امروزه یک تمایل کلی و جهانی برای ارتقای کیفیت مراقبت بهداشتی، وجود دارد به این معنی که جوامع مختلف تلاش می کنند تا همزمان با حل مسایل مربوط به افزایش هزینه ها، اولویتهای رقابتی و ایمنی بیماران، در راستای مدیریت موثرتر منابع و خدمات تلاش کنند. زیرا امروزه صرفا فراهم نمودن و ارائه خدمات بهداشتی- درمانی مدنظر نیست، بلکه دریافت کنندگان خدمات، خواستار دریافت مراقبتهای با کیفیت هستند.
یکی از ابزارهای مدیریتی و ارزشیابی کیفیت مراقبت که از توجه جهانی نیز برخورداراست اعتباربخشی است. اعتباربخشی به معنی ارزیابی سیستماتیک خدمات سلامت با معیارهایی است که بر بهبود مداوم کیفیت مراقبت، بیمار محوری ، توجه به بهبود امنیت بیماران و کارکنان تاکید دارد و به طور اختصاصی برای ارائة مراقبت های بهداشتی درمانی طراحی و ارائه شده است. اعتباربخشی، نوعی ارزشیابی است که هدف اصلی آن کیفیت و ایمنسازی است و بیشتر بر فرایندها و پیامدهای مراقبت تاکید دارد و به سمت توانمندسازی پیش میرود به این معنی که تنها به وضع معیارها نمی پردازد بلکه دارای ابعاد تحلیلی، مشاوره ای و ارتقا نیز هست.از اهداف کاربردی اعتباربخشی می توان به ارتقای کیفیت ارائه خدمات و توسعه مکانیسمهای منجر به راه اندازی توریسم درمانی اشاره نمود.
موقعیت خاص جغرافیایی ایران، تاریخچه علوم پزشکی و وجود کادر پزشکی و پیراپزشکی مجرب، خدمات بهداشتی و درمانی کم هزینه و با کیفیت بالا، می تواند اهمیت گردشگری پزشکی را در عرصه های اقتصادی و پزشکی ایران را افزایش دهد. همچنین دست یابی به اهداف تعیین شده در برنامه چهارم سند توسعه و سند چشم انداز به عنوان یک الزام قانونی، بعد دیگری از اهمیت گردشگری سلامت را نشان می دهد. در راستای دستیابی به این هدف واحد اعتباربخشی بین المللی بیمارستانی با هدف اخذ اعتبار بین المللی برای مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران ازاول شهریور 1392 فعالیت خود را در محل معاونت بین الملل این دانشگاه آغاز نموده است. مطالعه و رایزنی درباره انتخاب سازمان معتبر بین المللی برای اعتباربخشی آغاز شده که بعد از تایید نهایی و در نظر گرفتن عواملی چون امکان حضور در ایران، اعتبار موسسه، هزینه اثربخشی و ... تلاش در جهت برقراری ارتباط و عقد قرارداد با سازمان انتخاب شده به منظور آغاز فرآیند اعتباربخشی صورت خواهد گرفت.