تشریح گزارش ترازیابی و مطالعه تطبیقی جایگاه، مأموریت و نظام ارائه خدمات کالجهای بینالمللی در شورای مدیران معاونت بینالملل دانشگاه
شورای مدیران معاونت بینالملل با بیان گزارش ترازیابی و مطالعه تطبیقی جایگاه، مأموریت و نظام ارائه خدمات کالجهای بینالمللی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل این نشست شنبه 23 مرداد با حضور دکتر عرب خردمند، معاون بینالملل دانشگاه، دکتر نیکنام، مدیر شعب بینالملل دانشگاه، دکتر حسنزاده، دکتر هادیان و دکتر رحیمی، معاونان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل، دکتر پورهاشمی، سرپرست کالج بینالملل دانشگاه، دکتر حسینی سده، مدیر توسعه و پشتیبانی معاونت بینالملل، دکتر همتی، مشاور اجرایی معاونت بینالملل، مهندس عبدالهی، سرپرست مدیریت شبکه و ارتباطات بینالمللی معاونت بینالملل و انصاری پور، سرپرست مدیریت بورسها و مأموریتهای آموزشی معاونت بینالملل برپا شد.
در ابتدا، دکتر عرب خردمند توضیحاتی در خصوص گزارش ترازیابی و مطالعه تطبیقی جایگاه، مأموریت و نظام ارائه خدمات کالجهای بینالمللی دنیا ارائه کرد و بیان داشت: در راستای تدوین اساسنامه کالج بینالملل دانشگاه بررسی تجربه و فعالیتهای کالجهای بینالمللی راهگشا خواهد بود.
دکتر همتی، مشاور اجرایی معاونت بینالملل در ادامه، به ارائه گزارش مذکور پرداخت و تصریح کرد: به عنوان پیشنهاد دهنده این پروپوزال در مسیر تعریف مأموریتها و اساسنامه کالج بینالملل دانشگاه لزوم وجود شواهد و اطلاعاتی در خصوص کالجهای معتبر فعال در عرصه بینالمللی احساس شد.
وی افزود: بر همین اساس پروپوزالی تهیه که پس از تصویب منجر به گردآوری گزارشی شد که اطلاعات خوبی را در خصوص فعالیت 10 کالج بینالمللی در اختیار این مجموعه قرار داد.
مشاور اجرایی معاونت بینالملل ادامه داد: هدف این پروپوزال تنها ترازیابی و مطالعه تطبیقی جایگاه، مأموریت و نظام ارائه خدمات کالجهای بینالمللی دنیا است و به هیچ عنوان وارد سیاستگذاری و تصمیمگیری برای کالج بینالملل دانشگاه نخواهد شد.
دکتر همتی با بیان اینکه مطالعه مذکور در سه محور سازمان کار، مأموریتها و محتوای آموزشی کالجهای بینالملل صورت گرفت، گفت: در محورهای یاد شده سؤالات پژوهش تعریف و به دنبال آن مطالعات صورت گرفت.
وی افزود: برای انتخاب کالجها معیارهایی چون سرآمدی در دنیا، توزیع جغرافیایی آنها و نزدیکی موضوع فعالیتشان با دانشگاه مد نظر قرار گرفته است.
مشاور اجرایی معاونت بینالملل در ادامه با اشاره به اینکه ساختار مشابهی برای مطالعه کالجها در نظر گرفته شده است، به مرور جزییات بررسی شده در مطالعه یکی از کالجها چون سال تأسیس، تاریخچه فعالیتها، مأموریتها و چشماندازها، شرایط فیزیکی، وابستگیهای سازمانی، برنامههای آموزشی، وضعیت هیأتعلمی، شهریه و هزینهها پرداخت.
دکتر همتی همچنین در جمعبندی مباحث مطرح شده با تأکید بر اینکه اغلب کالجهای مطالعه شده دو گروه زنان و مردان را پوشش دادهاند و سطح نظام فعالیتشان نیز Degree Base و یا Certificate Base است، گفت: این مراکز به صورت خصوصی وابسته به دانشگاه، دولتی وابسته به دولت، خصوصی مستقل و دولتی وابسته به دانشگاه اداره میشوند.
وی همچنین یادآور شد: تجربه این مطالعه نشان داد که کالجها در نظام آموزش عالی بینالمللی به عنوان حلقه اتصال بین آموزش متوسطه و دانشگاهها محسوب میشوند که شاید امروز در آموزش علوم پزشکی کشور ما نیز لزوم آن احساس شود.
در پایان، هریک از حاضران نقطه نظرات خود را بیان کردند و مقرر شد ایدهها در این باره گردآوری تا در نهایت به تدوین اساسنامه کالج بینالملل دانشگاه بیانجامد./ق
خبرنگار: مهناز وحیدی
ارسال به دوستان