برگزاری گردهمایی سالانه خانواده بزرگ بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر جعفریان مبنای سیاستگذاریهای جدید دانشگاه را توجه جدی به اساتید فعال در عرصه بینالمللی دانست
گردهمایی سالانه خانواده بزرگ بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با موضوع آینده بینالمللیسازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و بحث و تبادل نظر پیرامون آن برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بینالملل، در این نشست که سهشنبه 21 اسفند 1403 در تالار دارالفنون برگزار شد، دکتر کوروش جعفریان، معاون بینالملل دانشگاه، مدیران، معاونان و مشاوران حوزه بینالملل دانشگاه، رؤسای دانشکدههای پردیس بینالملل، معاونان و رابطان بینالملل دانشکدهها، گروههای آموزشی، بیمارستانها و مراکز تحقیقاتی و مسئولان میزها و دبیران اتاقهای همکاری علمی دانشگاه با دانشگاهها و مراکز علمی کشورهای مختلف حضور داشتند.
در آغاز، دکتر جعفریان ضمن خوشامدگویی به حاضران و آرزوی قبولی طاعات و عبادات آنها در ماه مبارک رمضان، به تشریح رویکرد بینالمللیسازی دانشگاه و فعالیتهای آتی این حوزه پرداخت.
سیاستهای جدید حوزه بینالملل دانشگاه؛ از بینالمللیسازی فرایندها تا اشتراکگذاری تولیدات علمی در سطح جهانی
معاون بینالملل دانشگاه با اشاره به اینکه فعالیت در عرصه بینالملل نیازمند ایجاد انگیزه، دانش و مهارتهای بینالمللی است، اظهار داشت: خوشبختانه طی سالهای گذشته فعالیتهای بسیار خوبی در این زمینهها انجام شده است. ما باید بینالمللیسازی را در سه حیطه بینالمللیسازی در خانه (داخل)، در خارج و بینالمللیسازی فرایندها دنبال کنیم.
وی مقوله بینالمللیسازی در خانه را متوجه شناخت توانمندیها و پتانسیلهای داخلی و انگیزه و دانش کافی برای فعالیتهای بینالمللی دانست و تصریح کرد: در حیطه بینالمللیسازی در خارج نیز تمرکز اصلی بر شناسایی ظرفیتهای بینالمللی در خارج از کشور برای همکاریهای مشترک است. خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مسیر با جذب دانشجویان بینالمللی، انعقاد تفاهمنامههای همکاری با مراکز علمی خارج از کشور و انجام پروژههای تحقیقاتی مشترک بینالمللی، موفقیتهای چشمگیری کسب کرده است.
دکتر جعفریان افزود: راهاندازی شعبه بینالملل دانشگاه در کربلا (دانشگاه سبطین) فرصت بسیار خوبی برای تمرین بینالمللیسازی در خارج ایجاد کرده است. معاون بینالملل دانشگاه همچنین بر اهمیت بینالمللیسازی فرایندها به عنوان حلقه اتصال بینالمللیسازی در داخل و خارج تأکید کرد و بیان داشت: بسیاری از فرایندها در دانشگاه کاملاً داخلی است و ترجمان مناسبی در حوزه بینالملل ندارند.
وی با بیان اینکه معاونت بینالملل دانشگاه تغییر در این فرایندها را به عنوان یکی از مهمترین برنامههای آتی خود مورد توجه قرار داده است، گفت: به عنوان گام نخست اجرای طرح کارانه بینالملل در دستور کار قرار دارد و در صورت تصویب آن در هیأتامنای دانشگاه، اساتیدی که موفق به درآمدزایی از فعالیتهای بینالمللی شوند، کارانه دریافت خواهند کرد.
دکتر جعفریان توجه حاضران را به معرفی صحیح توانمندیهای اساتید در عرصه بینالملل به ویژه از طریق فضای مجازی و شبکههای اجتماعی جلب کرد و ادامه داد: این فضاها به شناختهشدن هر چه بیشتر اساتید کمک کرده و بستری برای تعاملات بینالمللی در سطوح مختلف فراهم میکند.
معاون بینالملل دانشگاه از اعضای خانواده بینالملل دانشگاه خواست اطلاعرسانی جامعی در خصوص طرح کارانه بینالملل در سطح گروههای آموزشی، دانشکدهها، بیمارستانها و مراکز تحقیقاتی به منظور جلب مشارکت حداکثری اعضای هیأتعلمی داشته باشند. وی از انجام اقدامات اولیه برای پرداخت حقالزحمه فعالیتهای بینالمللی به صورت دلاری خبر داد و گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح، اگر فعالیت بینالمللی اعضای هیأتعلمی دانشگاه آورده مالی به همراه داشته باشد، سهم آنها از درآمد حاصله به صورت دلاری پرداخت خواهد شد. دکتر جعفریان اظهار امیدواری کرد که اوایل سال آینده طی نشستی با دیوان محاسبات کشور، زوایای مختلف این موضوع با دقت بیشتری بررسی و راهکاری برای اجرای آن تعریف شود.
معاون بینالملل دانشگاه همچنین بر لزوم توجه جدیتر به مقوله ارتباطات علمی (Science Communication) تأکید کرد و اظهار داشت: با فعالیت مؤثر و جدیتری در شبکههای اجتماعی میتوانیم تولیدات علمی خود را در سطح بینالمللی به اشتراک بگذاریم و در زنجیره بینالملل جهان نقش داشته باشیم.
بازنگری جدید در دکترای تخصصی استاد محور؛ از سهولت جذب دانشجویان بینالملل تا انتفاع حداکثری اساتید دانشگاه
سپس دکتر مهدی شریف الحسینی، سرپرست معاونت پژوهشی پردیس بینالملل دانشگاه با موضوع آییننامه جدید دکترای تخصصی استاد محور (New Route PhD) به سخنرانی پرداخت و پیش از آن نکاتی در خصوص اهمیت و چرایی بینالمللیسازی دانشگاه ارائه کرد.
وی مهمترین منفعت بینالمللیسازی را ارتباطات علمی دانست و تصریح کرد: این ارتباطات از سویی برکات مادی و معنوی چون افزایش مهارتها، ارتقای اساتید، جذب دانشجویان و اخذ گرنتهای بینالمللی برای اساتید دانشگاه را به همراه دارد و از سوی دیگر از آنجا که دیپلماسی فعال علمی از روشهای دیگر کم هزینه تر است، بدون شک منافع عامی نیز نصیب کشور خواهد کرد.
سرپرست معاونت پژوهشی پردیس بینالملل دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه اساتید به عنوان نیروی محرکه اصلی دانشگاه باید فعالانه وارد عرصه بینالمللیسازی شوند، بیان داشت: در این راستا اعضای هیأتعلمی دانشگاه میتوانند از سادهترین فعالیتها چون یافتن همتایان متناظر در دانشگاههای مختلف خارج از کشور برای همکاریهای بینالمللی تا چاپ مقالات مشترک بینالمللی، جذب دانشجو و اخذ گرنتهای بینالمللی را در دستور کار خود قرار دهند.
دکتر شریف الحسینی اضافه کرد: طبق بررسیهای انجام شده در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، از مجموع حدود 2 هزار عضو هیأتعلمی دانشگاه، 500 نفر هیچ مقاله بینالمللی را منتشر نکرده و 700 نفر نیز دو تا سه مقاله بینالمللی داشتهاند. وی افزود: فعالیت در این عرصه دستاوردهایی چون افزایش مهارتهای ارتباطی، ارتقای سطح دانش اساتید، شناخته شدن برند دانشگاه و اعتلای جایگاه آن در سطح بینالملل را به دنبال خواهد داشت.
سرپرست معاونت پژوهشی پردیس بینالملل دانشگاه از تلاش این معاونت برای ارائه آموزشهای لازم در خصوص انتشار مقالات بینالمللی و امتیازات حاصل از چاپ آنها، در آینده نزدیک خبر داد.
دکتر شریف الحسینی در ادامه توضیحاتی در خصوص دوره دکترای تخصصی استاد محور و فرایند جذب دانشجوی بینالمللی برای این دوره ارائه کرد و افزود: در بازنگری جدید آییننامه دوره، سهولت جذب دانشجویان بینالملل و انتفاع حداکثری اساتید دانشگاه مد نظر قرار دارد.
وی تصریح کرد: در تلاشیم اساتید و اعضای هیأتعلمی در همه بخشها اعم از بالینی، علوم پایه، پژوهشی و آموزشی بتوانند دانشجوی دکترای تخصصی استاد محور جذب کنند. در این مسیر توجه اساتید را به استفاده از ظرفیتهای شبکههای اجتماعی به عنوان بسترهای ساده و رایگان برای ارتباطات علمی و تعامل با دانشجویان خارجی جلب میکنیم.
سرپرست معاونت پژوهشی پردیس بینالملل یادآور شد: دانشجوی بینالمللی برای تحصیل در این دوره باید دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای حرفهای در فیلد مورد نظر و مسلط به زبان انگلیسی باشد.
دکتر شریف الحسینی نکته جذاب در خصوص جذب دانشجوی بینالمللی دکترای تخصصی استاد محور را نحوه تخصیص درآمد حاصل از آن قلمداد کرد و گفت: بخش عمده شهریه دانشجو در اختیار اساتید قرار میگیرد که میتواند انگیزه کافی را برای آنها ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: طی سال جدید جلساتی با گروههای آموزشی دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه در این خصوص برگزار خواهد شد.
تحول در آموزش بینالملل با توسعه دورههای فوقتخصصی، فلوشیپی و کوتاهمدت ویژه دانشجویان خارجی
در ادامه، دکتر علی واشقانی فراهانی، مسئول بررسی، استانداردسازی، برنامهریزی و برگزاری دورههای آموزشی بالینی در قالب تأمین و آموزش اساتید دورههای تخصصی، فوقتخصصی و فلوشیپ در شعبه دانشگاه بینالملل در کربلا (دانشگاه سبطین)، نکاتی در خصوص اهمیت توسعه دورههای فوقتخصصی، فلوشیپی و کوتاهمدت و جذب دانشجوی بینالمللی برای این دورهها ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سالهای گذشته افتخارات بسیاری در عرصه بینالملل کسب کرده است، اظهار داشت: با وجود دستاوردهای قابل توجه در حوزه آموزش بینالملل، ضرورت ارتقای این حوزه احساس میشود.
دکتر واشقانی فراهانی افزود: در این مسیر میتوان با نیازسنجی از کشورهای منطقه، نسبت به تعریف دورههای فوقتخصصی، فلوشیپی و کوتاهمدت اقدام کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون دانشجویان خارجی دورههای تخصص، فوقتخصص و فلوشیپ در گروههای مختلف آموزشی دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، گفت: به نظر میرسد با معرفی بهتر و موثرتر این دورهها و اساتید آنها در قالبهای مختلف (وبسایت و ساخت ویدئوهای کوتاه معرفی اساتید و انتشار آنها در رسانههای آنلاین و دیجیتال) بتوان شاهد رشد متقاضیان و دانشجویان خارجی بود.
مسئول بررسی، استانداردسازی، برنامهریزی و برگزاری دورههای آموزشی بالینی در قالب تأمین و آموزش اساتید دورههای تخصصی، فوقتخصصی و فلوشیپ دانشگاه سبطین همچنین بر اهمیت بازتعریف برخی از برنامههای آموزشی دانشگاه طبق یک فرمت استاندارد، با حفظ کیفیت و چارچوب دورهها و بنابر نیاز متقاضیان بینالمللی دورههای تخصصی، فوقتخصصی و فلوشیپ تأکید کرد.
دکتر واشقانی فراهانی اضافه کرد: در این مسیر باید توانمندی گروههای آموزشی دانشگاه مشخص شود بنابراین در تلاشیم طی مکاتبهای با معاونان و رابطان بینالملل از آنها بخواهیم طبق فرمتی مشخص، دورههای کوتاهمدت، تحصیلات تکمیلی و فلوشیپی که آمادگی برگزاری آن در داخل و خارج از کشور را دارند به معاونت بینالملل اعلام کنند.
وی همچنین از گروهها و بخشهای آموزشی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه خواست فهرستی از دورههای کوتاهمدت خود و نحوه برگزاری آنها (مجازی، حضوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران و یا حضوری در کشور مقصد) را به منظور انجام تبلیغات و انتشار در وبسایت در اختیار این معاونت قرار دهند و افزود: نکته حائز اهمیت هدفمند بودن این دورهها و امکان انتقال مهارتهای خاص به فراگیران است که باید از سوی واحدها مورد توجه قرار گیرد.
دکتر واشقانی فراهانی با تأکید بر اینکه فعالیتهای یاد شده، رویکرد جدید معاونت بینالملل دانشگاه در حوزه آموزش بینالملل خواهد بود، اضافه کرد: در صورت وجود مسائل و مشکلات اداری در اجرای این دورهها میتوان از ظرفیت شعبه بینالملل دانشگاه در کربلا (دانشگاه سبطین) بهره برد.
وی خاطرنشان کرد: امکان برگزاری دورههای تخصص، فوقتخصص، فلوشیپی و کوتاهمدت برای متقاضیان بینالمللی دانشگاه به طور کامل در دانشگاه سبطین وجود دارد.
در بخش بعدی این نشست حاضران به بیان پیشنهادات، دیدگاهها و مهمترین دغدغهها پیش روی خود در حوزه بینالمللیسازی از جمله لزوم توجه به دیپلماسیهای علمی، سلامت و فناوری و ورود معاونت بینالملل به این عرصهها، ایجاد بسترها و زیرساختهای لازم برای فعالیت اساتید در عرصه بینالملل، افزایش نرخ ارز و تأثیرگذاری آن بر شرکت اساتید در دورههای اعزام به خارج از کشور، تعریف دورههای New Route Specialty Course (ویژه دانشجویان بینالملل)برای دانشکدههای فاقد دورههای دکترای تخصصی، لزوم توانمندسازی اساتید دانشگاه در حوزه بینالمللیسازی، ضرورت تعریف برنامه و مأموریت برای فعالان حوزه بینالملل در بدنه دانشگاه، تعریف ردیف سازمانی برای معاونان و رابطان بینالملل در واحدهای زیرمجموعه دانشگاه، لزوم ایجاد انگیزه برای فعالان حوزه بینالملل، تأمین اعتبار مناسب برای پژوهشهای بینالملل و ضرورت مدیریت بودجههای محدود پژوهشی با اعزام هدفمند اساتید دانشگاه به دورههای اعزام به خارج از کشور پرداختند.
در جمعبندی این نشست دکتر آزاده شادمهر، دبیر شورای بینالملل دانشگاه با اشاره اینکه خانواده بزرگ بینالملل دانشگاه متشکل از 200 نفر از اساتید و اعضای هیأتعلمی است، گفت: در قالب نشستهای شورای بینالملل دانشگاه و شورای مدیران معاونت بینالملل، سیاستگذاریهای این حوزه انجام میشود و فرایندها و آییننامههای مربوطه به تصویب میرسند.
وی افزود: صورتجلسات مربوط به این نشستها برای فعالان حوزه بین الملل ارسال میشود و انتظار میرود از طریق آنها، تمامی اساتید و اعضای هیأتعلمی دانشگاه در جریان مصوبات و آییننامهها که نتیجه خرد جمعی است، قرار گیرند.
معاون بینالملل دانشگاه نیز با تکیه بر نکات مطرح شده، بیان داشت: معاونت بینالملل در سال جاری دو برابر ظرفیت و بودجه پیشبینی شده برای دورههای اعزام به خارج از کشور تعهد ایجاد کرده است. با وجود بسته شدن هزینههای سفر، در تلاش برای پرداخت تسهیلات باقی مانده اساتید تا پایان سال جاری هستیم.
دکتر جعفریان همچنین با توجه به بررسیهای اخیر تفاهمنامهها و قراردادهای بینالمللی دانشگاه توسط مدیریت روابط بینالملل با رویکرد عملیاتیسازی آنها، از اعضای خانواده بینالملل خواست در صورت علاقهمندی برای پذیرش مسئولیت همکاری با هر یک از این دانشگاهها، آمادگی خود را اعلام کنند.
وی اظهار داشت: تاکنون حدود 40 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاه برای این سطح از همکاری، اعلام آمادگی کردهاند اما انتظار ما این است که شاهد مشارکت پررنگتر اساتید باشیم.
معاون بینالملل دانشگاه خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم در شرایط سخت فعلی نیز برنامهها و مأموریتهای بینالملل دانشگاه را اجرایی کنیم و برای اعتلای این مجموعه و کشورمان از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.
ارسال نظر