سومین نشست فصلی شورای بینالملل دانشگاه با تشریح مهمترین اقدامات حوزه بینالملل در سال 97 برگزار شد
سومین نشست فصلی شورای بینالملل دانشگاه در سال 97 با حضور معاون بینالملل دانشگاه، مدیران حوزه ستادی، معاونان بینالملل دانشکدهها و جمعی از مسئولان میزها و اتاقهای همکاریهای علمی دانشگاه با مراکز علمی و آموزش عالی کشورها برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، دکتر کردی، معاون بینالملل دانشگاه در آغاز این نشست که چهارشنبه 22 اسفند در سالن شورای پردیس بینالملل برپا شد، گزارشی از مهمترین اقدامات سال جاری و برنامههای آینده این معاونت ارائه کرد.
مروری بر مهمترین اقدامات معاونت بینالملل؛ از تکمیل ساختار تشکیلاتی حوزه بینالملل تا تشکیل آکادمی پورسینا
وی صحبتهای خود را با تعریفی از بینالمللی سازی آغاز کرد و گفت: یکپارچهسازی بعد بینالملل در آموزش، پژوهش و خدمات با هدف بهبود و ارتقا آنها، شناسایی فرهنگ ایرانی و اسلامی، تبیین مرجعیت علمی دانشگاه و حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی به عنوان تعریف بینالمللی سازی، سرلوحه فعالیتهای این مجموعه قرار گرفته است.
معاون بینالملل دانشگاه با بیان اینکه به منظور پیشبرد اهداف حوزه بینالملل در یک سال گذشته نسبت به انتخاب معاونان بینالملل در معاونتهای ستادی، گروههای آموزشی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدههای دانشگاه اقدام شده است، بیان داشت: این در حالی است که ساختار معاونت بینالملل دانشگاه با تعریف دو مدیریت توانمندسازی بینالمللی نیروی انسانی و بینالمللی سازی الکترونیک تکمیل شد و هم اکنون باید به دنبال راهکارهایی برای ارتباط و تعامل هر چه بیشتر ساختارها و فرآیندهای تعریف شده باشیم.
دکتر کردی با اشاره اینکه پایداری و موثر بودن این اقدامات منوط به توجه تک تک اعضای هیأتعلمی به بعد بینالملل است، بیان داشت: به همین منظور ایجاد پایگاه دادهای از توانمندیهای بینالمللی اعضای هیأت علمی برای ارتقاء و به روز رسانی این ظرفیتها مد نظر قرار گرفت.
وی با تأکید بر اینکه تشکیل آکادمی پورسینا (TUMS Global International Network) به عنوان شبکهای برای ایجاد گروههای علمی میان اعضای هیأت علمی و فارغالتحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایران و خارج از کشور در این مسیر مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: امیدواریم وبسایت این شبکه تا پیش از سال جدید آماده بهرهبرداری شود تا شاهد تحولی بزرگ در تعاملات و همکاریهای علمی دانشگاه در عرصه بینالملل باشیم.
معاون بینالملل دانشگاه تغییر در مدل اعزام به خارج از کشور اساتید با اصلاح آییننامهها، نحوه پرداخت کمک هزینهها و تسریع در فرآیندها را نیز از دیگر اقداماتی دانست که به منظور توانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه صورت گرفته و اضافه کرد: با وجود نوسانات قیمت ارز، معاونت بینالملل تلاش کرد رویه اعزام به خارج از کشور اعضای هیأت علمی و غیرهیأت علمی حفظ شود.
دکتر کردی مهمترین اقدامات در حوزه آموزش بینالملل را تمرکززدایی فعالیتها به دانشکدهها، گروههای آموزشی و مراکز تحقیقاتی عنوان کرد و بیان داشت: این در حالی است که با تغییر نگرش در روند پذیرش دانشجویان خارجی طی یکسال گذشته، سطح کیفی پذیرفتهشدگان بالاتر رفته و وضعیت درآمدزایی نیز روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است.
معاون بینالملل دانشگاه مجموع دانشجویان خارجی حال حاضر دانشگاه را 774 نفر اعلام کرد و بیان داشت: به نظر میرسد افزایش تعداد دانشجویان خارجی به 10 درصد از مجموع دانشجویان دانشگاه از نظر کمی بهینه باشد هر چند که سطح علمی و کیفی دانشجویان در اولویت قرار دارد.
دکتر کردی به بخشی از فعالیتهای انجام شده در حوزه پژوهش بینالملل اشاره کرد و گفت: انتظار میرود با وجود فعالیت بیش از 100 مرکز تحقیقاتی در زیرمجموعه دانشگاه و تصویب آییننامه دکترای تخصصی استاد محور، شاهد افزایش روند جذب دانشجویان خارجی در این مراکز باشیم.
وی اضافه کرد: همچنین برگزاری دورههای آموزش نحوه جذب گرنت های بینالمللی به اعضای هیأت علمی دانشگاه در دستور کار سال جاری حوزه پژوهش بینالملل قرار داشت ضمن اینکه برای سال آینده نیز برنامهریزیهایی در این باره انجام شده است.
معاون بینالملل دانشگاه فعالیت در حوزه توریسم سلامت و انتقال تکنولوژی را از مهمترین رویکردها در حوزه بینالمللی سازی خدمات دانست و به ارائه توضیحاتی در خصوص سامانه الکترونیکی صدور کارت تردد مهمانان غیر ایرانی و وبسایت جدید انگلیسی دانشگاه پرداخت و از حاضران خواست دیدگاههای خود را در راستای بهبود محتوای وبسایت ارائه کنند.
دکتر کردی با تأکید بر اینکه در حوزه روابط بینالملل اتاقهای همکاری علمی دانشگاه با کشورهای عراق، سوئیس و اتحادیه پیمان گروه هشت و میز همکاریهای علمی دانشگاه با کشورهای مختلف در سال 97 راهاندازی شدند، افزود: مقوله آمایش کشورها با تمرکز و توصیه بر کشورهای همسایه در ارتباطات بینالمللی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
وی مهمترین رویکرد در مقوله توسعه امور بینالملل را نیز تغییر مدل جذب و بازاریابی بینالمللی عنوان کرد و از تلاش برای دریافت مصوبات مورد نظر از هیأت امنای دانشگاه خبر داد.
معاون بینالملل دانشگاه ادامه داد: در یک سال گذشته تشکیل شورای فرهنگی بینالملل دانشگاه و راه اندازی کمیتههای دانشجویی فعالیتهای بینالملل به عنوان مهمترین اقدامات حیطه فرهنگی و دانشجویی بینالملل مورد توجه قرار گرفت.
وی در ادامه به بخشی از فعالیتهای کالج بینالملل دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: تمرکز اصلی این مجموعه بر آموزش زبان انگلیسی و فارسی به دانشجویان خارجی و افزایش تسلط اعضای هیأت علمی و کارکنان به زبان انگلیسی بوده ضمن اینکه آموزش سایر زبانها چون فرانسه، اسپانیایی و آلمانی نیز به تازگی اضافه شده است.
دکتر کردی با اشاره به اینکه دورههای آموزشی کالج بینالملل دانشگاه طی سال جاری به دانشکدهها و بیمارستانهای زیرمجموعه دانشگاه راه یافته است، بیان داشت: خوشبختانه این روند موجب دریافت بازخوردهای مثبتی از سوی اساتید و دانشجویان ایرانی و بینالمللی شده است.
وی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه عملیاتی چهار ساله معاونت بینالملل دانشگاه، خاطرنشان کرد: با گذشت یک سال از این برنامه عملیاتی، باید نسبت به تدوین برنامههای بینالملل سال آتی در ستاد و دانشکدههای زیرمجموعه اقدامات لازم انجام شود.
در ادامه، دکتر مجتهدزاده و دکتر ادهمی، معاونان بینالملل دانشکدههای مجازی و داروسازی به ارائه تجربیات موفق دانشکدههای خود در عرصه بینالملل پرداختند و دکتر مهدوی، مسئول میز همکاریهای علمی دانشگاه با کشور ترکیه در خصوص ارتباط و تعاملات انجام شده با دانشگاهها و مراکز علمی این کشور توضیحاتی بیان کرد.
تسهیل آموزش بینالملل در دانشگاه؛ از امکان دفاع غیرحضوری دانشجویان خارجی تا اعطای گرنت برای فراگیر شدن آموزش بینالملل
سپس دکتر ضیایی، معاون آموزشی پردیس بینالملل نیز بخشی از فعالیتهای انجام شده این معاونت را تشریح کرد و گفت: با هدف کاهش انفکاک مقوله آموزش بینالملل میان ستاد پردیس بینالملل و دانشکدهها و گروههای آموزشی و تسهیل در اجرای برنامهها و دورههای آموزشی برای دانشجویان خارجی از مدتی پیش برگزاری جلسات هماندیشی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون فهرستی از رشتههای منتهی به مدرک دانشکدههای مختلف در وب سایت انگلیسی دانشگاه وجود دارد که لزوم بازبینی و اعمال تغییرات در برخی از آنها احساس میشود، افزود: در دورههای آموزشی کوتاه مدت یا منتهی به گواهی نیز به نظر میرسد توانمندی بسیاری از اعضای هیأت علمی مغفول مانده چرا که به اعتقاد من هریک از آنها میتوانند تعریف کننده دورههایی برای دانشجویان بینالمللی باشند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که معاونت آموزشی پردیس بینالملل آمادگی دارد برای تعریف و اجرای دورههای آموزشی مشترک با دانشگاههای خارج از کشور نهایت همکاری را داشته باشد.
دکتر ضیایی تبادل دانشجو میان دانشگاهها را یکی از کمهزینهترین و رایجترین فعالیتهای آموزشی در عرصه بینالملل دانست و بیان داشت: خوشبختانه تصویب آییننامه دکترای تخصصی استاد محور توسط وزارت بهداشت برای دانشجویان خارجی نیز پذیرش متقاضیان بینالمللی را به ویژه در مرکز تحقیقاتی بسیار تسهیل خواهد کرد.
معاون آموزشی پردیس بینالملل توجه حاضران را بر استفاده از پتانسیل جذب غیرحضوری دانشجویان خارجی جلب کرد و از دریافت مصوبه شورای آموزشی دانشگاه برای دفاع غیرحضوری دانشجویان بینالمللی که حائز شرایط خاص هستند، خبر داد.
وی با تأکید بر اینکه تمرکز بیشتر بر روی دورههای تحصیلات تکمیلی میتواند گسترش تعاملات بینالمللی را برای دانشگاه رقم بزند، افزود: به تازگی در سایت انگلیسی دانشگاه فرم الکترونیکی پیشبینی شده که اساتید علاقهمند میتوانند دورههای آموزشی بلندمدت و کوتاهمدت مورد نظر خود را جهت بررسی پیشنهاد کنند.
معاون آموزشی پردیس بینالملل همچنین آر پیشبینی گرنت هایی برای فراگیر شدن فرآیندهای آموزش بینالملل در سطح دانشگاه و نهایی شدن آنها تا ششمین جشن روز بینالملل دانشگاه خبر داد.
وی به معرفی دوره International Relation Health Sciences نیز پرداخت و گفت: در سال نخست، اجرای این دوره به صورت کارگاه و با همکاری دانشکده بهداشت و یک دانشگاه همکار خارجی خواهد بود و در صورت نتیجهبخش بودن به عنوان دورهای منتهی به مدرک در دانشکده بهداشت تعریف میشود.
کمیته های دانشجویی فعالیت های بین الملل امکانی برای تمرین تعاملات بین المللی
بخش بعدی این نشست به موضوع تشکیل کمیتههای دانشجویی فعالیتهای بینالملل توسط دکتر متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینکه مقوله تشکیل کمیتههای دانشجویی فعالیتهای بینالملل نخست در هیأترئیسه پردیس بینالملل دانشگاه مصوب و در ادامه اساسنامه آن نوشته شد، اظهار داشت: پس از بررسی اساسنامه در کمیته اجرایی شورای فرهنگی بینالملل دانشگاه، فراخوان ثبتنام دانشجویان به دو زبان فارسی و انگلیسی در سطح دانشکدههای زیرمجموعه دانشگاه منتشر شد.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل ادامه داد: در همین راستا با هماهنگی معاونان بینالملل دانشکدهها ثبتنام دانشجویان انجام شد و نخستین گردهمایی اعضای این کمیته ها با حضور معاون بین الملل دانشگاه 4 اسفند 97 برگزار شد.
دکتر متوسلی رویکرد اصلی تشکیل کمیتههای دانشجویی فعالیتهای بینالملل را توانمندسازی دانشجویان برای انجام اقدامات بینالمللی با هدف ارتقاء دانشگاه و در سطحی بالاتر اعتلای کشور عنوان کرد و بیان داشت: این کمیته ها فرصت یادگیری مهارتهای ارتباطات بینالمللی و تمرین فعالیتهای بینالمللی دانشگاهی را برای دانشجویان ایجاد خواهند کرد.
وی از معاونان بینالملل دانشکدهها خواست در اطلاعرسانی هر چه بهتر اهداف و فعالیتهای این کمیتهها با معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل همکاری کنند و گفت: از همگی شما برای شرکت در دومین گردهمایی کمیتههای دانشجویی فعالیتهای بینالملل دعوت به عمل میآید.
سپس اعضای حاضر به بیان دیدگاهها و بحث و تبادلنظر پیرامون مباحث مطرح شده پرداختند.
معاون بینالملل دانشگاه در جمعبندی این نشست لازمه دستیابی به اهداف بینالمللی سازی را ایجاد انگیزه برای خانواده دانشگاه اعم از دانشجویان، کارشناسان و اعضای هیأت علمی دانست.
وی خاطرنشان کرد: اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه کم و بیش فعالیتهای بینالمللی را تجربه کردهاند اما به نظر میرسد آشنایی آنها با زمینههای گستردهتر همکاریهای بینالمللی که از ارتباطات میان فردی، میان بخشی و گاها گروههای آموزشی آغاز و به سطوح بالاتر میرسد، ارتقاء هر چه بیشتر دانشگاه را به همراه خواهد داشت.
وی صحبتهای خود را با تبریک فرارسیدن سال 1398 و آرزوی سالی از سرشار از موفقیت و کامیابی برای جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران پایان داد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی
ارسال نظر