• تاریخ انتشار : 1395/08/19 - 21:27
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

شورای مدیران معاونت بین الملل دانشگاه برگزار شد

شورای مدیران معاونت بین الملل با ارائه گزارش فعالیتها و وظایف دفاتر دانشگاهی در مراکز علمی و دانشگاهی کشورهای مختلف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین الملل، در این نشست که شنبه 15 آبان برپا شد، دکتر عرب خردمند، معاون بین الملل دانشگاه، دکتر نیکنام، مدیر شعب بین الملل دانشگاه، دکتر حسن زاده، دکتر هادیان و دکتر رحیمی، معاونان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی پردیس بین الملل، دکتر پورهاشمی، سرپرست کالج بین الملل دانشگاه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین الملل، اعتباربخشی و رتبه بندی معاونت بین الملل، دکتر حسینی سده، مدیر توسعه و پشتیبانی معاونت بین الملل، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین الملل معاونت بین الملل، دکتر همتی، مشاور اجرایی معاونت بین الملل، مهندس عبدالهی، سرپرست مدیریت شبکه و ارتباطات بین الملل معاونت بین الملل و انصاری پور، سرپرست مدیریت بورسها و مأموریت های آموزشی معاونت بین الملل حضور داشتند.

در ابتدا، مشاور اجرایی معاونت بین الملل گفت: با ایجاد نظام برنامه ریزی در وزارت بهداشت به ویژه از سطوح برنامه های کلان چند ساله به لایه برنامه های عملیاتی سالانه، قاعدتاً باید پس از مدتی حلقه دوم یعنی بحث نظارت و پایش شکل می گرفت.

دکتر همتی با اشاره به اینکه بحث پایش و ارزیابی از خودارزیابی آغاز و با پایشهای ستادی و میدانی ادامه می یابد، اظهار داشت: بر همین اساس و در راستای تدوین و اجرایی سازی نقشه راه بین المللی سازی تبادلات علمی و آموزشی، معاونت های بین الملل دانشگاه های کشور برنامه های خود را به وزارت بهداشت اعلام کردند.

وی تصریح کرد: برنامه های معاونت های بین الملل با محوریت برنامه معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در قالب بسته های تحول و برنامه های عملیاتی از طریق معاونت آموزشی وزارت بهداشت دنبال شده است.

مشاور اجرایی معاونت بین الملل افزود: همه معاونت های بین الملل دانشگاه ها گزارش های خود را در سیستم های پیش بینی شده ثبت و پیشرفت خود را اعلام کردند.

دکتر همتی با بیان اینکه با پایان مرحله خوداظهاری و بررسی اطلاعات درج شده، کمیته های پایش متشکل از نیروهای ستادی و دانشگاهی شکل گرفته اند، گفت: وظیفه این کمیته ها راستی آزمایی خوداظهاری ها و تطابق اطلاعات با واقعیت است.

وی تأکید کرد: پایش میدانی برای بیش از 50 دانشگاه استانداردها و چارچوب مشخصی نیاز دارد ضمن اینکه ضرورت تعریف فهرست منظمی از شاخص ها و مولفه ها نیز احساس می شود.

مشاور اجرایی معاونت بین الملل ادامه داد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت در قالب فرم هایی از معاونت های بین الملل دانشگاه ها خواسته است اطلاعات مربوط به شاخص های بین المللی سازی را تکمیل کنند.

در ادامه، بخشی از شاخص ها ارائه و حاضران نقطه نظرات خود را مطرح کردند و دکتر عرب خردمند گفت: آنچه به عنوان مولفه های بین المللی سازی قابل استناد خواهد بود، سند آمایش و مشخصه های مربوط به رنکینگ های بین المللی است که در TUMS Ranking گردآوری شده است.

وی یادآور شد:  تکمیل اطلاعات مولفه هایی که در آینده مقوله بین المللی سازی دانشگاه ها موثر است، ضروری به نظر می رسد.

معاون بین الملل دانشگاه همچنین به موضوع بعدی این نشست نیز اشاره کرد و بیان داشت: به دنبال انعقاد تفاهم نامه دانشگاههای علوم پزشکی تهران و سلیمانیه عراق، طرفین در خصوص ایجاد دفتر دانشگاه به اتفاق نظر رسیدند.

دکتر عرب خردمند افزود: براساس توافقات انجام شده قرار است این دفتر در دانشگاه سلیمانیه راه اندازی شود اما پیش از آن بررسی فعالیتها و وظایف دفاتر دانشگاهی در مراکز علمی و  دانشگاهی کشورهای مختلف حائز اهمیت خواهد بود.

مدیر روابط بین الملل، اعتباربخشی و رتبه بندی معاونت بین الملل نیز به ارائه گزارشی در این باره پرداخت و گفت: پس از بررسی های کارشناسی مشخص شد "دفاتر امور جذب و تبادل دانشجویان خارجی" در دانشگاه ها بیشتر از سایر عناوین مرسوم است.

دکتر نکوفر ادامه داد: این دفاتر توسط دانشگاه هایی که علاقمند به جذب دانشجو از کشوری دیگر هستند، به صورت موقتی راه اندازی می شوند.

وی با بیان اینکه یافته ها حاکی است تشکیل دفتر دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سلیمانیه اقدامی نوآورانه محسوب می شود، اظهار داشت: لزوم انتخاب افرادی برای فعالیت در این دفتر که متناسب با اهداف تعیین شده و تحت نظارت دانشگاه اقدامات لازم را انجام دهند، احساس می شود.

دکتر عرب خردمند نیز نیز با تأکید بر اینکه هدف اصلی از ایجاد دفتر دانشگاه در سلیمانیه جذب دانشجو تعیین شده است، افزود: در تعامل با سرکنسول ایران در سلیمانیه بر لزوم تعیین یک ایرانی و یک فرد بومی آشنا به منطقه جهت فعالیت در دفتر دانشگاه تأکید شد.

معاون بین الملل دانشگاه یادآور شد: همچنین مقرر شد انتخاب فردی از دانشگاه به عنوان مسئول این دفتر نیز در دستور کار قرار گیرد.

 

خبرنگار: مهناز وحیدی

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 259410
مریم زمان
تهیه کننده

مریم زمان