• تاریخ انتشار : 1398/11/28 - 09:11
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 11
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

در راستای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی

سفیر بنگلادش در ایران با معاون بین‌الملل دانشگاه دیدار کرد

گوسال اعظم سارکار، سفیر بنگلادش در ایران با رویکرد گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی با دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

دیدار سفیر بنگلادش در ایران با معاون بین‌الملل دانشگاه

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در جریان این دیدار که شنبه 26 بهمن 98 انجام شد، محمد همایون کبیر، رایزن و رئیس امور اداری سفارت بنگلادش در ایران، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر اردلان شریعت، از مدیریت توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل و دکتر آرمان زرگران، معاون بین‌الملل دانشکده طب ایرانی حضور داشتند.
در آغاز، گوسال اعظم سارکار، سفیر بنگلادش در ایران با ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مجموعه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به لحاظ کیفیت آموزش و پژوهش در بنگلادش شناخته‌شده است و پس از دانشگاه تهران دومین مرکز علمی در ایران است که فرصت دیدار با مسئولان آن برای من فراهم شده است.
وی با اشاره به پیشینه روابط دو کشور، بیان داشت: بنگلادش در جنوب آسیا و ایران در منطقه خاورمیانه واقع شده‌اند، با این وجود در طول قرن‌ها ارتباطات فرهنگی، تاریخی و حتی هنری میان دو کشور برقرار بوده و امروز این تعاملات به زمینه‌های آموزشی، تکنولوژی، تحقیقات و نوآوری نیز تسری یافته است.
اعظم سارکار همچنین به علاقه‌مندی متقاضیان بنگلادشی برای تحصیل در دانشگاه‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان بنگلادشی امروز در رشته‌های مختلف علوم پزشکی و مهندسی در دانشگاه‌های برتر ایران تحصیل می‌کنند.
وی با ابراز تمایل برای گسترش همکاری دانشگاه با مراکز علمی بنگلادش در حوزه علوم پزشکی، افزود: با تکیه بر فعالیت مراکز تحقیقاتی متعدد در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعامل با تعدادی از آن ها از جمله مرکز تحقیقاتی جراحی و تروما، مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و مرکز تحقیقات سوختگی از اهمیت برخوردار است.
اعظم سارکار ادامه داد: با توجه به سابقه دو کشور به ویژه ایران در طب سنتی، بسیار علاقه‌مندیم در تعامل با یکدیگر، متدهای درمانی طب کهن را با روش‌های جدید پیوند زده و شکل جدیدی از تعاملات را رقم بزنیم.
دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز ضمن خوشامدگویی، از بنگلادش به عنوان کشوری مسلمان و برادر یاد کرد و اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران از هر نوع همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی این کشور استقبال می‌کند.
وی سپس پیشینه‌ای از دانشگاه ارائه کرد و گفت: 11 دانشکده، 16 بیمارستان آموزشی و بیش از یکصد مرکز تحقیقاتی در زیرمجموعه این دانشگاه فعالیت می‌کنند و حدود 13 هزار دانشجو زیرنظر 2 هزار عضو هیأت‌علمی مشغول به تحصیل هستند.
معاون بین الملل دانشگاه مجموع دانشجویان بین‌المللی دانشگاه را نزدیک به 800 نفر از 44 کشور جهان اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون 6 دانشجوی بنگلادشی در این مجموعه تحصیل می‌کنند و پنج نفر نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند.
وی با اینکه به طور متوسط سالانه حدود 20 متقاضی بنگلادشی برای دوره های مختلف دانشگاه اعم از Undergraduate، تحصیلات تکمیلی، تخصص و کوتاه مدت درخواست می دهند، اظهار داشت: با تکیه بر جمعیت قابل توجه بنگلادش و اهمیت حفظ مرجعیت علمی دانشگاه، افزایش تعداد دانشجو از این کشور مد نظر قرار دارد.
دکتر کردی با تقسیم بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه به 9 مرکز تخصصی و هفت بیمارستان جنرال، بیان داشت: سالانه 200 هزار عمل جراحی و 5 میلیون ویزیت سرپایی در مراکز درمانی دانشگاه با برخورداری از 5 هزار تخت بیمارستانی، انجام می‌شود.
وی همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص مراکز تحقیقاتی دانشگاه به ویژه مراکز مورد توجه سفیر بنگلادش  پرداخت و افزود: در صورت علاقه‌مندی، امکان بازدید از این مجموعه‌ها و ملاقات با مسئولان آن‌ها برای همکاری‌های مشترک وجود دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه تعدادی از پروژه‌های همکاری با مراکز علمی خارج از کشور را نیز تشریح کرد و اظهار داشت: دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی تغذیه با همکاری دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی در دانشگاه کابل راه‌اندازی شد ضمن اینکه در تهیه برنامه آموزشی این دو رشته مقطع با این دانشگاه نهایت همکاری صورت گرفت. 
دکتر کردی با اشاره به جایگاه دانشگاه در سیستم‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، تصریح کرد: نظام رتبه‌بندی تامز دانشگاه علوم پزشکی تهران را در رتبه 500 تا 600 جهانی قرار داده ضمن اینکه طبق گزارش نظام شانگهای، دانشگاه در فیلدهای داروسازی، پرستاری و دندانپزشکی جزء 200 دانشگاه برتر جهان است. 
وی در پایان با ابراز رضایت از وضعیت تحصیلی دانشجویان بنگلادشی در دانشگاه، از فراهم بودن شرایط همکاری در حوزه طب سنتی میان دو کشور خبر داد.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین در خصوص اجرای برنامه‌های علمی، تعریف دوره‌های مشترک آموزشی، برگزاری دوره‌های تخصصی، فوق تخصصی، کوتاه مدت و مدارس تابستانی و و انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی با مراکز علمی بنگلادش اعلام آمادگی کرد.
در ادامه، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل نیز با بیان اینکه سیستم آموزش در ایران به دو حوزه پزشکی و غیرپزشکی تقسیم می‌شود، گفت: خوشبختانه ارتباط تنگاتنگی میان دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران به عنوان برترین مراکز علمی زیرمجموعه وزارتخانه های علوم و بهداشت وجود دارد که امکان همکاری‌های مشترک و متقابل بین‌المللی را تسهیل کرده است.
دکتر نکوفر اضافه کرد: این در حالی است که با تشکیل کنسرسیوم همکاری پنج دانشگاه برتر ایرانی (علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران، تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف) و شبکه ارتباطی با دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، نیازی به برقراری ارتباط جداگانه سفارت بنگلادش در ایران با این دانشگاه‌ها نیست و ما می‌توانیم بستر تعاملات را ایجاد کنیم.
وی با اشاره به تشابهات دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و بنگلادش در ارائه خدمات درمانی و ارتباط دانشجویان با بیماران، بیان داشت: این رویکرد که امکان دسترسی به موارد نادر پزشکی را فراهم کرده، فرصتی برای انجام تحقیقات مشترک خواهد بود.
مدیر روابط بین الملل معاونت بین الملل هر نوع همکاری مشترک را منوط به پذیرش دانشگاه در فهرست مراکز علمی مورد تأیید بنگلادش و بالعکس عنوان کرد و گفت: فارغ‌التحصیلان مراکز علمی دو کشور پس از بازگشت باید امکان فعالیت در کشورهای خود را داشته باشند.
دکتر نکوفر در این بخش از سفارت بنگلادش در ایران خواست تا با معرفی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و انستیتوهای معتبر این کشور به دانشگاه، همکاری‌های مشترک آتی را تسهیل کند.
وی همچنین امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه به خصوص پتانسیل‌های آزمایشگاه جامع تحقیقات را معرفی کرد و گفت: شرایط برای بازدید از این امکانات نیز در راستای توسعه تعاملات مشترک علمی و پژوهشی وجود دارد.
مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل پیشنهاد برگزاری روز بنگلادش در دانشگاه را مطرح کرد و گفت: آمادگی داریم در قالب این برنامه پذیرای اساتید و محققان رشته‌های مختلف علوم پزشکی از کشور شما در دانشگاه باشیم.
پس از آن دکتر زرگران، معاون بین‌الملل دانشکده طب ایرانی سیستم آموزشی ایران، هند و بنگلادش به ویژه در زمینه طب سنتی را دارای تشابهاتی دانست و انعقاد تفاهم‌نامه مشترک در سطح وزارت بهداشت سه کشور را برای همکاری‌های سه‌جانبه پیشنهاد کرد.
در جمع‌بندی این نشست، دکتر کردی از سفارت بنگلادش در ایران خواست به عنوان پل ارتباطی، بستر بازدید روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور از دانشگاه را فراهم کند.
سفیر بنگلادش در ایران نیز با استقبال از پیشنهادات مطرح شده، گفت: گزارشی از موضوعات و سرفصل‌های همکاری برای اساتید و متخصصان بنگلادشی علاقه‌مند به تعامل علمی با ایران ارسال خواهد شد.
اعظم سارکار همچنین از تلاش برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و انستیتوهای این کشور با دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار معاونت
  • کد خبر : 150580
مهناز  وحیدی
Author

مهناز وحیدی

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings