• تاریخ انتشار : 1402/09/01 - 16:03
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 14
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کارگاه بین المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی، ویژه کلان منطقه 4 برگزار شد

کارگاه بین المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی، ویژه کلان منطقه 4 آمایشی سلامت کشور، به سفارش معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 30 آبان تا یک آذر 1402 توسط کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران و به نقل از کالج بین‌الملل دانشگاه، این مجموعه کارگاه‌ها با حضور دکتر باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر سرمست، رئیس دانشگاه جندی‌شاپور اهواز، دکتر شعبانی، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مرد، مدیر بین‌الملل دانشگاه جندی‌شاپور و جمعی از معاونان، مدیران بین‌الملل و نمایندگان دانشگاه‌های عضو کلان منطقه 4 برگزار شد.
در آغاز مراسم، دکتر سرمست، ضمن خوش‌آمد گویی و خیرمقدم به مهمانان درباره اهمیت بین‌المللی سازی اظهار داشت: یکی از راه‌های توسعه کشور، بین‌المللی سازی در حوزه سلامت است و ما هنوز در اول این راه هستیم و امیدوارم با استفاده از تجارب سایر دانشگاه‌ها بتوانیم گام‌های موثری در راستای این مهم برداریم.
وی درباره هدف از برگزاری این کارگاه افزود: تقویت واحدهای بین‌الملل کلان منطقه ۴ آمایشی کشور، آموزش بهتر و رفع موانع توسعه این واحدها و همچنین انتقال تجربه‌های موفق همکاران در زمینه بین‌المللی آموزش عالی در علوم پزشکی به یکدیگر از اهداف این برنامه است.
وی درباره آمار دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر ۴۰۰ دانشجوی غیر ایرانی در ۲۶ رشته علوم پزشکی از کشورهای عراق، اقلیم کردستان، هند و پاکستان و از دو کشور آفریقایی در مقطع تحصیلات تکمیلی، در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستند.
سپس دکتر شعبانی، دبیر کارگروه بین‌المللی سازی کلان منطقه 10 و رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کشوری دبیرخانه (Education Iran) به بیان اهداف این کارگاه و خلاصه‌ای از برنامه‌های آن پرداخت.
در ادامه، دکتر باقری فرد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنگ تحمیلی اهواز اظهار داشت: بین‌الملل آموزش علوم پزشکی یکی از برنامه‌های اساسی و دیپلماسی علمی یکی از نیازهای اساسی ماست.
وی افزود: علاوه بر توسعه کمی و کیفی آموزش پزشکی و نظام سلامت کشور بر اساس نیازهای جامعه، باید به نیازهای آموزشی کشورهای منطقه نیز توجه داشته باشیم.
ایشان همچنین ایجاد تسهیلات و کاهش موانع برای ورود دانشجویان بین‌المللی را یکی از موضوعات مهم در حوزه بین‌المللی برشمرد.
سپس دکتر مرد، فیلم کوتاهی از معرفی دانشگاه جندی‌شاپور به زبان انگلیسی را به نمایش گذاشت و سپس با ارائه تعدادی اسلاید به معرفی فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه از آغاز واحد بین‌الملل تا به اکنون پرداخت و از تأسیس کالج زبان، جذب حیات علمی و نیروهای مسلط به زبان انگلیسی و عربی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی برای دانشجویان بین‌الملل به‌عنوان نمونه‌ای از فعالیت‌ها نام برد.
سپس از اساتید هیئت‌علمی و معاونان بین‌الملل دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور و همچنین دوتن از دانشجویان بین‌الملل ممتاز این دانشگاه تقدیر به عمل آمد.
پس از مراسم افتتاحیه کارگاه‌های آموزشی با ارائه مبحث بازاریابی بین‌المللی توسط دکتر حسینی مقدم ارائه شد.
در این بخش مباحثی چون آشنایی با تعریف، اصول و وظایف بازاریابی بین‌الملل و تفاوت بازارهای داخلی و بین‌المللی، زمینه‌های تغییر در بازار آموزش عالی، آداب‌ورسوم جذب آموزش عالی در بازارهای جهانی، آشنایی با تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش عالی و تصویرپردازی آینده بازاریابی بین‌المللی آموزش علوم پزشکی به‌صورت کارگاه عملی و ارائه تئوری تدریس شد.
در ادامه، تشریفات بین‌الملل توسط دکتر گلشیری به‌صورت مجازی تدریس شد که اصول پوشش رسمی، استقبال، همراهی، بدرقه مهمانان و مبادله هدایا ازجمله مباحث مطرح‌شده در این بخش بود.
مبحث بعدی با عنوان اصول و مکاتبات بین‌المللی در آموزش توسط دکتر شعبانی مطرح و به مقدمات نامه‌نگاری بین‌المللی و معرفی انواع نامه و نحوه نگارش آن‌ها پرداخته شد. در این راستا دکتر بی‌پروا و دکتر شیرالی نیز زمانی را به تدریس مباحث تکمیلی در این زمینه اختصاص دادند.
در ادامه، آقای صیادی موضوع همکاری‌های مشترک بین‌المللی را مطرح  نموده و در خصوص تبادلات آکادمیک، برنامه دو استاد راهنمای مشترک، استاد مدعو و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های آموزشی بین‌المللی مباحث سخن گفت.
 
Education Iran نیز به‌عنوان آخرین مبحث روز اول توسط دکتر نمازی ارائه گردید و ایشان در این راستا به معرفی فرصت‌های موجود و بررسی وضعیت دانشگاه‌های کلان منطقه 4 در پورتال Education Iran پرداخت.
در روز دوم از این کارگاه‌ها، دکتر عرب خردمند (اولین معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران) در خصوص توسعه ظرفیت‌های آموزش عالی علوم پزشکی در عرصه‌های بین‌المللی ازجمله مدیریت بین‌المللی سازی در دانشگاه‌های کشور و ظرفیت‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای بین‌المللی سازی سخن گفت.
در ادامه، دکتر نکوفر (مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران) در خصوص دیپلماسی علمی - آموزشی سخن گفت و به بررسی اهمیت و اهداف دیپلماسی علمی، اصول و فرایندهای رایج در روابط بین‌الملل، تأثیر مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی کشورها بر روند بین‌الملل آموزش عالی پرداخت.
سپس همکاری‌های آموزشی در عرصه بین‌الملل توسط دکتر زرگران (مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران) با موضوعیت جذب دانشجوی بین‌الملل، طراحی دوره‌های کوتاه و بلندمدت بین‌المللی و تعامل با دانشجویان بین‌الملل را مطرح شد و در ادامه دکتر مصدق راد راهکارهای رفع موانع بین‌المللی سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را بیان کرد.
دکتر کبیری در کارگاه تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش عالی بین‌المللی، با طرح مباحثی نظیر آشنایی با روش‌های ارزیابی مراکز آموزشی پژوهشی و تفاوت رتبه‌بندی و اعتباربخشی، سیستم‌های رتبه‌بندی دانشگاهی و پژوهشی معتبر بین‌المللی و شاخص‌های آن‌ها، ایرادهای وارده به سیستم‌های رتبه‌بندی، اعتباربخشی به مدارک در محیط بین‌المللی، آشنایی با سیستم و امکانات شبکه‌سازی بین‌المللی را ارائه داد.
در پایان و در اختتامیه مراسم، دکتر شعبانی و دکتر مرد ضمن جمع‌بندی مباحث ارائه‌شده در این کارگاه دوروزه از مدرسان، عوامل اجرایی و شرکت‌کنندگان در این کارگاه قدردانی کردند.
 
  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 256014
کالج بین الملل دانشگاه
تهیه کننده

کالج بین الملل دانشگاه