نخستین جلسه شورای بینالملل دانشگاه برگزار شد
نخستین جلسه شورای بینالملل دانشگاه با معرفی روند تشکیل شورا و جایگاه آن و بررسی آییننامه نحوه احراز صلاحیت علمی و توانایی اعضای هیأتعلمی در زبان انگلیسی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، دکتر رامین کردی، معاون بینالملل دانشگاه در آغاز این نشست که سهشنبه 12 اسفند 99 با حضور جمعی از اعضای خانواده بینالملل دانشگاه در سالن حکیم ستاد مرکزی برپا شد، روند تشکیل شورا و جایگاه آن را تشریح کرد.
ایجاد شورای بینالملل دانشگاه در راستای تقویت برنامهریزی و مدیریت در فعالیتهای بینالمللی
وی با نمایش اینفوگراف بینالمللی سازی دانشگاه، گفت: یکپارچهسازی بعد بینالملل در آموزش، پژوهش و خدمات با هدف بهبود و ارتقا آنها، شناسایی فرهنگ ایرانی و اسلامی، تبیین مرجعیت علمی دانشگاه و حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی به عنوان تعریف بینالمللی سازی، سرلوحه فعالیتهای این مجموعه قرار گرفته است.
دکتر کردی با اشاره به اینکه ارتقاء دانشگاه با بحث بینالمللی سازی و ارتباط با دیگر دانشگاهها در داخل و خارج از کشور محقق میشود، اظهار داشت: برای دست یافتن به این مهم نخست باید اساتید و اعضای هیأتعلمی دانشگاه و در نهایت گروههای آموزشی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه بینالمللی شوند و در این صورت است که هم سطح علمی، پژوهشی و ارائه خدمات مراکز درمانی دانشگاه افزایش مییابد و هم شاهد افزایش کیفیت دانشگاههای همکار داخلی و بینالمللی خواهیم بود.
معاون بینالملل دانشگاه تصریح کرد: برای حرکت چرخ بینالمللی سازی دانشگاه تشکیل شبکه بینالملل با تعیین معاونان بینالملل دانشکدهها در دستور کار قرار گرفت و به مرور این شبکه در گروههای آموزشی، مراکز تحقیقاتی و بیمارستانها تکمیل و امروز بسیار خرسندیم که حدود 240 پست مدیریتی در دانشگاه مرتبط با این حوزه وجود دارد.
وی افزود: این رویکرد سبب شد که بینالمللی سازی یک نماینده فعال در حیطههای مختلف داشته باشد و از آنجا که در کشور ما مدل اداری از بالا به پایین است، این شبکه به شکل خوبی در دانشگاه گسترش یافت.
دکتر کردی با بیان اینکه نیاز به ورود شبکه بینالملل در برنامهریزی، مدیریت، تعیین استراتژیها و نقشه راه و در نهایت ارزیابی اجرای برنامهها، تفکر شکلگیری شوراهایی را در حوزه بینالملل ایجاد کرد، گفت: در کنار شورای مدیران معاونت بینالملل و هیأترئیسه پردیس بینالملل که هماهنگکننده فعالیتهای اجرایی این حوزه بودند، برگزاری شورای معاونان بینالملل دانشکدهها از حدود یک سال قبل آغاز و بسیاری از دستورالعملها و آییننامههای مرتبط با بحث بینالملل در آن تدوین و به تصویب رسید.
وی تشکیل شورای بینالملل دانشگاه را یکی از تصمیمات و مصوبات نشستهای دورهای معاونان بینالملل دانشکدهها دانست و بیان داشت: این شورا با هدف همراستایی و تقویت برنامهریزی و مدیریت در فعالیتهای بینالمللی دانشگاه با استفاده از ظرفیت شبکه مدیران بینالملل در سطوح ستادی و محیطی و ایجاد تعامل سازنده در سطوح مختلف این شبکه تشکیل شد.
دکتر کردی با اشاره به تنوع اعضای شورای بینالملل دانشگاه با تکیه بر اخذ سیاستگذاریها و برنامهریزیهای کلان پیش رو، تصریح کرد: اعضای این شورا متشکل از معاون بینالملل دانشگاه، معاونان آموزشی و پژوهشی پردیس بینالملل، مدیران توسعه امور بینالملل و روابط بینالملل معاونت، معاونان بینالملل دانشکدهها، دو نفر از معاونان بینالملل گروههای آموزشی، دو نفر از معاونان بینالملل بیمارستانها، دو نفر از معاونان بینالملل مراکز تحقیقاتی، سه نفر از اعضای هیأتعلمی صاحبنظر در امور بینالملل، سایر مدیران ستادی و محیطی و معاونان بینالملل مراکز تحقیقاتی و بیمارستانها به تشخیص رئیس شورا و بسته به موضوع در دست بررسی و دو نفر از دانشجویان دانشگاه به پیشنهاد معاونت فرهنگی و دانشجویی پردیس بینالملل هستند.
معاون بینالملل دانشگاه از برگزاری جلسات شورا به صورت فصلی خبر داد و خاطرنشان کرد: تصمیمات کلان معاونت بینالملل شامل برنامههای استراتژیک سال، برنامههای اجرایی در سطح دانشگاه و دانشکدهها و دستورالعمل و آییننامههای مرتبط در این شورا طرح، بررسی و مصوب خواهد شد.
برگزاری دورههای مشترک بینالمللی از اهداف جدی معاونت بینالملل است
سپس دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بینالملل دانشگاه گزارشی از فعالیتهای این مدیریت ارائه کرد و گفت: مدیریت روابط بینالملل به طور عام فعالیتهای خود را در سه محور روابط بینالملل، رتبهبندی و اعتباربخشی دنبال میکند.
وی با اشاره به اینکه محور روابط بینالملل در گام اول شامل تمامی قراردادها و تفاهمنامههایی بینالمللی است که در سطح دانشگاه، دانشکدهها، گروههای آموزشی و اعضای هیأتعلمی با افراد و مراکز علمی متناظر در خارج از کشور منعقد میشود، افزود: ما در این مدیریت حمایت و نظارت لازم بر عقد این قراردادها را انجام داده ضمن اینکه برخی از آنها را تا مرحله عملیاتی شدن دنبال میکنیم.
مدیر روابط بینالملل دانشگاه برقراری ارتباط میان واحدهای زیرمجموعه دانشگاه با مراکز علمی متناظر بینالمللی را نیز از طریق این مدیریت امکانپذیر دانست و از امکان ارائه آموزشهای لازم به گروههای آموزشی، مراکز تحقیقاتی و دانشکدهها در این باره خبر داد.
دکتر نکوفر به جذب 77 استاد مدعو بینالمللی (Visiting Professor) در سطح دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: این اقدام با رویکرد تقویت بنیانهای ارتباطات بینالملل در گروهها، دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی انجام و خوشبختانه منجر به انجام پروژههای مشترک آموزشی و پژوهشی بینالمللی نیز شده است.
وی با اشاره به ایجاد بستر برای حضور سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف در دانشگاه علوم پزشکی تهران طی چند سال اخیر، اظهار داشت: در همین راستای تعداد زیادی از سفرا از واحدهای زیرمجموعه بازدید کردهاند و فرصت تعاملات و همکاریهای بینالمللی طی این ارتباطات برای دانشگاه حاصل شده است.
مدیر روابط بینالملل دانشگاه برگزاری دورههای مشترک بینالمللی را یکی از اهداف جدی این مدیریت دانست و گفت: برنامهریزی در این باره از مشارکت در دورهای بینالمللی تا اجرای یک دوره کامل چون کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی مشترک در سیاستگذاری کلی معاونت بینالملل دانشگاه دیده شده است.
دکتر نکوفر به تلاشهای صورت گرفته طی سالهای گذشته برای تبادل اساتید و دانشجویان به ویژه با جذب حمایتهای بینالمللی اشاره کرد و افزود: همچنین در راستای گسترش روابط بینالملل، میزهای همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف راهاندازی و قرار است تمامی فعالیتها و مأموریتهای معاونت بینالملل از مجرای این میزهای همکاری با کشورهای هدف دنبال شود.
وی همچنین به بیان توضیحاتی در خصوص فعالیتهای مدیریت روابط بینالملل در حیطه رتبهبندی پرداخت و تصریح کرد: در این حوزه نیز رصد رتبه دانشگاه در نظامهای رتبهبندی بینالمللی، اطلاعرسانی جایگاه دانشگاه در این نظامها و ارائه خوداظهاری در سیستمهای رتبهبندی جهانی به صورت مستمر انجام میشود.
مدیر روابط بینالملل دانشگاه به تشکیل کمیته رتبهبندی دانشگاه با عضویت معاونان بینالملل، آموزشی پژوهشی و مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه اشاره کرد و رصد جایگاه دانشگاه و برنامهریزی برای دیده شدن هر چه بیشتر آن در سیستمهای رتبهبندی جهانی و حفظ و اعتلای این جایگاه را از جمله مهمترین مأموریتهای کمیته دانست.
دکتر نکوفر تصریح کرد: معاونت بینالملل در بحث اعتباربخشی بینالمللی در کنار کسب اعتبار از سوی مؤسسات شناخته شده بینالمللی، هماکنون بر به رسمیت شناختن مدرک دانشگاه در کشورهایی که از آنها دانشجو در دانشگاه تحصیل میکند، تمرکز کرده است.
وی در پایان با بیان سوابقی از همکاری پنج دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف در قالب پروژه اراسموس و در نهایت تشکیل کنسرسیوم پنج دانشگاه ایرانی، گفت: این کنسرسیوم به تازگی به بحث تبلیغات و بازاریابی ورود کرده و درصدد است که رشتههای مشترک میان پنج مجموعه در مسیر جذب دانشجویان خارجی تعریف کند.
دانشگاه علوم پزشکی تهران به دنبال رقابتپذیری بینالمللی است
پس از آن دکتر امیرحسین معماری، مدیر توسعه امور بینالملل به سابقه توسعه بینالملل در دانشگاه اشاره کرد و گفت: تاریخ بینالملل دانشگاه با سبقه دارالفنونیاش، با حضور مستشاران خارجی از سال 1230 آغاز شده و سالها با اساتید خارجی این مجموعه جلو رفته تا سال 1313 که دانشگاه شکل گرفت و از ایران نیز دانشجویان و اساتیدی به خارج از کشور رفتند. از 4 تا 5 دهه پیش دانشجویان بینالمللی وارد کشور شدند طی یک دهه گذشته این قضیه فرم منسجمتری گرفت تا امروز که در آستانه سال 1400 و ورود به فصل جدید و گام سوم فعالیتهای بینالملل قرار داریم.
وی داستان توسعه بینالملل را شناسایی و رصد همین مسیر دانست و تصریح کرد: ما در دانشگاه به دنبال رقابتپذیری بینالمللی هستیم.
دکتر معماری اضافه کرد: همه تلاش ما بر این است که از نظر بینالمللی برای مخاطبانمان اعم از اساتید، دانشجو و سرمایهگذاران جذاب باشیم.
مدیر توسعه امور بینالملل دانشگاه افزود: یکی از مهمترین مسیرهایی که در این داد و ستد بینالمللی پیگیر آن هستیم، جذب استعدادها از اقصی نقاط جهان است در کنار آنکه انتظار داریم با پذیرش این استعدادها، برای دانشگاه درآمد نیز کسب کنیم.
وی سپس به ارائه آمار و اطلاعاتی در خصوص مقوله جذب دانشجویان بینالمللی پرداخت و بیان داشت: از پنج ترم گذشته تحصیلی، سه ترم مصادف با همهگیری کرونا بوده اما با این وجود نسبت به دو سال قبل تقریباً تعداد متقاضیان ورود به کشور، سه برابر افزایش یافته و تعداد دانشجویان فوریه 2021، از مرز 200 نفر گذشته است.
دکتر معماری ادامه داد: خوشبختانه این رشد را هم در متقاضیان دورههای Undergraduate و هم تحصیلات تکمیلی شاهد هستیم و امروز بسیار خرسندم که دانشگاه توانسته بیش از یک هزار و 120 دانشجوی بینالمللی را جذب کند.
مدیر توسعه امور بینالملل دانشگاه با تأکید بر اینکه طی سه ترم گذشته عرصه پذیرش دانشجویان بینالملل دانشگاه کاملاً رقابتی شده و هماکنون 500 متقاضی پذیرفته شده در انتظار ورود به این مجموعه هستند، افزود: همچنین دانشگاه با تعیین شرایطی در مسیر پذیرش نخبگان بینالمللی گام برمیدارد که این اتفاق به صورت موردی در فوریه سال میلادی جاری روی داده است.
دکتر معماری در پایان از افزایش دو برابری متقاضیان و دانشجویان غیرپزشکی طی دو سال اخیر نسبت به متقاضیان و دانشجویان رشته پزشکی به عنوان رویدادی مثبت یاد کرد و اظهار داشت: همه این اتفاقات حاکی از آن است که توسعه بینالملل باید مسیر بزرگ کردن عرصه بینالملل دانشگاه به لحاظ کمی و کیفی را دنبال کند.
در ادامه، حاضران دیدگاهها و پیشنهادهای خود را در خصوص شورای بینالملل دانشگاه و مأموریتها و برنامههای پیش رو بیان کردند و در بخش پایانی نیز پیشنویس آییننامه نحوه احراز صلاحیت علمی و توانایی اعضای هیئتعلمی در زبان انگلیسی توسط دکتر سکینه شب بیدار، معاون آموزشی کالج بینالملل دانشگاه ارائه شد.
وی با اشاره به اینکه مسائلی چون نبود امکان برگزاری آزمون آیلتس و شرکت اساتید و شرکت اعضای هیأتعلمی دانشگاه در دورههای فرصت مطالعاتی تفکر انجام تغییراتی در دستورالعمل پیشین احراز صلاحیت علمی اساتید را به وجود آورد، بیان داشت: طرح این مسائل در شورای معاونان بینالملل دانشکدهها زمینهساز تهیه آییننامه جدیدی با همکاری کالج بینالملل دانشگاه و تعدادی از همکاران حوزه بینالملل شد که امروز به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.
معاون آموزشی کالج بینالملل دانشگاه تصریح کرد: آییننامه مذکور در سه بخش داوطلبان جذب عضو هیأتعلمی، استادیاری به دانشیاری و دانشیاری به استادی آماده و بر هر بخش نیز 10 امتیاز در نظر گرفته شده است.
دکتر شببیدار سپس خلاصهای از آییننامه نحوه احراز صلاحیت علمی و توانایی اعضای هیأتعلمی در زبان انگلیسی را ارائه کرد و گفت: این آییننامه مشمول همکارانی که در حال حاضر دانشیار هستند و اساتیدی که بیش از 20 سال سابقه خدمت به عنوان عضو هیأتعلمی را دارند، نمیشود.
وی زمان پیشنهادی برای اجرای آییننامه را نیمه اول 1402 اعلام کرد و از حاضران خواست نقطه نظرات خود را بیان کنند.
در پایان، مقرر شد این آییننامه بنابر نظرات مطرح شده مورد بررسی مجدد قرار گیرد و اصلاحاتی در آن اعمال شود تا پس از نهایی شدن، در شوراهای مربوطه دانشگاه طرح و مصوب شود.
توضیح اینکه طی نخستین جلسه شورای بینالملل دانشگاه، با رأی اکثریت حاضر، دکتر ریتا مجتهدزاده، معاون بینالملل دانشکده مجازی به عنوان دبیر شورا انتخاب شد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی
ارسال به دوستان