کالج بین الملل

کالج بین الملل

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دفتر توسعه آموزش کالج بین الملل دانشگاه از زمستان 1397 فعالیت خود را آغاز نموده است .

این دفتر در قالب کمیته های مرتبط با حوزه آموزش در جهت ارتقاء و توانمندی اعضای هیات علمی، با هدف ارتقای کیفیت آموزش در حیطه برنامه ریزی ،ارزشیابی و پژوهش در آموزش تشکیل شد و در راستای دستیابی به اهداف اجرایی و برنامه های آموزشی کالج تلاش می کند.در نظر گرفتن الویت های دانشگاه در عرصه آموزش و پژوهش محور نمودن برنامه های آموزشی به منظور نیل به اهداف عالیه دانشگاه از مهمترین ماموریت های این دفتر است.

 

اهداف و وظایف :

1- برنامه ریزی آموزشی

  • استاندارد سازی برنامه های آموزشی
  • مشاوره و هدایت اعضای هیأت علمی در تدوین Course Plan Lesson Plan
  • پیگیری تدوینCourse Plan Lesson Plan
  • نظارت بر اجرای Course Plan Lesson Plan
  • مشارکت در ارزشیابی فرمت مدون و اجرای Course Plan Lesson Planدر کرسی های آموزشی
  • مشارکت در توسعه روشهای نوین آموزش و تدریس
  • انجام نیاز سنجی اعضای هیئت علمی و دانشجویان و جلب نظرات آنان

2- ارزشیابی

  • مشارکت در هدایت ، انجام و نظارت ارزشیابی درونی و بیرونی کرسی های آموزشی
  • مشارکت در هدایت ، اجرا و نظارت ارزشیابی عملکرد اعضا هیأت علمی
  • انجام ارزیابی آزمونها ، مستند سازی نتایج و ارائه بازخورد به کرسی ها
  • اطلاع رسانی و تهیه منابع آموزشی جدید مورد نیاز اعضای هئیت علمی

3- پژوهش در آموزش

  • ترغیب اعضای هیأت علمی کرسی ها جهت انجام طرحهای پژوهش در آموزش
  • ارایه مشاوره در زمینه اجرای طرحهای پژوهش در آموزش
  • مشارکت در اجرای نیاز سنجی کارگاههای آموزشی ویژه اعضای هیأت علمی و دانشجویان
  • مشارکت در برگزاری کارگاههای آموزشی اعضای هیأت علمی و دانشجویان

4- مجازی سازی در آموزش

  • ارائه کارگاه های تخصصی ویژه و متناسب با نیازهای دانشگاه به شکل مجازی
  • ارائه دروس رسمی ارائه شده  به شیوه ترکیبی Blendedدر قالب تک درس مطابق مقررات دانشگاه
  • تولید محتوای الکترونیک جهت جلسات مجازی
  • جلب همکاری اعضا هیات علمی دانشکده و سایر مدرسین برای اجرای دوره های آموزشی
  • انعقاد تفاهم نامه و قراردادهای همکاری برای برگزاری دوره های ترکیبی و مجازی
  • ایجاد و پیگیری بسترهای لازم برای برگزاری هرچه بهتر و بیشتر دوره های آموزشی در قالب مجازی
  • کنترل و نظارت کیفی بر کلیه مراحل اجرای دوره های آموزش ترکیبی و دوره های مجازی
  • اعطای گواهی/ مدرک پایان دوره های مجازی
  • برقراری تله کنفرانس های مجازی

 


 

  • تاریخ انتشار : 1401/06/29 - 14:41
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 23
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

ششمین نشست شورای بین‌الملل با تأکید بر اهمیت ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی برگزار شد

ششمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با تشریح جایگاه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی شانگهای و ارائه راهکارهایی برای ارتقای این جایگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه 28 شهریور 1401 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل و دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه، دکتر عنایت اله شعبانی، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه، دکتر جبرئیل نسل سراجی، استاد پیشکسوت دانشگاه، دکتر محمدرضا خامی، مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر الهه متوسلی، مشاور معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر آزاده شادمهر، دبیر شورای بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
در آغاز، دکتر نکوفر با اشاره به موضوع رتبه‌بندی بین‌المللی و اهمیت دیده شدن دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی، گفت: معاونت بین‌الملل سال‌هاست که نظام‌های رتبه‌بندی مهم را رصد می‌کند و در تعامل با معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه نسبت به تشکیل کمیته رتبه‌بندی اقدام کرده است.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه جایگاه بین‌المللی دانشگاه به میزان قابل‌توجهی در سیاست‌گذاری‌ها تأثیرگذار است، بیان داشت: فعالیت‌های مختلف ما در سطوح بین‌المللی از جمله راه‌اندازی شعبه بین‌الملل تحت تأثیر این جایگاه قرار دارد ضمن اینکه وزارت بهداشت نیز هم‌اکنون دانشگاه‌هایی را معتبر می‌داند که در رتبه‌بندی‌های شناخته شده، از وضعیت قابل قبولی برخوردار باشند.
وی سپس به ارائه اطلاعاتی در خصوص نظام شانگهای به عنوان یکی از سیستم‌های معتبر رتبه‌بندی جهانی پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در جدیدترین نتایج این رتبه‌بندی، 100 پله نسبت به سال قبل جهش داشته است.
دکتر نکوفر با بیان اینکه دانشگاه در جایگاه 500-401 نظام جهانی شانگهای و رتبه دوم کشوری بعد از دانشگاه تهران قرار گرفته است، اظهار داشت: شانگهای بیش از 2 هزار و 500 دانشگاه را رصد و اسامی هزار دانشگاه برتر را منتشر می‌کند که این مهم حاکی از جایگاه خوب دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نظام رتبه‌بندی است.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه از دیده شدن نام 11 دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر شانگهای 2022 خبر داد و اضافه کرد: دانشگاه تربیت مدرس با رتبه 600-501 در جایگاه سوم و دانشگاه‌های امیرکبیر و صنعتی شریف نیز با رتبه 700-601 جایگاه چهار و پنج کشوری را کسب کرده‌اند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جایگاه 800-701، دانشگاه‌های علم و صنعت ایران و علوم پزشکی مشهد در جایگاه 900-801 و دانشگاه فردوسی مشهد، علوم پزشکی ایران و دانشگاه تبریز در جایگاه 1000-901 قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه شانگهای دانشگاه‌ها را براساس چهار معیار کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیأت‌علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه رتبه‌بندی می‌کند، افزود: در معیار نخست، شاخص فارغ‌التحصیلان برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز با وزن 10 درصد مورد توجه قرار دارد.
دکتر نکوفر اعضای هیأت‌علمی برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز و اعضای هیأت‌علمی پراستناد در پایگاه اطلاعاتی کلاریویت آنالیتیکس (Clarivate Analytics) را شاخص‌های معیار دوم دانست و گفت: پایگاه کلاریویت سالانه اسامی 6 هزار و 600 پژوهشگر پراستناد در جهان را اعلام می‌کند و در سال 2022، نام دکتر محمد عبدالهی، عضو هیأت‌علمی دانشکده داروسازی در این فهرست دیده می‌شود که زمینه‌ساز ارتقای قابل‌ملاحظه جایگاه دانشگاه شده است.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر نقش پژوهشگران پراستناد در ارتقای رتبه دانشگاه در نظام شانگهای، تصریح کرد: به نظر می‌رسد دانشکده‌ها باید در جذب هیأت‌علمی جدید و همکاری با دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم این نکته را مورد توجه قرار دهند.
دکتر نکوفر از مقالات منتشر شده در مجلات نیچر و ساینس و مقالات نمایه شدن در Social Sciences Citation Index و Science Citation Index Expanded به عنوان شاخص‌های ارزیابی معیار برونداد پژوهشی نظام شانگهای یاد کرد و بیان داشت: در شاخص چاپ مقاله در مجلات نیچر و ساینس؛ انتشار به عنوان نویسنده مسئول دارای 100 درصد، نویسنده اول 50 درصد، نویسنده دوم 25 درصد و مابقی نویسندگان 10 درصد تأثیرگذاری است.
وی ضمن ارائه اطلاعاتی در خصوص مقالات دانشگاه که طی سال‌های 2017 تا 2021 در مجلات نیچر و ساینس چاپ شده‌اند، اعضای هیأت‌علمی دانشگاه که دارای مقالات با 100 یا بیش از 100 نویسنده در این مجلات هستند را نیز معرفی کرد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: در صورتی که اساتید موفق به چاپ مقالات بیشتری در این مجلات شوند، به طور حتم رتبه دانشگاه ارتقا خواهد یافت.
دکتر نکوفر همچنین توضیحاتی در مورد معیار سرانه عملکرد دانشگاه‌ها ارائه کرد.  
وی سپس از تلاش برای تدوین طرح پژوهشی ارتقا رتبه دانشگاه در نظام‌های معتبر بین‌المللی خبر داد و یادآور شد: تاکنون مدیریت روابط بین‌الملل بنابر درخواست تعدادی از دانشکده‌ها، کارگاه‌های رتبه‌بندی را برای رابطان و معاونان بین‌الملل گروه‌های آموزشی برگزار کرده و آمادگی دارد این برنامه را با هدف بهبود جایگاه دانشگاه در سیستم‌های رتبه‌بندی بین‌المللی برای دیگر مجموعه‌ها نیز اجرایی کند.
در ادامه ضمن بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات حاضران و بیان پیشنهادات آن‌ها در خصوص مباحث مطرح شده، موضوع نگارش احکام و ابلاغ حکم معاونان و رابطان بین‌الملل در واحدهای زیرمجموعه دانشگاه به بحث و بررسی گذاشته شد و معاونان بین‌الملل بر لزوم حفظ وحدت رویه در این باره تأکید کردند.
دکتر آیتی در جمع‌بندی این نشست با تأکید بر اهمیت مقوله رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه، از معاونان بین‌الملل خواست گزارش ارائه شده را در سطح هیأت‌رئیسه دانشکده‌ها مطرح کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: معاونت بین‌الملل درصدد تبدیل این مهم به دغدغه دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و اساتید است که در این مسیر معاونان بین‌الملل نقش پررنگی ایفا خواهند کرد.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار معاونت
  • کد خبر : 218137
مهناز  وحیدی
Author

مهناز وحیدی

تصاویر

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings