• تاریخ انتشار : 1402/11/13 - 03:49
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 85
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

ضمن بزرگداشت سالگرد وفات حضرت زینب (س)، مراسم گرامیداشت مقام پدر، در معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه و جمعی از روسا و مدیران معاونت بین‌الملل، دانشکده پزشکی، پردیس بین‌الملل و کالج بین‌الملل دانشگاه، مراسم بزرگداشت رحلت حضرت زینب (س) و همچنین گرامیداشت ولادت حضرت علی (ع) و مقام پدر برای همکاران آقا در معاونت بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این مراسم که شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ در خوابگاه دمشق دانشجویان بین‌الملل دانشگاه برگزار شد؛ دکتر محمدرضا خامی، مشاور عالی معاون بین‌الملل، دکتر جبرئیل نسل سراجی، دکتر محمدحسین پورغریب، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل، دکتر سید مهدی رضایت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر اردلان شریعت، رئیس اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی معاونت و جمعی دیگر از مدیران، کارشناسان و کارکنان مجموعه معاونت بین‌الملل دانشگاه حضور داشتند.
در آغاز مراسم، دکتر سید مهدی رضایت ضمن تسلیت ایام رحلت حضرت زینب (س) و تقدیر از دکتر پورغریب برای برگزاری برنامه، حضرت علی (ع) را نمونه پدری فداکار برای فرزندان خود دانست و اظهار داشت: درباره مقام والای آن حضرت، پیامبر اسلام (ص) حضرت علی علیه‌السلام را از خود دانسته و در حدیثی نقل کرده است که هر که ولایت حضرت علی (ع) را قبول کند رستگار می‌شود.
وی در ادامه با بیان این‌که حضرت علی (ع) بر اساس اتفاق‌نظر شیعه و سنی، تنها امامی است که ولادت ایشان در خانه کعبه رخ داده است؛ اظهار داشت: نام حضرت علی (ع) همواره در یاد و ذکر ما است و جایگاه نام ایشان به حدی والا است که در تجهیزات نظامی کشور نیز، نام موشک دوربرد خیبر شکن را داریم.
دکتر رضایت افزود: امام علی علیه‌السلام جانشین بلافصل پیامبر (ص) است و تصویر ایشان از جنس قدرت، رشادت و جنگندگی است و به‌عنوان امام عدالت از ایشان یاد می‌شود.
در ادامه برنامه دکتر محمدحسین آیتی، ضمن تسلیت وفات حضرت زینب (س)، با بیان اینکه ذکر نام ائمه اطهار برکت دهنده مجالس است؛ شعر استاد شهریار در مدح حضرت علی علیه‌السلام را قرائت کرد و در تفسیر آن افزود: وقتی شهریار می‌گوید دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین در واقع به توحید حضرت علی علیه‌السلام اشاره می‌کند که این همان مضمون حدیث پیامبر (ص) است که فرمودند اگر ایمان عالم در یک کفه ترازو و ایمان علی علیه‌السلام در کفه دیگر باشد؛ ایمان حضرت علی علیه‌السلام سنگین‌تر است.
معاون بین‌الملل دانشگاه ضمن قرائت آیه 156 سوره مبارکه اعراف که می‌فرماید اللهم انی اسئلک برحمتک التی وسعت کل شی ء و در دعای کمیل نیز به آن اشاره شده است بیان داشت: این آیه بیانگر معرفت و خداشناسی حضرت علی علیه‌السلام است و حضرت علی انسان بزرگی است که به قول شهریار، حتی با قاتل خود نیز به عدالت رفتار می‌کند و او کسی است که فرزندانی همچون امام حسین علیه‌السلام و حضرت زینب (س) را تربیت می‌کند که در کربلا، با حفظ دین اسلام و تشیع، باعث انتقال آن به ما شدند.
دکتر آیتی با بیان حدیث انا مدینه العلم و علی بابها به نقل از حضرت محمد (ص)، گستردگی علم حضرت علی علیه‌السلام را بی‌نهایت خواند و افزود: حضرت می‌فرماید سلونی قبل ان تفقدونی یعنی هر سوالی دارید مطرح کنید؛ من پاسخ می‌دهم و این پاسخگو بودن از فضایل اختصاصی امام علی (ع) و دلیلی بر برتری ایشان نسبت به دیگر اصحاب پیامبر (ص) است.
وی با شرح جنگ خندق و کشته شدن عمرو بن عبدود، برترین جنگجوی قریش، توسط حضرت علی علیه‌السلام، ایشان را فاتح خیبر دانست که جایگاه بالا در جنگاوری، شجاعت و غلبه بر نفس دارد و او را انسانی دانست که به قول استاد شهریار، فراتر از انسانی معمولی است و زبان از بیان و توصیف ایشان قاصر است.
معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه درباره جایگاه و مقام پدر سخن گفت و با بیان این مطلب که محبت پدر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در اکثر اشعار و سخنان، محبت مادر زبان زد است؛ اظهار داشت: سوره یوسف در قرآن کریم، به نام احسن القصص شناخته شده است زیرا بهترین درس زندگی در آن آمده و حاکمیت اراده خدا را بر همه‌چیز در این داستان به‌خوبی مشاهده می‌کنیم؛ آنجا که از عشق بی‌نهایت حضرت یعقوب (ع) به فرزند خود حضرت یوسف (ع) می‌گوید و به‌غیراز این سوره، درباره عشق فراوان پدر به فرزند در آیاتی دیگر نیز ذکر شده است که همگی بیانگر اهمیت این امر است که پدر بودن به همراه خود، ولایت را به همراه دارد و در خانواده‌ای که ولایت پدر ارج نهاده شود آن خانواده در سرمنزل خوشبختی و سعادت گام برمی‌دارد.
دکتر آیتی با بزرگداشت مقام پدر، امام علی (ع) را نمونه پدر عالی دانست که حضرت زینب (س) دختر خاص ایشان بوده است که حتی معنای نام این بانوی بزرگوار به معنی زینت پدر است و در ادامه به نقش حضرت زینب در واقعه کربلا اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت زینب (س) با فداکاری و سخنرانی‌های کوبنده و غرا در کاخ عبیدالله بن زیاد در کوفه و کاخ یزید بن ملعون در شام، در حفظ یاد و نام واقعه عاشورا نقش اصلی و اساسی را داشته است.
در بخش پایانی این مراسم با حضور دکتر محمدحسین آیتی و دکتر محمدحسین پور غریب، به همکارانی که نام آن‌ها مزین به نام علی است هدیه یادبود اهدا شد.
توضیح اینکه این برنامه برای چهارشنبه 5 بهمن 1402 برنامه‌ریزی‌شده بود که با توجه به تغییرات برنامه‌های معاونت بین‌الملل، به روز شنبه 7 بهمن 1402 موکول شد.

 

 

خبر: مریم زمان

تنظیم خبر: الهام رضازاده

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 258308
الهام رضازاده
تهیه کننده

الهام رضازاده