دستورالعمل جذب داوطلبین بینالملل پسادکترا (Post Doctorate) در دانشگاه علوم پزشکی تهران
ماده 1- هدف:
در راستای تحقق اهداف نقشه علمی دانشگاه در حوزه فعالیتهای دانشگاهی و به منظور توسعه زیرساختهای منابع انسانی پژوهشی و فراهم آوردن شرایط مناسب به منظور ارائه بستههای تکمیلی آموزشی/ پژوهشی در حیطه خدمات آکادمیک، دوره پسادکترا (Post Doctorate) برای داوطلبین بینالملل در دانشگاه تعریف میگردد.
ماده 2- تعریف
این دوره برای ارتقای تواناییهای آکادمیک دارندگان مدارک دکترای تخصصی (Ph.D.) و یا دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی بالینی، با نظارت مستقیم استاد راهنما و در یک زمینه خاص در «واحد تحقیقاتی» اعم از مراکز تحقیقاتی، دانشکدهها، و بیمارستانهای دارای مجوز دفتر توسعه تحقیقات بالینی از وزارت بهداشت برگزار میشود. دوره پسادکترا یک مقطع تحصیلی نیست و با در نظر گرفتن مفاد "دستورالعمل برگزاری دوره پسادکترای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران" مصوبه شورایعالی برنامهریزی علوم پزشکی مورخ 6/5/1387 برگزار میشود.
ماده 3- شرایط پژوهشگر بینالملل پسادکترا
1- ملیت غیرایرانی داشته باشد. ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای تابعیت دوگانه میباشند مشمول این بند نمیباشند.
2- مدرک دکترای تخصصی، دانشنامه تخصصی بالینی و یا فوق تخصص بالینی مورد تایید دانشگاه و در رشتههای مرتبط با برنامه (خط) پژوهشی استاد راهنما داشته باشد.
3- حداقل دو مقاله در مجلات نمایه شده در پایگاههایWeb of Science یا PubMed به عنوان نویسنده اول یا پاسخگو داشته باشد که حداقل یکی از آنها جزو چارک اول (Q1) نمایه شده در پایگاههای Scopus یا Web of Science باشد. ثبت حداقل یک اختراع در زمینهای که متقاضی میخواهد دوره پسادکترا را طی نماید میتواند جایگزین یکی از مقالات شود.
4- از یکی از اعضای هیأت علمی واحد تحقیقاتی مورد تقاضا که حایز شرایط مندرج در ماده 4 همین دستورالعمل هستند به عنوان استاد راهنما پذیرش داشته باشد. این پذیرش در قالب همکاری در یک یا چند طرح تحقیقاتی باید به تایید شورای (پژوهشی) واحد تحقیقاتی رسیده باشد.
5- از صلاحیت عمومی و عدم منع قانونی برخوردار باشد.
ماده 4- شرایط استاد راهنما (میزبان)
تبصره 1: استاد راهنما مسئول تامین مالی طرح تحقیقاتی پسادکترا است. تأمین این بودجه تابع قوانین سایر طرحهای تحقیقاتی دانشگاه بوده و استاد راهنما می تواند با اخذ گرنت از هر مرجع داخل یا خارج از دانشگاه، بودجه طرح را تامین یا تقویت نماید. تامین امکانات ضروری آزمایشگاهی، کتابخانهای و یا محیط پژوهش (اعم از بالینی، میدانی و ...) مورد نیاز برای اجرای پروژه پسادکترا به عهده استاد راهنما است.
تبصره 2: معاونت بینالملل دانشگاه در صورت درخواست استاد راهنما نسبت به اختصاص خوابگاه رایگان برای پژوهشگر پسادکترای بینالملل اقدام میکند.
تبصره 3: هر عضو هیأت علمی که موفق به جذب دانشجوی پسادکترای بینالمللی شود میتواند متعاقبا از گرنت تشویقی معاونت بینالملل بهرهمند شود. مبلغ این گرنت معادل بیست و پنج درصد از منابع جذب شده برای طرح پژوهشی دورۀ پسادکترا و براساس دستورالعمل مربوط به گرنتهای معاونت بینالملل خواهد بود.
تبصره 4: هر استاد راهنما در هر مقطع زمانی، میتواند هدایت یک پژوهشگر پسادکترا را بر عهده داشته باشد.
ماده 5- طول مدت دوره
حداقل طول مدت دوره یک سال و حداکثر دو سال می باشد که قبل از شروع دوره توسط استاد راهنما اعلام میگردد.
ماده 6- روند پذیرش و طی دوره:
1- جلب موافقت استاد راهنما توسط پژوهشگر دوره پسادکترای بینالملل و همزمان اخذ مصوبه شورای پژوهشی واحد تحقیقاتی برای طرح مربوطه توسط استاد راهنما به عنوان مجری طرح.
تبصره 5 : روند پذیرش پژوهشگر پسادکترا میتواند از طریق اعلام فراخوان و یا ارتباط فردی او با استاد راهنما آغاز شود. استاد راهنما میتواند طی این ارتباط نسبت به تهیه اولیه طرح تحقیقاتی با او اقدام کند یا اجرای ایدۀ پژوهشی خود را با او درمیان گذارد.
2- ارسال درخواست رسمی جذب پژوهشگر بینالملل پسادکترا به انضمام طرح پژوهشی مربوطه توسط واحد تحقیقاتی به معاونت پژوهشی بینالملل دانشگاه
3- طرح و بررسی موضوع در شورای پژوهشی پردیس بینالملل و ارسال به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه جهت تایید نهایی
4- دوره پسادکترا پس از تایید معاونت پژوهشی پردیس بینالملل، تصویب نهایی طرح تحقیقاتی در شورای پژوهشی دانشگاه، اخذ کد اخلاق و با اعلام رسمی شروع دوره از سوی واحد تحقیقاتی آغاز میشود.
5- استاد راهنما موظف است پژوهشگر پسادکترا را برای انجام فعالیتهای پژوهشی راهنمایی نموده و امکانات لازم را در اختیار او قرار داده و گزارشهای پیشرفت کار شش ماهه را از طریق واحد تحقیقاتی به معاونت پژوهشی بینالملل دانشگاه ارسال نماید. واحد تحقیقاتی مربوطه نیز موظف است کلیه امکانات آموزشی و پژوهشی از قبیل کتابخانه، اینترنت و امکان شرکت در کارگاههای آموزشی ضروری را برای پژوهشگر فراهم نماید.
6- در صورت نیاز به تمدید دوره، موضوع پس از درخواست رسمی واحد تحقیقاتی (منضم به درخواست استاد راهنما) توسط معاونت پژوهشی پردیس بینالملل دانشگاه بررسی و در صورت ضرورت حداکثر به مدت یکسال دیگر تائید خواهد شد.
ماده 7- شرایط اعطای گواهی اتمام دوره:
این دوره منجر به دریافت مدرک تحصیلی نشده و صرفاً «گواهی گذراندن دوره پسادکترا با درج نام پژوهشگر، نام استاد راهنما، حیطه طرح تحقیقاتی و نام واحد تحقیقاتی محل گذراندن دوره پسادکتری» اعطا میشود. صدور گواهی منوط به طی روند مندرج در ماده 6 این دستورالعمل، ارائه گزارش نهایی و تایید استاد راهنما و واحد تحقیقاتی است. گواهی با تایید نهایی معاونت پژوهشی بینالملل توسط معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه صادر میشود.
ماده 8- سایر موارد:
1- پس از اعلام رسمی آغاز دوره توسط واحد تحقیقاتی مربوطه، معاونت پژوهشی بینالملل اقدام به صدور یک معرفینامه رسمی جهت پژوهشگر بینالملل پسادکتری می نماید. همچنین درخواست ایجاد دسترسی ایشان به کتابخانه الکترونیک دانشگاه و ایمیل آکادمیک به مدیریت آمار و فناوری دانشگاه انجام خواهد شد.
2- در صورت عدم تحقق وظایف پژوهشگر بین الملل پسادکتری و عدم رضایت استاد راهنما از عملکرد او، پس از اعلام رسمی موضوع به معاونت پژوهشی بینالملل، امکان ختم همکاری با تأیید معاونت پژوهشی بینالملل وجود دارد. بدیهی است استاد راهنما متعهد به اتمام پروژه خواهد بود.
3- مالکیت مادی و معنوی حاصل از طرحهای دوره پسادکترا، مشابه سایر طرحهای تحقیقاتی متعلق به دانشگاه است.
4- پژوهشگر پسادکترا در کلیه بروندادهای طرح تحقیقاتی در طول دوره یا بعد از آن (اعم از گزارشها و مقالات و غیره) می بایست نام واحد تحقیقاتی مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عنوان وابستگی اول خود درج کند.
5- دانشگاه هیچ گونه رابطه استخدامی با پژوهشگر پسادکترا ندارد.
6- هر متقاضی میتواند در یک زمان، فقط یک دوره پسادکترا با یک استاد راهنما بگذراند و گذراندن بیش از یک دوره به طور همزمان امکان پذیر نیست.
این دستورالعمل در 8 ماده و 5 تبصره در تاریخ 13/7/1404 به تصویب هیأت رئیسه پردیس بینالملل دانشگاه رسید و از تاریخ تصویب قابل اجرا میباشد.