• تاریخ انتشار : 1402/11/24 - 16:38
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 245
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دیدار معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با رئیس دانشگاه اسلامی علیگر کشور هندوستان و حضور در کنگره جهانی سلامت تلفیقی 2024

دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، به دعوت رئیس دانشگاه اسلامی علیگر هند و هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در هند، ضمن بازدید از دانشگاه علیگر، با پروفسور محمد گلرز، رئیس این دانشگاه دیدار کرد و به‌عنوان سخنران اصلی و رئیس جلسه اختتامیه در کنگره جهانی سلامت تلفیقی 2024 به میزبانی دانشگاه علیگر شرکت کرد و در ادامه با پروفسور ظل الرحمان، دانشمند برجسته طب سنتی و تاریخ پزشکی هند دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، کنگره جهانی سلامت تلفیقی (World Congress on Integrated Community Health(WCICH- 2024)) از 19 تا 21 بهمن 1402(8 تا 10 فوریه 2024) با حضور معاون وزیر AYUSH هند، مقامات دانشگاه علیگر، دانشمندان و اساتید حوزه طب سنتی از کشورهای ایران، بنگلادش، سوئد، سوئیس، سریلانکا و دیگر کشورهای مهمان، به میزبانی دانشگاه اسلامی علیگر واقع در شهر علیگر کشور هندوستان برگزار شد.
مراسم افتتاحیه این کنگره سه‌روزه صبح پنج‌شنبه 19 بهمن 1402 برگزار شد و طی آن دکتر محمدحسین آیتی به‌عنوان سخنران کلیدی، با موضوع وضعیت توسعه سلامت در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر جایگاه طب سنتی، به سخنرانی پرداخت و در ادامه به‌عنوان سخنران در پانل علمی این کنگره شرکت کرد.
مراسم اختتامیه کنگره جهانی سلامت تلفیقی، شنبه 21 بهمن 1402 (10 فوریه 2024) برگزار شد و دکتر آیتی به‌عنوان رئیس جلسه اختتامیه در این گردهمایی علمی حضور داشت.
معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران هم‌زمان با این کنگره و شرکت در برنامه‌های آن، با پروفسور محمد گلرز، رئیس دانشگاه اسلامی علیگر هندوستان (Aligarh Muslim University) و دیگر مسئولان این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد که با توجه به مسلمان‌نشین بودن قریب به 60 درصد جمعیت شهر علیگر و علاقه‌مندی مردم این شهر به ایران، بر اساس گفتگوهای انجام‌شده در این جلسه مقرر شد مکاتبات لازم برای بررسی زمینه‌های همکاری بین دو دانشگاه انجام شود.
دکتر فریدالدین فرید عصر، رایزن فرهنگی سفارت ایران در هند نیز، درباره هرگونه حمایت و همکاری برای ایجاد تفاهم در زمینه‌های همکاری بین دو دانشگاه اظهار آمادگی و علاقه‌مندی کرد و بیان داشت: از طریق سفارت ایران در هند و سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، برای شروع همکاری بین دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و علیگر آماده همکاری هستیم.
شهر علیگر از شهرهای مهم کشور هند است و دانشگاه اسلامی علیگر نیز یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دولتی کشور هند در شهر علیگر است که بیش از 37 هزار دانشجوی هندی و بین‌المللی مشغول به تحصیل دارد و از طریق آزمون سراسری کشور هند دانشجو می‌پذیرد.
دانشگاه اسلامی علیگر 13 دانشکده با 117 دپارتمان آموزشی، 3 آکادمی و 21 مرکز و موسسه وابسته در رشته‌های پزشکی، مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، هنرهای زیبا، الهیات، حقوق، فلسفه، ادبیات و کشاورزی دارد و دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، بهداشت و طب سنتی آن نیز فعال است.
دکتر محمدحسین آیتی در ادامه این سفر با پروفسور حکیم ظل الرحمان از دانشمندان بزرگ طب سنتی و تاریخ پزشکی هندوستان و بنیانگذار آکادمی ابن‌سینا در شهر علیگر دیدار کرد که طی آن درباره زمینه‌های همکاری دوجانبه با این آکادمی، تبادل نظر صورت گرفت.
پروفسور ظل الرحمان در این دیدار ضمن بیان پیشینه همکاری موسسه ابن‌سینا با دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌واسطه ارتباط و آشنایی با مرحوم استاد مهدی اصفهانی، از اساتید فقید دانشگاه علوم پزشکی تهران که در زمان حیات از شهر علیگر و موزه آکادمی ابن‌سینا نیز بازدید داشته و یادبود اهدایی ایشان نیز در این موزه نگهداری می‌شود؛ از موجود بودن بستر و زمینه‌های همکاری و علاقه‌مندی برای آغاز همکاری مجدد با کشور ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به شناخت کامل از دانشگاه سخن گفت.
پروفسور ظل الرحمان از دانشمندانی است که زندگی و دارایی خود را وقف علم و دانش و معرفی و شناساندن ابن‌سینا دانشمند شهیر ایرانی کرده است و به گردآوری کتب مرتبط با ابن‌سینا و آثار او و جمع‌آوری کتاب قانون ابن‌سینا به زبان‌های مختلف انگلیسی، عبری، ژاپنی، اسپانیایی و دیگر زبان‌ها و ترجمه‌های موجود و تاسیس آکادمی ابن‌سینا در هندوستان اقدام کرده است.
حکیم ظل الرحمان از پزشکانی است که در آثار و تالیفات خود از منابع دست‌اول و نسخ خطی استفاده می‌کند و برای دستیابی به این منابع سفرهای متعددی را به کشورهای مختلف جهان داشته است.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 259194
الهام رضازاده
تهیه کننده

الهام رضازاده