برگزاری دومین نشست کمیته تخصصی TUMS Ranking با بحث و تبادلنظر پیرامون چگونگی شکلدهی به شاخصهای این سیستم
دومین نشست کمیته تخصصی TUMS Ranking با بحث و تبادلنظر پیرامون چگونگی شکلدهی به شاخصهای این سیستم در سالن شورای معاونت بینالملل برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، دکتر عرب خردمند، معاون بینالملل دانشگاه، دکتر مهراد، رئیس کمیته تخصصی TUMS Ranking، دکتر نکوفر، مدیر روابط بینالملل، اعتباربخشی و رتبهبندی معاونت بینالملل، دکتر سلطانی عربشاهی، معاون آموزشی دانشگاه ایران، دکتر محمدی، معاون پژوهشی و فناوری دانشکده مجازی و دکتر حسنزاده، مشاور عالی دفتر نظارت، ارزیابی و بهبود عملکرد دانشگاه تربیت مدرس در این نشست که شنبه 9 آبان برپا شد، حضور داشتند.
پیادهسازی سیستم TUMS Ranking در چهار فاز کلی شکلگیری شاخصها، تهیه فرمول از شاخصها، همکاری با اسکوپوس و تست اجرا در دومین کمیته تخصصی مطرح شد.
همچنین توضیحاتی در خصوص شاخصهای پیشنهادی برای این سیستم و کاربرد آنها در موسسات آموزش عالی ارائه شد و حاضران در مورد ایجاد انگیزش در دانشگاههای داخلی برای آشنایی با شاخصها و معیارهای بینالمللی اتفاق نظر داشتند.
تمرکز سیستم TUMS Ranking بر رتبهبندی رشته موضوعی و فقط در رشتههای علوم پزشکی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر عرب خردمند نیز با اشاره اینکه دانشگاه در راهاندازی این سیستم به دنبال موازی کاری با نظامهای رتبهبندی جهانی نیست، اظهار داشت: ارتقاء دانشگاههای کشور و حرکت آنها در مسیر بینالمللی سازی به عنوان مهمترین هدف تعریف شده است.
معاون بینالملل دانشگاه تصریح کرد: تلاش میشود در این مسیر دانشگاههای کشور اعم از علوم پزشکی و غیرپزشکی با شاخصهای بینالمللی آشنا تر شوند و فراتر از عرصه پژوهش در حوزههای دیگر نیز بینالمللی شوند.
وی تصریح کرد: بررسی شاخصهایی که توسط نظامهای رتبهبندی بینالمللی مورد توجه قرار میگیرد، نشان داد که توانمندیهایی در کشور وجود دارد و توسط رنکینگهای بینالمللی مورد سنجش قرار میگیرد که تاکنون تلاشی برای نمایه کردن آنها وجود نداشته است.
دکتر عرب خردمند با بیان اینکه توجه به شاخصها، وزنها و تعاریف مختلف آنها و در نهایت آشناسازی دانشکدههای زیرمجموعه دانشگاه با این شاخصها زمینهساز ایجاد فضایی رقابتی در میان آنها شد، گفت: این رویکرد به بهبود جایگاه دانشگاه در میان سیستمهای رتبهبندی بینالمللی کمک کرد.
در بخش پایانی این نشست مقرر شد در شاخصهای سیستم رتبهبندی TUMS Ranking علاوه بر حوزه پژوهش، دو موضوع بینالمللی سازی و آموزش نیز مورد توجه قرار گیرد.
همچنین تعامل با نماینده اسکوپوس در ایران به منظور پیگیری همکاریها در پیادهسازی سیستم TUMS Ranking نیز مورد تأکید قرار گرفت./ق
خبرنگار: مهناز وحیدی
پیادهسازی سیستم TUMS Ranking در چهار فاز کلی شکلگیری شاخصها، تهیه فرمول از شاخصها، همکاری با اسکوپوس و تست اجرا در دومین کمیته تخصصی مطرح شد.
همچنین توضیحاتی در خصوص شاخصهای پیشنهادی برای این سیستم و کاربرد آنها در موسسات آموزش عالی ارائه شد و حاضران در مورد ایجاد انگیزش در دانشگاههای داخلی برای آشنایی با شاخصها و معیارهای بینالمللی اتفاق نظر داشتند.
تمرکز سیستم TUMS Ranking بر رتبهبندی رشته موضوعی و فقط در رشتههای علوم پزشکی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر عرب خردمند نیز با اشاره اینکه دانشگاه در راهاندازی این سیستم به دنبال موازی کاری با نظامهای رتبهبندی جهانی نیست، اظهار داشت: ارتقاء دانشگاههای کشور و حرکت آنها در مسیر بینالمللی سازی به عنوان مهمترین هدف تعریف شده است.
معاون بینالملل دانشگاه تصریح کرد: تلاش میشود در این مسیر دانشگاههای کشور اعم از علوم پزشکی و غیرپزشکی با شاخصهای بینالمللی آشنا تر شوند و فراتر از عرصه پژوهش در حوزههای دیگر نیز بینالمللی شوند.
وی تصریح کرد: بررسی شاخصهایی که توسط نظامهای رتبهبندی بینالمللی مورد توجه قرار میگیرد، نشان داد که توانمندیهایی در کشور وجود دارد و توسط رنکینگهای بینالمللی مورد سنجش قرار میگیرد که تاکنون تلاشی برای نمایه کردن آنها وجود نداشته است.
دکتر عرب خردمند با بیان اینکه توجه به شاخصها، وزنها و تعاریف مختلف آنها و در نهایت آشناسازی دانشکدههای زیرمجموعه دانشگاه با این شاخصها زمینهساز ایجاد فضایی رقابتی در میان آنها شد، گفت: این رویکرد به بهبود جایگاه دانشگاه در میان سیستمهای رتبهبندی بینالمللی کمک کرد.
در بخش پایانی این نشست مقرر شد در شاخصهای سیستم رتبهبندی TUMS Ranking علاوه بر حوزه پژوهش، دو موضوع بینالمللی سازی و آموزش نیز مورد توجه قرار گیرد.
همچنین تعامل با نماینده اسکوپوس در ایران به منظور پیگیری همکاریها در پیادهسازی سیستم TUMS Ranking نیز مورد تأکید قرار گرفت./ق
خبرنگار: مهناز وحیدی
ارسال به دوستان