• تاریخ انتشار : 1401/04/17 - 13:07
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 6
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

با ابراز تمایل طرفین بر توسعه همکاری‌های دوجانبه

نشست آنلاین معاون بین‌الملل دانشگاه با رئیس و جمعی از مسئولان دانشگاه لاهور برگزار شد

دکتر محمدحسین آیتی و دکتر محمدحسین نکوفر، معاون بین‌الملل و مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با هدف توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی با دکتر محمد اشرف، رئیس دانشگاه لاهور و دیگر مسئولان این مجموعه دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در جریان این دیدار که سه شنبه 14 تیر 1401 به صورت آنلاین برگزار شد، دکتر محسن امین، مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی پاکستان، جعفر روناس، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور، دکتر سید امیر گیلانی، رئیس دانشکده علوم و بهداشت و مسئول روابط بین‌الملل دانشگاه لاهور و دکتر مهویش آروج، رئیس کالج پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه نیز حضور داشتند.
در آغاز، دکتر آیتی سیستم آموزش عالی ایران در حیطه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران را معرفی کرد و بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه‌ای 170 ساله، رتبه نخست را در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران به خود اختصاص داده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: هم‌اکنون 13 هزار دانشجو در این مجموعه تحصیل می‌کنند که حدود 48 درصد آن‌ها دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی هستند.
وی مجموع دانشجویان بین‌المللی دانشگاه را نیز یک هزار و 371 نفر از بیش از 50 کشور جهان اعلام کرد و بیان داشت: کشورهای عراق، پاکستان و هند با 513، 264 و 227 دانشجو در حال حاضر بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را در دانشگاه دارند.
دکتر آیتی ضمن معرفی ظرفیت‌های بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه، به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه این مجموعه در زمینه تکنولوژی‌های پزشکی چون ساخت ربات جراح و دستگاه رهیابی عصبی اشاره کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه بیان داشت: در زمینه تولید تجهیزات پزشکی و محصولات دارویی نیز بخش مهمی از داروهای کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید می‌شود.
سپس دکتر نکوفر برخی از تعاملات دانشگاه با مراکز علمی خارج از کشور را تشریح کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه‌بندی تایمز جایگاه 135 آسیا و 800-601 جهانی را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه طبق گزارش رتبه‌بندی جهانی QS، این مجموعه در رتبه‌بندی موضوعی پزشکی جایگاه 350-301 را در اختیار دارد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه میزان انتشارات بین‌المللی با محققان و اساتید خارجی نیز در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است، اظهار داشت: براساس اطلاعات پایگاه اسکوپوس طی همکاری 119 انستیتوی پاکستانی با مؤسسات و مراکز علمی ایران بیش از 2 هزار و 260 مقاله مشترک در سال‌های 2017 تا 2021 به چاپ رسیده است.
وی تصریح کرد: سهم دانشگاه علوم پزشکی تهران از این همکاری‌ها، انتشار 226 مقاله مشترک با 52 موسسه پاکستانی بوده است.
دکتر نکوفر بیان داشت: دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و لاهور پاکستان طی مدت یاد شده، 38 مقاله مشترک را به چاپ رسانده‌اند که بخش مهمی از آن مربوط به حوزه‌های بالینی و پیش بالینی است.
در ادامه، رئیس دانشگاه لاهور نیز گفت: این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی پاکستان به لحاظ تعداد هیأت‌علمی، دانشجویان و دانشکده‌ها، در سال‌های اخیر پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای است.
پروفسور اشرف با اشاره به اینکه دانشگاه لاهور مشتمل بر 11 دانشکده و 42 گروه آموزشی است، افزود: هم‌اکنون بیش از 200 برنامه آموزشی مقاطع Undergraduate و Postgraduate در این مجموعه ارائه می‌شود.
وی با ابراز تمایل برای تعامل هر چه بیشتر با دانشگاه علوم پزشکی تهران، برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای مشترک، برپایی دوره‌های مشترک آموزشی و اجرای برنامه تبادل اساتید و دانشجویان را از جمله زمینه‌های موجود برای همکاری‌های آتی دانست.
دکتر اشرف همچنین پیشنهاد چاپ مقالات و انتشارات مشترک با تکیه بر نقش این شکل از همکاری‌ها در ارتقای رتبه بین‌المللی دو دانشگاه را مطرح کرد.
رئیس دانشکده علوم و بهداشت دانشگاه لاهور نیز تصریح کرد: این دانشکده از سال 2012 تأسیس شده و هم‌اکنون 11 هزار دانشجو و 700 عضو هیأت‌علمی دارد.
دکتر گیلانی به همکاری دانشکده علوم و بهداشت لاهور با چهار بیمارستان آموزشی اشاره کرد و بیان داشت: از این تعداد یک بیمارستان متعلق به دانشگاه و مابقی، بیمارستان‌های دولتی هستند.
وی همچنین برخی از فعالیت‌های بین‌المللی این مجموعه را معرفی کرد و  افزود: به تازگی چاپ مقالات مشترک با دانشگاه‌هایی از چین، اندونزی، مالزی و بریتانیا را آغاز کرده‌ایم.
دکتر آروج، رئیس کالج پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه لاهور نیز ضمن معرفی این مجموعه از علاقه‌مندی برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه‌های آموزش پزشکی و تحقیقات خبر داد.
وی همچنین از دانشگاه برای حضور در کنفرانس آموزش پزشکی پاکستان دعوت به عمل آورد.
معاون بین‌الملل دانشگاه در پایان با اشاره به قرابت‌های دینی و فرهنگی دو کشور و علاقه‌مندی دانشگاه برای تعامل با مراکز علمی کشورهای همسایه اظهارامیدواری کرد که این نشست نقطه شروع خوبی برای ارتباطات آتی باشد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه نیز پیشنهاد آغاز همکاری‌ها با برگزاری برنامه‌ها، کنفرانس‌ها و وبینارهای آنلاین بین‌المللی را مطرح کرد.
دکتر نکوفر همچنین برنامه‌ریزی برای بازدید نمایندگان دانشگاه لاهور و دانشگاه علوم پزشکی تهران از توانمندی‌ها و امکانات دو مجموعه را پیشنهاد کرد که مورد استقبال طرف پاکستانی قرار گرفت.
مسئول میز همکاری‌های علمی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی پاکستان نیز به فراهم بودن بسترهای لازم برای انتقال تکنولوژی و تبادل دانش میان دو مجموعه در کنار همکاری‌های آموزشی و پژوهشی اشاره کرد.   
در پایان مقرر شد دکتر امین و دکتر گیلانی به عنوان نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و لاهور تعاملات مشترک را پیگیری و برای بازدید از ظرفیت‌های دو مجموعه در آینده نزدیک برنامه‌ریزی کنند.
همچنین قرار شد کارگروهی میان دو دانشگاه تشکیل تا به صورت تکنیکی به بررسی زوایای مختلف همکاری‌های آتی بپردازد.  

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار معاونت
  • کد خبر : 215047
مهناز  وحیدی
تهیه کننده

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *