به لحاظ سازمانی مدیریت امور و توسعه بین الملل از چهار دفتر ذیل تشکیل شده است:
· دفتر تبلیغات بین الملل
· دفتر پذیرش دانشجویان بین الملل
· دفتر تشریفات بین الملل و امور کنسولی
· دفتر امور دانشجویان بین الملل
امید است با نگرش به عمق تحولات عظيم در مناسبات و معادلات بین المللی در سطح منطقه و جهان كه به طور قطع نويدبخش همکاری های بین المللی بیش از پیش دانشگاه در زمینه های علمی و تحقیقاتی خواهد بود، این مدیریت بتواند گام های ارزشمندی در جهت نیل به اهداف متعالی دانشگاه بردارد.
طی دهه های اخیر، ارتباطات بین المللی به واسطه تغییرات سریع در محیط های علمی بین المللی، شاهد تحولات چشمگیری بوده است و دانشگاه ها به عنوان یک منبع تولید علم و دانش، این اصل را سرلوحه برنامه راهبردی خود قرار داده اند. بی شک گسترش فضای ارتباطات بین المللی در دانشگاه ها، موجبات تقویت امور علمی، فرهنگي، سياسي و اقتصادي را برای جامعه فراهم خواهد آورد. بر این اساس، دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از مهمترین قطب های عملی جمهوری اسلامی ایران، با ایجاد معاونت بین الملل در جهت تسریع روند بین المللی شدن و افزایش همکاری ها در سطح منطقه و جهان در این راستا گامی بلند برداشته است.
نظر به اینکه یکی از برنامه های راهبردی معاونت بین الملل، مسأله انکار ناپذیر بین المللی شدن و ورود به عرصه های بین المللی است، مدیریت امور و توسعه بین الملل که يکی از شاخه های معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد، به فعالیت های گسترده ای در این زمینه می پردازد. وظایف محوری مدیریت امور و توسعه بین الملل طیف وسیعی از فعالیت ها از جمله کلیه فرآیند های مربوط به جذب و پذیرش دانشجویان بین الملل،تبلیغات بین الملل دانشگاه، تشریفات و امور کنسولی دانشجویان ومیهمانان خارجی دانشگاه و رسیدگی به امور دانشجویان خارجی را در بر می گیرد و گستره آن از تبلیغات در وب سایت های بین المللی و چاپ کتابچه و بروشور برای جذب و پذیرش دانشجو شروع شده و تا اخذ روادید و فراهم آوردن تسهیلات اسکان و ایاب و ذهاب و امکانات فرهنگی و رفاهی جهت ادامه تحصیل دانشجویان در رشته ها و مقاطع تحصیلی گوناگون به کمک سایر حوزه های معاونت بین الملل و دانشگاه ادامه می یابد.
بر اساس سند چشم انداز بیست ساله و برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، با توجه به اینکه قوانين و مقررات و ساختارهاي ويژه اي براي دانشگاه هاي كشور با هدف گسترش ارتباطات بین المللی علمي و فرهنگي در نظر گرفته شده است، گسترش اين روابط با كشورهاي ديگر و جذب دانشجويان خارجي با بهره گيري از امكانات تحصيلي كشور، امكان حضور بهتر در عرصه های بین المللی را فراهم مي سازد. . معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با تکیه بر این اصل، فعالیت های خود را در زمینه جذب متقاضیان خارجی آغاز نموده است.
قرن حاضر را علاوه بر قرن تسخير فضا، قرن اتم، کامپيوتر، ليزر و غيره نیز ناميده اند. از میان همه این عناوین، نامی که به خوبی می تواند بیانگرتحولات عصر حاضر باشد، "عصر ارتباطات" است، لذا در اين دهکده جهانی، ارتباطات انسانها بسیار بهم نزديک است و افکار و اعمال انسانها و جمعيت ها ديگر از ديد و نظر يکديگر پنهان نيست. امروزه، ارتباطات بین المللی و لزوم آشنایی کارشناسان و مدیران با تغییرات و تحولات پرشتاب بین المللی امری انکار ناپذیر است. بنابراین می بایست محیط بین المللی را به عنوان محیط فرصت تلقی کرد و مرزهای فیزیکی و ذهنی را از بین برد تابتوان هرچه بیشتربه مسائل بین المللی شدن علم و فناوری پرداخت.