• تاریخ انتشار : 1402/05/25 - 13:56
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 50
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

با اعطای گواهی تدریس و پایان دوره به اساتید و دانشجویان بین‌المللی

مراسم اختتامیه مدرسه تابستانی بین‌المللی 2023 دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

مدرسه تابستانی بین‌المللی 2023 دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی مراسمی با حضور دکتر محمدامیر امیرخانی، معاون مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه و دکتر محمدرضا صالحی، رئیس دانشکده پزشکی به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این مراسم که چهارشنبه 25 مرداد 1402 برگزار شد، دکتر سید مهدی رضایت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدرضاکرامتی، معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی، دکتر نصرالله طباطبایی، معاون بین‌الملل دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، دکتر حسام هاشمیان، معاون بین‌الملل بیمارستان فارابی، دکتر اردلان شریعت، رئیس اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی معاونت بین‌الملل، دکتر مهسا مولاپور، قائم‌مقام دبیر کمیته برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت بین‌المللی و جمعی از اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه نیز حضور داشتند.
در آغاز، قائم‌مقام دبیر کمیته برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت بین‌المللی گزارشی از مدرسه تابستانی 2023 دانشگاه ارائه کرد و گفت: این مدرسه تابستانی از 15 مرداد ماه به صورت رسمی در دانشکده پزشکی و با حضور پنج دانشجو از کشورهای ترکیه، عراق و پاکستان کلید خورد.
دکتر مولاپور تصریح کرد: از دو ماه پیش با اعلام آمادگی 8 دانشکده فرآیند برنامه‌ریزی برای این مدرسه تابستانی  آغاز شد که در نهایت دانشکده‌های پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، طب ایرانی و فناوری‌های نوین پزشکی و تعدادی از مراکز تحقیقاتی موفق به مشارکت در این رویداد شدند.  
وی با بیان اینکه در بخش نخست دوره به میزبانی دانشکده پزشکی، دانشجویان بین‌المللی به مدت دو هفته در مرکز طبی کودکان (گروه کودکان)، بیمارستان فارابی (گروه چشم)، بیمارستان شریعتی (گروه داخلی)، بیمارستان سینا (گروه جراحی مغز و اعصاب) و بیمارستان امام خمینی (ره) (گروه رادیولوژی) تحت آموزش قرار گرفتند، گفت: این برنامه طی دو هفته آینده با حضور دانشجویان متقاضی در دانشکده‌های پیراپزشکی، داروسازی و طب ایرانی ادامه می‌یابد.
قائم‌مقام دبیر کمیته برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت بین‌المللی افزود: برای اولین بار در طول برگزاری مدارس فصلی بین‌المللی دانشگاه، امکان بازدید از مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد و شتابدهی داخل دانشگاه برای شرکت‌کنندگان فراهم شد.
دکتر مولاپور در ادامه از تلاش‌ها و حمایت‌های اداره کل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، معاون بین‌الملل دانشگاه، مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه و کارشناسان این مدیریت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل و همکاران این معاونت، رئیس دانشکده پزشکی و معاونت بین‌الملل این مجموعه، رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی و معاونت بین‌الملل این مجموعه، کالج بین‌الملل دانشگاه، اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی و حراست معاونت بین‌الملل برای برگزاری این برنامه قدردانی کرد.
سپس معاون بین‌الملل دانشگاه با تشکر از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری مدرسه تابستانی بین‌المللی سال جاری، بیان داشت: بحث بین‌المللی سازی در آموزش عالی از مباحث به روز و پیشرو در دنیا به شمار می‌رود که خوشبختانه کشور ما و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این زمینه موفق عمل کرده است.
دکتر آیتی با اشاره به اینکه خانواده بین‌الملل در دانشگاه علوم پزشکی تهران به خوبی شکل گرفته است، اظهار داشت: این خانواده متشکل از مدیران و معاونان حوزه ستادی معاونت و پردیس بین‌الملل، معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها، معاونان بین‌الملل گروه‌های آموزشی، معاونان و رابطان بین‌الملل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، معاونان بین‌الملل بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه و مسئولان میزها و دبیران اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با کشورهای هدف است. از مجموع یک هزار و 911 عضو هیأت‌علمی دانشگاه، 200 نفر، یعنی حدود 10 درصد با بخش بین‌الملل همکاری مستقیم دارند.
وی دوره‌های کوتاه‌مدت را یکی از شاخص‌های مهم بین‌المللی سازی دانست و تصریح کرد: برگزاری این دوره‌ها مزایایی چون امکان آشنایی دانشجویان بین‌المللی با کشور، دانشگاه و دانشکده‌ها را به همراه دارد ضمن اینکه ما می‌توانیم از این فرصت برای ثبت خاطراتی به‌یادماندنی در اذهان دانشجویان استفاده می‌کنیم تا آن‌ها در بازگشت به کشورهایشان، سفیران دانشگاه و کشور باشند.
دکتر آیتی همچنین ضمن خوشامد به دانشجویان شرکت‌کننده در این مدرسه تابستانی، افزود: ایران سابقه طولانی در پزشکی دارد و نخستین بیمارستان دانشگاهی جهان با نام جندی‌شاپور هزار و 500 سال پیش در این کشور راه‌اندازی شد.
معاون بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: هزار سال پیش دانشمندانی چون حکیم بزرگ ابوعلی سینا در ایران زندگی می‌کرده‌اند که کتاب قانون در طب او برای 200 سال در دانشکده‌های پزشکی اروپا تدریس می‌شد.
وی افزود: امروز دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور بیش از یک هزار و 400 دانشجوی بین‌المللی دارد که در رشته مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند.
معاون بین‌الملل دانشگاه در پایان صحبت‌های خود با آرزوی موفقیت برای دانشجویان گفت: امیدوارم با خاطره‌ای خوب ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران را ترک کنید.
پس از آن دکتر امیرخانی ضمن عرض خدا قوت به معاون بین‌الملل دانشگاه و همکاران این معاونت برای برنامه‌ریزی و اجرای مدرسه تابستانی بین‌المللی 2023، گفت: اداره کل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت تحت سیاستی با عنوان توسعه همکاری‌های اقتصادی بخش سلامت بر سه برنامه تمرکز دارد.
معاون مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت نخستین برنامه را تمرکز بر بازار آموزش عالی دانست و بیان داشت: بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، استرالیا، انگلستان، مالزی و قبرس سهم بزرگی از بازار آموزش عالی را به خود اختصاص داده‌اند و درآمد قابل‌توجهی از آن کسب می‌کنند. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز تاکنون موفقیت‌های بزرگی در این عرصه داشته و طی سال‌های اخیر نیز با برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت، مهارت‌آموزی و مدارس فصلی به عنوان مجموعه‌ای پیشتاز عمل کرده است.
دکتر امیرخانی اضافه کرد: تجربیات موفق دانشگاه علوم پزشکی تهران در جلسات مختلف مطرح می‌شود ضمن اینکه وزیر محترم بهداشت نیز بر فعالیت جدی‌تر دانشگاه‌ها در دوره‌های کوتاه‌مدت و مهارت‌آموزی تأکید دارد.
وی از مدیریت خدمات بین‌المللی سلامت و گردشگری سلامت به عنوان دومین برنامه یاد کرد و افزود: پتانسیل‌های قابل‌توجه ایران در درمان بیماران از یک سو و ویژگی‌های منطقه به لحاظ بیماردهی از سوی دیگر فرصتی برای توجه هر چه جدی‌تر به مقوله گردشگری سلامت ایجاد کرده است.
معاون مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت برنامه سوم را نیز حوزه دارو و تجهیزات دانست و بیان داشت: همان‌طور که توانسته‌ایم از بازار جذب دانشجویان بین‌المللی کسب درآمد کنیم با پشتوانه بسیار خوب تولید محصولات دارویی و تجهیزات نیز می‌توانیم برای کشور ارزآوری بیشتری داشته باشیم.
دکتر امیرخانی همچنین بر لزوم اطلاع‌رسانی وسیع‌تر و انتقال تجارب موفق در خصوص دوره‌های کوتاه‌مدت بین‌المللی به ویژه مدارس فصلی به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تأکید کرد و گفت: طی نخستین نشست با حضور فعالان حوزه بین‌الملل، تجربه موفق مدرسه تابستانی بین‌المللی 2023 دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه خواهد شد تا سایر دانشگاه‌ها نیز به مرور وارد این بازار شوند.
در ادامه، دکتر صالحی نیز گفت: دانشکده پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران این ظرفیت را دارد که به برند بین‌المللی سازی در خاورمیانه تبدیل شوند.
رئیس دانشکده پزشکی افزود: طی دو سال گذشته این دانشکده دو تا سه مدرسه تابستانی برگزار کرده که خوشبختانه با روند رو به توسعه و پتانسیل‌ها و توانمندی‌های موجود انتظار می‌رود بتواند میزبان مدارس بین‌المللی در سایر فصول نیز باشد.
وی با اشاره به اینکه علی‌رغم محدودیت‌های غیرانسانی ظرف چند سال گذشته، رویه بین‌المللی سازی با موفقیت ادامه یافته است، بیان داشت: قطعاً حمایت وزارت بهداشت از دانشگاه‌های ظرفیت داری چون علوم پزشکی تهران و تقویت آن‌ها در این مسیر بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
دکتر صالحی همچنین بر طراحی دوره‌های بالینی مشاهده‌ای (Observation Clinical Courses) در کنار دوره‌های کوتاه‌مدت با رویکرد برندسازی و درآمدزایی تأکید کرد.
در پایان این مراسم گواهی تدریس در مدرسه تابستانی بین‌المللی 2023 دانشگاه به دکتر محمدرضا کرامتی، دکتر احسان آقایی مقدم، دکتر حسام هاشمیان، دکتر مرجان یغمایی، دکتر امیر انوشیروانی، دکتر کوروش کریمی یارندی، دکتر فاطمه زمانی، دکتر حسین قنبری، دکتر نصرالله طباطبایی، دکتر شرمین خرازی، دکتر عنایت‌الله شعبانی و دکتر فائقه شاه‌حسینی اعطا شد و از راضیه عباسی، زهره آل‌بویه و علی مختاری به عنوان کارشناسان همکار در برگزاری این رویداد، قدردانی به عمل آمد.
همچنین محمد رقیب حسن، محمدرحیم احمد، سیهان دنیز کارادومان، زینب نازلی شاهین و بتوهان اوزدمیر نیز گواهی پایان این دوره را از معاون مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، معاون بین‌الملل دانشگاه و رئیس دانشکده پزشکی دریافت کردند.

 

خبر: الهام رضازاده

تنظیم: مهناز وحیدی

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 245518
مهناز وحیدی
تهیه کننده

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *