کالج بین الملل

کالج بین الملل

دانشگاه علوم پزشکی تهران

05 آذر 1403 دوشنبه

 

 

 

 

 


 

  • تاریخ انتشار : 1402/09/01 - 14:40
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 774
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کارگاه بین المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی ویژه کلان منطقه 4 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران- کالج بین الملل، کارگاه بین المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی ویژه کلان منطقه 4 آمایشی سلامت کشور در تاریخ 30 آبان ماه و 1 آذر ماه 1402 به سفارش معاونت آموزشی وزارت بهداشت توسط کالج بین‌الملل دانشگاه و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار گردید.

این مجموعه کارگاه ها با حضور دکتر باقری‌فرد (معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی)، دکتر سرمست (رئیس دانشگاه جندی شاپور)، دکتر شعبانی (رئیس کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر مرد (مدیر بین الملل دانشگاه جندی شاپور) و جمعی از معاونان، مدیران بین الملل و نمایندگان دانشگاه‌های عضو کلان منطقه 4 برگزار گردید.

در آغاز پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی، دکتر سرمست (ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور) ضمن خوش آمدگویی و خیر مقدم به بیان اهمیت بین الملی سازی پرداخت.

 وی افزود: یکی از راه‌های توسعه کشور بین المللی سازی در حوزه سلامت است و ما هنوز در اول این راه بوده و امید است با استفاده از تجارب سایر دانشگاه ها بتوانیم گام‌های موثری در راستای این مهم برداریم و همچنین بیان داشت که هدف از برگزاری این کارگاه، تقویت واحدهای بین‌الملل کلان منطقه ۴ آمایشی کشور، آموزش بهتر و رفع موانع توسعه این واحدها و همچنین انتقال تجربه‌های موفق همکاران در زمینه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در علوم پزشکی به یکدیگر می‌باشد.

دکتر سرمست در پایان به آمار دانشجویان خارجی حاضر در دانشگاه علوم پزشکی اهواز اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر ۴۰۰ دانشجوی خارجی در ۲۶ رشته علوم پزشکی از کشورها عراق، اقلیم کردستان، هند و پاکستان و از دو کشور آفریقایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌باشند.

 سپس دکتر شعبانی (دبیر کارگروه بین المللی سازی کلان منطقه 10 و رئیس کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کشوری EducationIRAN) به بیان اهداف این کارگاه و خلاصه ای از برنامه های آن پرداخت.

در ادامه، دکتر باقری فرد (معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنگ تحمیلی اهواز اظهار داشت: بین‌المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی یکی از برنامه‌های اساسی و دیپلماسی علمی یکی از نیازهای اساسی ماست. وی افزود: علاوه بر توسعه کمی و کیفی آموزش پزشکی و نظام سلامت کشور براساس نیازهای جامعه، باید به نیازهای آموزشی کشورهای منطقه نیز توجه داشته باشیم. ایشان همچنین ایجاد تسهیلات و کاهش موانع برای ورود دانشجویان بین المللی را یکی از موضوعات مهم در حوزه بین‌المللی‌سازی برشمرد.

در ادامه، دکتر مرد (مدیر بین الملل دانشگاه جندی شاپور) فیلم کوتاهی از معرفی دانشگاه جندی شاپور به زبان انگلیسی را به نمایش گذاشت و سپس با ارائه تعدادی اسلاید به معرفی فعالیت های بین المللی دانشگاه از آغاز واحد بین الملل تا به اکنون پرداخت و از تأسیس کالج زبان، جذب هیآت علمی و نیروهای مسلط به زبان انگلیسی و عربی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی برای دانشجویان بین الملل به عنوان نمونه ای از فعالیت ها نام برد.

سپس از اساتید هیأت علمی و معاونان بین الملل دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و همچنین دوتن از دانشجویان بین‌الملل ممتاز این دانشگاه تقدیر به عمل آمد.

پس از مراسم افتتاحیه کارگاه های آموزشی با ارائه مبحث بازاریابی بین المللی توسط دکتر حسینی مقدم ارائه گردید. در این بخش مباحثی چون آشنایی با تعریف، اصول و وظایف بازاریابی بین‌الملل و تفاوت بازارهای داخلی و بین‌المللی، زمینه‌های تغییر در بازار آموزش عالی، آداب و رسوم جذب آموزش عالی در بازارهای جهانی، آشنایی با تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش عالی و تصویرپردازی آینده بازاریابی بین‌المللی آموزش علوم پزشکی به صورت کارگاه عملی و ارائه تئوری تدریس شد.

در ادامه، تشریفات بین الملل توسط دکتر گلشیری به صورت مجازی تدریس شد که اصول پوشش رسمی، استقبال، همراهی، بدرقه مهمانان و مبادله هدایا از جمله مباحث مطرح شده در این بخش بود.

مبحث بعدی با عنوان اصول و مکاتبات بین المللی در آموزش توسط دکتر شعبانی مطرح و به مقدمات نامه نگاری بین المللی و معرفی انواع نامه و نحوه نگارش آن ها پرداخته شد. در این راستا دکتر بی‌پروا و دکتر شیرالی نیز زمانی را به تدریس مباحث تکمیلی در این زمینه اختصاص دادند.

در ادامه، آقای صیادی موضوع همکاری های مشترک بین المللی را مطرح  نموده و در خصوص تبادلات آکادمیک، برنامه دو استاد راهنمای مشترک، استاد مدعو و انعقاد تفاهم نامه همکاری‌های آموزشی بین‌المللی مباحث سخن گفت.

EducationIRAN نیز به عنوان آخرین مبحث روز اول توسط دکتر نمازی ارائه گردید و ایشان در این راستا به معرفی فرصت های موجود و بررسی وضعیت دانشگاه‌های کلان منطقه 4 در پورتال EducationIRAN  پرداخت.

در روز دوم از این کارگاه‌ها، دکتر عرب خردمند (اولین معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران) در خصوص توسعه ظرفیت‌های آموزش عالی علوم پزشکی در عرصه های بین‌المللی از جمله مدیریت بین‌المللی سازی در دانشگاه‌های کشور وظرفیت‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای بین المللی سازی سخن گفت.

در ادامه، دکتر نکوفر (مدیر روابط بین المل معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران) در خصوص دیپلماسی علمی - آموزشی سخن گفت و به بررسی اهمیت و اهداف دیپلماسی علمی، اصول و فرایندهای رایج در روابط بین الملل، تأثیر مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی کشورها بر روند بین­المللی­سازی آموزش عالی پرداخت.

سپس همکاری های آموزشی در عرصه بین‌الملل توسط دکتر زرگران (مدیر توسعه امور بین الملل معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران) با موضوعیت جذب دانشجوی بین‌الملل، طراحی دوره‌های کوتاه و بلند مدت بین‌المللی و تعامل با دانشجویان بین الملل را مطرح شد و در ادامه دکتر مصدق راد راهکارهای رفع موانع بین المللی سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را بیان کرد.

دکتر کبیری در کارگاه تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش عالی بین‌المللی، با طرح مباحثی نظیر آشنایی با روش های ارزیابی مراکز آموزشی پژوهشی و تفاوت رتبه بندی و اعتباربخشی، سیستم های رتبه بندی دانشگاهی و پژوهشی معتبر بین المللی و شاخص های آن ها، ایرادهای وارده به سیستم های رتبه بندی، اعتباربخشی به مدارک در محیط بین المللی، آشنایی با سیستم و امکانات شبکه سازی بین المللی را ارئه داد.

در پایان، در بخش اختتامیه دکتر شعبانی و دکتر مرد ضمن جمع بندی مباحث ارائه شده در این کارگاه دو روزه از مدرسان، عوامل اجرایی و شرکت کنندگان در این کارگاه قدردانی کردند.

  • گروه خبری : اخبار کالج بین الملل
  • کد خبر : 252085
کالج بین الملل دانشگاه
تهیه کننده:

کالج بین الملل دانشگاه

تصاویر

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه

چت آنلاین