراد بیمار به داخل کشور،  پیشگیری امراض واگیر و همچنین توسعه شبکه ملی اطلاع رسانی سلامت که دقیقا در راستای مقابله با کرونا طراحی و راه اندازی شده است؛ اشاره گردید.

هیات چینی در زمینه تولید واکسن تاریخ احتمالی تیر سال بعد را اعلام کردند که البته تولید واکسن با این حجم از تقاضا مستلزم زیرساخت تکنولوژیک بسیار بالایی می باشد، که کشور چین این پتانسیل را دارا می باشد.

در مورد اهمیت توافق روی تعریف بیماری بحث شد و اشاره گردید که این امر می تواند باعث نادیده گرفتن گروهی از بیماران شود. چون در وضعیت فعلی صرفا مبنای ما جواب مثبت تست است.

در ادامه دکتر کردی اشاره کردند که دانشگاه علوم پزشکی تهران مجموعا  با 14 بیمارستان (6000 تخت) که از این تعداد 6 بیمارستان جنرال در حال سرویس دادن به بیماران کویید 19 هستند،  و این سرویس دهی به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی می باشد و در ایام عید و مناسبت و ... فعال هستند.

همکاران دیگر حاضر در جلسه نیز موضوعات مرتبط با ویروس را با اعضای هیات مورد بحث و تبادل نظر قراردادند و از آن جمله خانم دکتر یاوریان مهم ترین چالش آزمایشگاه ها را کمبود دستگاه، تجهیزات و کیت های استخراج و تشخیص اعلام کردند و اشاره نمودند افزایش ظرفیت انجام تست PCR  با محدودیت های فعلی تجهیزات و امکانات امری سخت و دشوار است. اما علیرغم این سختی ها تاکنون حدود 6000 نمونه تست PCR در آزمایشگاه ویروس شناسی دانشکده انجام شده است و این آزمایشگاه همچنان به صورت شبانه روزی بین 250 تا 350 تست انجام می دهد.

  • گروه خبری : معاونت,اخبار معاونت
  • کد خبر : 272589
مدیر سایت
Author

مدیر سایت

تصاویر

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings