نخستین نشست مشترک معاون بینالملل و مسئولان اتاقها و میزهای همکاری علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کشورهای هدف همکاری بینالمللی برگزار شد
دکتر کوروش جعفریان معاون بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در نخستین نشست و هماندیشی مشترک با مسئولان اتاقها و میزهای همکاری علمی دانشگاه با کشورهای هدف همکاری بینالمللی بر توجه ویژه به نقش اساتید در بینالمللی سازی دانشگاه تاکید کرد و آییننامه کارانه بینالمللی سازی را راهی عملی برای توسعه خانواده بینالملل دانشگاه و تکریم و ترغیب بیشتر اساتید و کارکنان در حوزه بینالمللی سازی دانست.
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بینالملل، در این جلسه که چهارشنبه 15 اسفند 1403 بهصورت حضوری و برخط در ستاد مرکزی دانشگاه تشکیل شد؛ دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بینالملل دانشگاه، دکتر مهدی شریف الحسینی، معاون پژوهشی پردیس بینالملل، دکتر خسرو سهرابی، مشاور معاون بینالملل در حوزه روابط بینالملل، مسئولان اتاقها و میزهای همکاری علمی دانشگاه با کشورهای هدف همکاری بینالمللی و همچنین کارشناسان مسئول و کارشناسان مدیریت روابط بینالملل معاونت بینالملل دانشگاه حضور داشتند.
تشکیل اتاقها و میزهای همکاری علمی از بهترین تصمیمها برای دانشگاه در حوزه بینالملل است
در آغاز دکتر جعفریان ضمن خیرمقدم به مهمانان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، هدف از تشکیل این جلسه را بررسی برنامههای اتاقها و میزهای همکاری و مشکلات و چالشهای پیش روی آنان دانست و ضمن قدردانی از مسئولان و اعضای اتاقها و میزهای همکاری درباره محاسن ایجاد این ساختار تصریح کرد: این اتاقها و میزهای همکاری اگرچه ممکن است هیچ سودی برای مسئولان و اعضا نداشته باشند اما واقعا یکی از بهترین تصمیمهایی است که در حوزه بینالملل برای دانشگاه گرفته شد و باعث شده است که خانواده بینالملل دانشگاه بزرگتر شود و حسن دیگر آن نیز اختصاصی کار کردن اتاقها و میزها با تمرکز بیشتر بر روی مناطق حوزه تعریفشدهشان بود که باعث نظم دهی در فعالیتها نیز شد.
معاون بینالملل دانشگاه عدم تعریف فرایندهای مشخص، مشخص نبودن نوع و جنس فعالیتهای قابل انجام، مشخص نبودن شرح وظایف و حدود اختیارات را از خلأهای موجود در برنامه اتاقها و میزهای همکاری علمی دانشگاه عنوان کرد و بازنگری در این حوزه با هدف تحرک بیشتر در میزها و اتاقهای همکاری را ضروری دانست.
دکتر جعفریان بهروز بودن لحظهای گزارشها و اطلاعات مسئولان و اعضای اتاقها و میزهای همکاری درباره برنامهها و ارتباطات، حدود همکاری و سطوح فعالیتها و انتظارات با کشور مورد مطالعه و همکاری با هدف ارائه آخرین گزارشها در دیدارهای رسمی با مقامات و مسئولان کشور مرتبط را، از انتظارات معاونت بینالملل دانشگاه دانست که در صورت تحقق، گامی روبهجلو برای همکاران و دانشگاه خواهد بود.
ضرورتها و مزایای اجرای عملیاتی 240 قرارداد و تفاهمنامه همکاری بینالمللی دانشگاه
وی با توجه به تعداد قریب به 240 قرارداد و تفاهمنامه همکاری بینالمللی میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و مراکز علمی و دانشگاهی بینالمللی، خروجی این حجم تفاهمنامه را در حوزه بینالمللی سازی نابرابر دانست و بیان داشت: برای ایجاد تغییر مثبت در رتبهبندی دانشگاه و بیشتر دیده شدن در جایگاه دانشگاههای بینالمللی ضروری است که فعالیتهایمان را بیشتر به نمایش بگذاریم و چهبسا فعالیتهایی که در ارتقا جایگاه دانشگاه موثر و در حال انجام هستند اما ارائه و گزارش نشدهاند تا بهعنوان دستاورد و فعالیتی بینالمللی به دیگران نیز معرفی شوند؛ پس ضروری است که آنچه انجام میدهیم را در قالبهای مختلف خبر، رویداد و دیگر قالبهای مناسب اطلاعرسانی کنیم تا ضمن ایجاد زمینه تقدیر از فعالان، به هدفی مهمتر، یعنی الگوسازی و یادگیری از یکدیگر برای توسعه فعالیت و برنامه اتاقها و میزهای همکاری دست یابیم.
دکتر جعفریان درباره فعالسازی تفاهمنامهها و قراردادهای همکاری موجود دانشگاه نیز اظهار داشت: با همکاری دکتر نکوفر و دکتر سهرابی در تلاش هستیم که به ازای هر قرارداد، یک شخص پیگیریکننده در ایران و همچنین در کشور مقابل تعریف کنیم که برای گردآوری اطلاعات علاقهمندان به این موضوع اطلاعرسانی وسیعی انجام شد و تعداد زیادی از اساتید دانشگاه اعلام علاقهمندی کردند و در حال ارزیابی افراد هستم اما آنچه مورد نظرمان است همکاری بیشتر اتاقها و میزهای همکاری در این زمینه است زیرا در زمینه شناخت کشورها و دانشگاههای طرف همکاری تخصص و دانش بیشتری دارند و در معرفی و پیشنهاد افراد برای صدور ابلاغهای مرتبط بهتر میتوانند به دانشگاه کمک کنند.
وی در ادامه به تشریح فواید و نتایج فعال شدن تفاهمنامهها و قراردادهای بینالمللی پرداخت و همتاسازی و همتایابی یک استاد یا گروهی از اساتید در دانشگاههای طرف مقابل با هدف انجام پروژهها و همکاریهای علمی مشترک، اشتراکگذاری حداقل 10 درصد از کوریکولوم های آموزشی برای شناسایی شاخصهای آموزشی مشترک و ایجاد فرصت و زمینههای تدریس و آموزش اساتید دانشگاه در دانشگاههای طرف همکاری را از بارزترین نتایج اجرای عملیاتی قراردادها عنوان کرد که به دنبال خود فواید دیگری از جمله ایجاد اعتبار بینالمللی برای اساتید دانشگاه، سود و درآمد مالی برای استاد و دانشگاه، افزایش جذب دانشجوی بینالملل بهواسطه کیفیت آموزش و تدریس اساتید دانشگاه بهویژه در مقاطع تخصص و دورههای آموزشی کوتاهمدت، ورود فناوری دانشگاههای مقصد به کشور و صادرات فناوریهای دانشگاه به کشورهای مقصد، تبادل استاد و دانشجو، جذب استاد مدعو بینالمللی و دیگر مزایای بیشمار را به دنبال دارد.
کارانه بینالملل راهکاری برای توسعه بینالمللی سازی و تکریم فعالان حوزه بینالمللی سازی دانشگاه
معاون بینالملل دانشگاه ضمن اشاره به نقش مهم اتاقها و میزهای همکاری در جذب دانشجوی بینالملل به موضوع تدوین کارانه بینالملل و مزایای اجرای آن که برای بررسی توسط هیئتامنای دانشگاه، مکاتبات آن نیز از سوی معاونت بینالملل انجام شده است پرداخت و درباره نحوه اجرای آن اظهار داشت: کارانه بینالملل یکی از راههای قدردانی از فعالان حوزه بینالمللی سازی در دانشگاه است و با اختصاص یک کد به استاد و کارمند، فعالیتهای آنان در حوزه بینالمللی سازی بهعنوانمثال در جذب دانشجوی بینالملل رصد میشود و هر چه اساتید و همکاران در این زمینه فعالتر باشند سهم دریافتی بیشتری نیز از کارانه بینالملل خواهند داشت و این امر از دلسردی اساتیدی که در آموزش، پژوهش، جذب دانشجوی بینالملل و بهطورکلی در حوزه بینالمللی سازی دانشگاه تلاش میکنند نیز جلوگیری میکند.
وی افزود: در مباحثی مانند دورههای New Route Ph.D به دلیل نبودن مجرای پرداخت قانونمند و مشخص بودن سقف پرداخت در حوزههای آموزش و پژوهش، امکان پرداخت حقالزحمه و حقوق اساتید همکار در این حوزه فراهم نبود که در صورت تصویب کارانه بینالملل این امر نیز میسر خواهد شد. همچنین جذب بیمار بینالملل از خارج از کشور، همکاری در درمان بیماران بینالملل، پرداخت حقالتدریس قانونی به اساتیدی که در خارج از ایران در امر تدریس همکاری میکنند، تعریف مأموریت و بیمه برای اساتیدی که در خارج از ایران فعالیت درمانی انجام میدهند نیز از جمله مواردی است که در آئیننامه کارانه بینالملل پیشبینی شده و فکر میکنم با سودآوریای که توسط کارانه بینالملل در دانشگاه اتفاق خواهد افتاد تحول بزرگی در فعالیت بینالمللی ایجاد خواهد شد و این امر باعث گسترش قابل توجه اعضای خانواده بینالملل دانشگاه خواهد شد.
تلاش کنیم که مفهوم جدایی علم از سیاست را جا بیندازیم
دکتر جعفریان ضمن دعوت از مسئولان اتاقها و میزهای همکاری برای حضور در مراسم جشن خانواده بینالملل دانشگاه که سهشنبه 21 اسفند 1403 برگزار خواهد شد و همچنین ضمن قدردانی از گزارشهای ارائهشده و بیان مشکلات و پیشنهادها توسط آنان، در جمعبندی سخنان خود بیان داشت: نکته اول اینکه باید بحث دیپلماسی علم مورد نظرمان باشد و خارج از مباحث و محدودیتهای سیاسی، تلاش کنیم که مفهوم جدایی علم از سیاست را جا بیندازیم زیرا با این مفهوم بسیاری از محدودیتها قابل حل است و نکته دیگر این است که کارهای بینالمللی نیازمند قاعده بینالمللی است و ما نمیتوانیم با قاعدههای خودمان فعالیتهای بینالمللی انجام بدهیم.
وی افزود: تحقق این امر نیازمند همکاری بیشتر وزارتخانههای مرتبط برای رفع موانع و قوانین دستوپا گیر در ارتباطات و فعالیتهای بینالمللی دانشگاهی از جمله دیدار با سفیران و ارتباط با سفارتخانهها و نهادهای مرتبط است زیرا همانگونه که ما به اساتیدمان در سفرهای خارجی ضمن صدور ابلاغ این اجازه و اعتبار را میدهیم که نماینده دانشگاه در آن کشور بوده و به معرفی هر چه بهتر دانشگاه بپردازند لازم است بهعنوان مسئول، اختیار عمل بیشتری در برقراری ارتباطات علمی بینالمللی داشته باشیم.
دکتر جعفریان با تاکید بر صدور کارت ویزیت برای اساتید بهعنوان نمایندگان و معرفی کنندگان رسمی دانشگاه، درباره ادامه همکاری مسئولان و اعضای اتاقها و میزهای همکاری نیز اظهار داشت: در خدمت اساتید علاقهمند به همکاری با سیستم هستیم و اساتیدی که احساس خستگی میکنند و یا تمایل به همکاری ندارند نیز میتوانند افراد جدید را معرفی کنند و پیشنهادم این است که ضمن تعریف میزهای جدید با توجه به علاقهمندی حدود 6 کشور دیگر که دارای ظرفیتهای همکاری مشترک هستند؛ بازنگری و تغییراتی در برنامهها و اعضای میزها و تنوع در فعالیتها نیز انجام شود.
از ایده تا اجرای تشکیل اتاقها و میزهای همکاری علمی دانشگاه و قدردانی از کارشناسان مدیریت روابط بینالملل
مدیر روابط بینالملل دانشگاه نیز ضمن قدردانی از تشکیل جلسه مشترک معاون بینالملل دانشگاه با مسئولان اتاقها و میزهای همکاری علمی در سطح بینالملل به بیان تاریخچه مختصری از چگونگی تشکیل این ساختار پرداخت و بیان داشت: در دوره معاونت دکتر علی خردمند وقتی ارتباطمان با کشور عراق آغاز شد نیاز به فردی بود که مسئولیت پیگیری امور مرتبط را بر عهده بگیرد که در ابتدا دکتر محمدرضا هادیان و در ادامه دکتر محمدرضا خامی این مسئولیت (فوکال پوینت) اتاق عراق را بر عهده گرفتند و ایده آن نیز توسط مریم صابری پور، کارشناس مسئول روابط و امور بینالملل معاونت بینالملل و پیرو مطالعهای که درباره ساختار وزارت امور خارجه انجام میدادیم مطرح شد.
وی در ادامه به تشریح روشهای ابتکاری تعیین مسئولان اتاقها و میزهای همکاری پرداخت و اظهار داشت: پیشقدم شدن اساتید دانشگاه در معرفی خودشان با توجه به توانمندیهایی که در ارتباط با کشور مورد نظر در توسعه تعاملات دانشگاه در خود میدیدند و همچنین انتخاب مسئول اتاق و میز همکاری توسط خود اعضا، تجربههای جدیدی در دانشگاه بود که در ساختار اتاقها و میزهای همکاری بهصورت منسجم شکل گرفت و در واقع یک نهاد خودجوش درون دانشگاه ایجاد شد.
دکتر نکوفر در پایان سخنان خود با ذکر نام یکایک کارشناسان مسئول و کارشناسان مدیریت روابط بینالملل معاونت بینالملل، از تلاشهای دلسوزانه و پیگیریهای بیوقفه و خودجوش آنان در امر بینالمللی سازی دانشگاه و بهعنوان زبدهترین کارشناسان دانشگاه قدردانی کرد.
توضیح اینکه اتاقها و میزهای همکاریهای علمی دانشگاه از سال 1397 برای هدفمندسازی، سازماندهی و گسترش روابط و نعاملات سازنده و موثر بینالمللی با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی خارج از کشور تشکیل شد تا هر یک با توجه به ظرفیتهای ارزشمند موجود داخلی و خارجی، در چارچوب دیپلماسی علمی و سلامت کشور و در راستای رسالتهای مهم و سیاستهای کلان دانشگاه در حوزههای آموزش، درمان و بهداشت، با همکاری و هماندیشی واحدهای تابعه، برنامه راهبردی مناسب خود را برای همکاریهای بینالمللی با هر کشور یا حوزهی جغرافیایی ترسیم کنند. تا کنون 23 میز و چهار اتاق همکاری در مجموعه مدیریت روابط بینالملل معاونت بینالملل با همکاری اعضای هیئتعلمی و تعدادی از کارشناسان فعال در حوزه بینالملل در حال فعالیت هستند.
ارسال نظر