چهل و سومین نشست شورای بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر تحقق شعار هر استاد دانشگاه، یک دانشجوی بینالملل دکترای تخصصی استاد محور برگزار شد
چهل و سومین نشست شورای بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور دکتر کوروش جعفریان، معاون بینالملل دانشگاه و با تاکید بر تحقق عملی شعار هر استاد دانشگاه، یک دانشجوی New Route PhD و همچنین موضوع بازنگری در آییننامه اجرایی دوره New Route PhD برگزار شد.
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بینالملل، در این نشست که دوشنبه اول بهمن 1403 در سالن مدافعان سلامت ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد؛ مشاوران معاون بینالملل دانشگاه، اعضای شورای مدیران معاونت بینالملل، اعضای هیئترئیسه پردیس بینالملل و معاونان بینالملل دانشکدههای دانشگاه حضور داشتند.
این نشست با طرح موضوع بازبینی آییننامه جذب دانشجوی بینالملل دکترای تخصصی استاد محور (New Rout PhD) از سوی دکتر محمدمهدی طاهری، سرپرست معاونت آموزشی پردیس بینالملل و درخواست اعلام نظرات و پیشنهادات اعضای شورای بینالملل درباره این آییننامه آغاز شد.
در بازبینی آییننامه New Route PhD به الگوهای بینالمللی توجه شود
دکتر جعفریان ضمن اشاره اجمالی به مزایا و معایب آییننامههای پیشین، با توجه به تجربههای موجود، بازنگری با هدف تسهیل در اجرای این دوره آموزشی را امری ضروری دانست و تصریح کرد: در بازنگری پیش رو همکاری جمعی معاونتهای آموزشی و پژوهشی پردیس بینالملل با معاونتهای آموزشی و تحقیقات و فناوری دانشگاه امری ضروری است و هدف از بازنگریها، رفع موانع و سختگیریها، تسهیل گری و تلطیف قوانین باشد و به جای تجربه کردن تجارب، به الگوهای بینالمللی و الگوی اجرایی کشورهای پیشرو در این زمینه توجه کنیم و با استفاده از تجارب کشورهای پیشرو و تعریف گرنت ها، چالشهای این مسیر را برطرف کنیم.
معاون بینالملل دانشگاه با تاکید بر اینکه وظیفه مدیران در هر سطح، تسهیل گری است؛ بیان داشت: موانع مالی و پرداختیهای مرتبط با این آییننامه را میتوان از طریق تعریف کارانه بینالمللی سازی از میان برداشت و اگر بتوانیم از طریق پذیرش New Route PhD مراکز تحقیقاتی دانشگاه را فعال کنیم، جهش خوبی در حوزه پژوهشی دانشگاه خواهیم داشت.
وی افزود: بخشی از هدف آییننامه New Route PhD تحرک دادن به سیستم است اما بحث دیگر آن موضوع برندسازی اساتید دانشگاه و درآمدزایی برای استاد و دانشگاه است؛ بنابراین ضمن احترام به قوانین باید به نحوی برنامهریزی کنیم که با سختگیری و ایجاد پیچیدگی در روند اجرا، مانع از پیشرفت این آییننامه نشویم.
دکتر جعفریان اظهار داشت: از آنجا که این مسیر از درخواست دانشجو به استاد مورد نظرش و پذیرش توسط استاد مربوطه آغاز میشود؛ با دادن اختیار عمل به استاد، ضمن تسهیل گری، جایگاه و احترام اساتید دانشگاه را نیز ارتقا دهیم و در معرفی هر چه بیشتر و بهتر این طرح تلاش کنیم زیرا این حمایت، خود زمینهساز شبکهسازی و جریان سازی بیشتر برای معرفی اساتید، دانشگاه و دوره New Route PhD در سطح ملی و بینالمللی و افزایش اعتبار دانشگاه میشود و در نهایت شعار و هدف از این طرح که هر استاد دانشگاه، یک دانشجوی بینالملل دوره New Route PhD داشته باشد بهصورت عملی و اجرایی محقق میشود و این امر از نظر اقتصادی و اعتباری نیز به سود استاد و دانشگاه است.
دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل درباره آمار پذیرش دانشجوی بینالملل در مجموع دو دوره دکترای تخصصی پژوهشی و دکترای تخصصی استاد محور اظهار داشت: در سال 1397 تعداد 8 دانشجو پذیرش شد و این آمار در سال 1400 به تعداد 9 دانشجو رسید اما در سال 1401 با افول روبرو شدیم و تعداد به 2 دانشجو رسید که با بازنگری در آییننامه، تبلیغات و اطلاعرسانی، در سال 1402 موفق به جذب 13 دانشجو شدیم و در نیمسال اول 1403 نیز 16 دانشجو پذیرفته شدند.
وی افزود: هدف از راهاندازی این دوره برندسازی اساتید دانشگاه و استفاده از ظرفیتهای آنان است و درعینحال که دانشکدهها باید ناظر باشند و ساختارهای اداری رعایت شود نباید آنقدر محدودیت ایجاد کنیم که استاد را از گردونه همکاری خارج کنیم و بدیهی است که با ایجاد شفافیت، تسهیل گری و رفع موانع و مشکلات آموزشی و تعامل بین تصمیم گیران میتوانیم آمار پذیرش دانشجوی بینالملل در این دوره را به عدد 40 دانشجو در سال برسانیم.
هزینههای متفاوت طرحهای پژوهشی با توجه به موضوع پژوهش و عدم تناسب آن با شهریه پرداختی دانشجو، عدم آگاهی اساتید دانشگاه درباره شرایط جذب دانشجو و کمتوجهی به خواندن آییننامهها و اخبار مرتبط، حدود برنامههای آموزشی تعریف شده در گروههای آموزشی، ایجاد توازن در تعریف تعداد پذیرش دانشجویان توسط هر استاد، عدم اطلاعرسانی به اساتید در خصوص بودجه تخصیص داده شده به ازای هر دانشجو و وضعیت پرداختیها به اساتید، نظارت بر عملکرد اساتید، توجه به نیاز بازار، اطلاعرسانی وسیعتر درباره دوره و ویژگیهای آن از مهمترین موارد مطرح شده و مورد گفتگو توسط اعضای شورای بینالملل درباره دوره New Route PhD بود.
ساماندهی قراردادها و تفاهمنامههای بینالمللی دانشگاه
با طرح دستور دوم این نشست، دکتر خسرو سهرابی، مشاور معاون بینالملل دانشگاه به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته توسط مدیریت روابط بینالملل دانشگاه درخصوص ساماندهی قراردادها و تفاهمنامههای بینالمللی پرداخت.
وی اظهار داشت: در نشست پیشین شورای بینالملل گزارشی از کلیات تفاهمنامهها و قراردادها ارائه شد و با توجه به نظرات و موارد مطرح شده از سوی اعضا، نسبت به بازبینی تفاهمنامهها و قراردادها و مقایسه با قراردادهای سایر کشورها اقدام شد که در نتیجه با توجه با اهمیت موضوع پیگیری، بند دیگری بهعنوان هماهنگی برای تعیین رابطها و مسئولان پیگیری دو طرف قرارداد اضافه شد و این قالب نهایی در سایت بارگذاری شده است.
دکتر سهرابی اظهار داشت: علاوه بر موضوع بررسی قراردادها و تفاهمنامههای فعال و غیرفعال، موضوع ساماندهی 4 اتاق و 23 میز همکاری دانشگاه با دانشگاههای دیگر کشورها را در دستور کار قرار دادیم تا علاوه بر بررسی عملکرد مسئولان و اعضای میزها، بتوانیم علاوه بر 12 عضو هیئت علمی دانشگاه که ضمن فراخوان واگذاری مسئولیت پیگیری تفاهمنامهها و قراردادهای بینالمللی دانشگاه اعلام علاقهمندی و همکاری کردهاند؛ بتوانیم از ظرفیت اعضای میزها و اتاقهای همکاری نیز در تعیین مسئولان قراردادها و تفاهمنامهها استفاده کنیم که پس از انجام بررسیهای لازم و جمعبندی عملیاتی، گزارش نتایج هر دو موضوع در جلسات آتی ارائه خواهد شد.
معاون بینالملل دانشگاه در جمعبندی این بخش از دستور جلسه اظهار داشت: ایجاد میزهای همکاری کاری تشکیلات است که اگر فرایند و شرح وظیفه برای این شبکهسازی تعریف نشود خروجی مشخصی نخواهد داشت پس لازم است ضمن تعیین اشخاصی آگاه به موضوع میز همکاری برای واگذاری مدیریت و مسئولیت کار با کشور مرتبط، آییننامهها را نه به نفع بروکراسی بلکه به نفع استاد پیش ببریم.
دکتر جعفریان درخصوص بررسی عملکرد میزهای همکاری نیز تصریح کرد: هدف از بررسی عملکرد مسئولان و اعضای اتاقها و میزهای همکاری با این دیدگاه باشد که زیرساختها و سازوکارهای حمایتی تعریف کنیم و اعضا با ارائه گزارش عملکرد، از مزایای عضویت و همکاری با اتاقها و میزهای همکاری بهرهمند شوند.
این نشست با پیشنهاد دکتر جعفریان مبنی بر تهیه لیست مشکلات دانشجویان بینالملل در دانشکدههای دانشگاه توسط معاونان بینالملل با هدف بررسی و حل مشکلات مطرح شده بهعنوان دستور جلسه بعدی شورای بینالملل دانشگاه به پایان رسید.
ارسال نظر