• تاریخ انتشار : 1403/06/25 - 14:31
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 205
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

چهارمین نشست همفکری میز همکاری‌های علمی چین با تأکید بر اهمیت شناسایی و اطلاع‌رسانی فرصت‌های پژوهشی این کشور برگزار شد

چهارمین نشست همفکری میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی چین با ارائه گزارشی از طرح بین‌المللی مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه پکن برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، این نشست سه‌شنبه 20 شهریور 1403 با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر رضا فریدی مجیدی، رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، دکتر اسماعیل حریریان، رئیس مرکز تحقیقات زیست مواد پزشکی، دکتر نصرالله طباطبایی، معاون بین‌الملل دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، دکتر امیر راعی، معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی، دکتر محمد طالب، عضو میز همکاری‌های علمی چین، دکتر نیوشا اسماعیل زاده عضو و دبیر اجرایی میز چین، مریم صابری پور، کارشناس مسئول روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر کیانا شکفته، فارغ‌التحصیل دانشکده دندانپزشکی‌ در رشته زیست مواد دندانی و دکتر محمد عرفان زارع، دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه ژجیانگ چین و در سالن شورای معاونت بین‌الملل برگزار شد.
در آغاز دکتر زارع، دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه ژجیانگ گزارشی از فعالیت‌های خود در این مجموعه ارائه و در خصوص شرایط و فرآیند دریافت گرنت و نحوه انجام پژوهش در آزمایشگاه‌های معتبر چین توضیحاتی بیان کرد. 
وی زمینه پژوهشی خود را ایمونوتراپی سرطان و ژنومیکس و طبقه‌بندی تومورهای زنتومیکس و ترانسکریپتومیکس در آزمایشگاه اعلام کرد و بیان داشت: در کشور چین سالانه هفت تا هشت گرنت دانشگاهی، استانی و کشوری با بودجه‌های اختصاصی بسیار مناسب اعلام می‌شود و در صورت ارائه طرح قابل توجیه به راحتی امکان دریافت آن‌ها وجود دارد.
سپس دکتر حریریان به بیان توضیحاتی در خصوص طرح بین‌المللی مشترک با دانشگاه پکن تحت عنوان "توسعه ژل هیالورونیک با قابلیت تخریب متغیر و تقویت‌شده با نانو شبه (نانورس) ضدالتهابی در درمان استئوآرتریت و بررسی مکانیسم تعدیل‌کننده ایمنی آن" پرداخت و اظهار داشت: مقالات مشترک حاصل از این طرح به نام هر دو دانشگاه منتشر خواهد شد و ظرف سه تا چهار ماه آینده، بازدیدی از ظرفیت دپارتمان‌های متناظر انجام می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات زیست مواد پزشکی افزود: این طرح مشترک در قالب طرح‌های NSFC چین و ISNF ایران تعریف شده است. طرح‌های مذکور مجموعه گرنت‌های مشترک بین ایران و چین است که براساس قراردادهای توسعه همکاری‌های 25 ساله میان این دو کشور تعریف شده و سالانه 10 پروژه از دانشگاه‌های ایران و 10 پروژه از دانشگاه‌های چین برای اخذ گرنت انتخاب می‌شوند. 
وی تصریح کرد: این طرح سال گذشته با هماهنگی دکتر Zigang Ge از اساتید به نام و مطرح دپارتمان مهندسی پزشکی دانشگاه پکن انجام شد و طی آن با دانشجویان خارجی دانشگاه از جمله یکی از دانشجویان عراقی همکاری و مقاله‌ای نیز در زمینه نانورس و با هدف اخذ گرنت نوشته شد.
دکتر حریریان با بیان اینکه طرف چینی فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه ژل هیولورونیک اسید داشته است، اظهار داشت: نانوشبه ضدالتهابی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید می‌شود، در درمان استئوارتریت مؤثر خواهد بود.
وی یادآور شد: همکاری با دکتر Zigang در این طرح، زمینه‌ساز معرفی ایشان به عنوان استاد مدعو بین‌المللی به معاونت بین‌الملل دانشگاه شد. 
در بخش بعدی این نشست دکتر راعی، معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی و دکتر شکفته، از فارغ‌التحصیلان این دانشکده، گزارشی از فعالیت‌های دانشکده و مرکز رشد فناوری مواد و تجهیزات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه دادند. 
معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی بیان داشت: دکتر شکفته یکی از فارغ‌التحصیلان تلاشگر و موفق رشته زیست مواد دندانی است که با تهیه پادکست‌های علمی، مخاطبان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی جذب کرده و همچنین موفق به راه‌اندازی شرکت و تولید 33 محصول ارزنده در حوزه دندانپزشکی شده است.
دکتر راعی با بیان اینکه تمرکز بر فعالیت‌های پژوهشی و ایجاد Research Positions در تفاهم‌نامه‌ها بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: تعداد قابل‌توجهی از اعضای هیأت‌علمی دانشکده دندانپزشکی تمایل به گذراندن دوره های مطالعاتی شش ماهه یا یک ساله در چین را دارند. اعلام به موقع اطلاعات گرنت‌های مربوط به این کشور نقش مؤثری در توسعه همکاری‌های مشترک بین‌المللی با دانشگاه‌های آن‌ها خواهد داشت.
در ادامه، رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی برگزاری کارگاه گرنت نویسی و برپایی رویدادی برای معرفی فرصت‌های موجود در چین با حضور افراد دارای تجربه همکاری با این کشور را پیشنهاد کرد.
دکتر فریدی مجیدی تصریح کرد: چالش‌ها و فرصت‌های همکاری با دانشگاه‌های چین طی این برنامه‌ها می‌تواند معرفی شود تا به صورت عملیاتی‌تر و هدفمندتر در این مسیر گام برداریم.
وی با اشاره به اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چین بسیار زیاد است، افزود: شرایط پذیرش، اقامت و گذراندن دوره فرصت مطالعاتی در این کشور سخت است بنابراین می‌توان از دیگر اعضای هیأت‌علمی که سابقه همکاری با دانشگاه‌های چین را داشته‌اند، دعوت به همکاری کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی نیز با بیان اینکه معاونت بین‌الملل  دانشگاه بهتر است دانشجویان را مخاطب اطلاع‌رسانی‌های مهم چون فرصت‌های آموزشی و پژوهشی کشورهای هدف قرار دهد، اضافه کرد: باید مسیرهای مختلف اطلاع‌رسانی به دانشجویان بررسی شود ضمن اینکه اطلاع‌رسانی با هماهنگی اعضای میز در شبکه‌های اجتماعی بسیار مفید خواهد بود. 
دکتر اسماعیل زاده، دبیر اجرایی میز چین نیز گفت: فراخوان همکاری با این میز در لینکدین اعلام شده و تاکنون حدود 340 مخاطب جذب شده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه در جمع‌بندی این نشست ضمن قدردانی از نقطه نظرات مطرح شده، پیشنهاد برگزاری جلسات انتقال تجربه در دانشگاه با حضور اساتیدی که موفق به اخذ گرنت‌های چین شده‌اند را ارائه کرد.
دکتر آیتی برگزاری کارگاه گرنت نویسی در قالب برنامه راه ابریشم را بسیار مؤثر دانست و گفت: نحوه گرنت نویسی حائز اهمیت است ضمن اینکه هر کدام از مؤسسات گرنت دهنده روش‌های گرنت نویسی خود را دارند. در این راستا می‌توان سلسله کارگاه‌های آموزشی برگزار کرد.
مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی چین تصریح کرد: از برنامه‌های دیگر میز چین هماهنگی و مکاتبه با موسسه تورچ و اطلاع‌رسانی مسابقات این موسسه به بدنه دانشگاه خواهد بود.
وی یادآور شد: همچنین جستجو  و بررسی نمایشگاه‌های مهم این کشور و معرفی آن‌ها به اساتید و دانشجویان نیز در دستور کار قرار دارد.
 
تهیه خبر: مریم صابری پور
تنظیم: مهناز وحیدی
  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 277608
مهناز وحیدی
تهیه کننده

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *