معرفی و تاریخچه کتابخانه

کتابخانه دانشکده داروسازی پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور رسمی، همزمان با تاسیس این دانشکده در سال 1389 در ساختمان دانشکده داروسازی موجودیت یافت.
 

کتابخانه دانشکده با شناسه استاندارد بین المللی (شابکا) IR-200880189 شناخته می شود

هدف از تاسیس کتابخانه ارائه خدمات امانت، اطلاع رسانی و ... به اعضای کتابخانه می باشد.

وظایف کتابخانه شامل موارد زیر می باشد:

1. شناسایی نیازهای اطلاعاتی کاربران

2. انجام خدمات فنی 

3. ارائه خدمات مرجع به کاربران

4. ارائه خدمات عضویت، امانت و تسویه حساب

5. مجموعه سازی مناسب منابع اطلاعاتی جهت استفاده کاربران

فضای کتابخانه دانشکده شامل بخش های امانت، مخزن کتاب، خدمات فنی، اطلاع رسانی و سالن مطالعه به صورت متمرکز می باشد. متراژ کلی کتابخانه با احتساب سالن های مطالعه و مخزن، 126 متر مربع می باشد.

نرم افزار مورد استفاده در کتابخانه، آذرسا است که امکان جستجو و بازیابی منابع فهرست شده در کتابخانه را به مراجعان می دهد. 

مجموع صندلی مطالعه برای دانشجویان گرامی، 55 صندلی می باشد که با توجه به فضا و تعداد کاربران مناسب می باشد.

گستره موضوعی:

کتابخانه در برگیرنده موضوعات تخصصی فارماکولوژی، سم شناسی، شیمی داوریی، داروسازی صنعتی، گیاهان دارویی، کلینیکال فارماسی و کنترل مواد دارویی می باشد.

مجموعه منابع :

1.جموعه کتاب های چاپی لاتین: 482نسخه با306عنوان

2. مجموعه کتاب های چاپی فارسی: 2463 نسخه با 391 عنوان

3. مجموعه کتاب های الکترونیکی (E_BOOK): 305 عنوان ، که در نرم افزار کتابخانه سازماندهی شده و متن کامل هر عنوان به آن الحاق گردیده است.

4. مجموعه نرم افزارهای کاربردی، سیستمی، و آموزشی DVD100

5. دو عنوان روزنامه (همشهری و جوانو یک عنوان هفته نامه سلامت

6. و کتابخانه الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی تهران که دسترسی رایگان به مهمترین پایگاه اطلاعات تخصصی و عمومی و مقالات مجلات فارسی و انگلیسی را فراهم می نماید.

نظام و رده بندی:

شیوه تنظیم کتابها براساس رده بندی کتابخانه کنگره (LC) بوده و مخزن به صورت نظام قفسه باز طراحی گردیده است.

جامعه استفاده کننده:

جامعه استفاده کننده از کتابخانه شامل اعضای هیات علمی دانشکده، کارکنان و دانشجویان دانشکده می باشد. ضمنا کتابخانه بصورت امانت بین کتابخانه ای به اعضای سایر کتابخانه های دانشگاه نیز خدمات ارائه می نماید.

 

منشور حقوق استفاده کنندگان از کتابخانه:

کاربر می بایست: 

1. با توجه به اهمیت روزافزون اطلاعات،اطلاعات روزآمد را در اولین زمان دریافت نماید.

2. سوالات خود را در مواردی که نیاز به اطلاعات دارد از کتابدار بپرسد و کتابدار موظف است تمام سوالات را در کمترین زمان و با دقت پاسخ گوید.

3. محیطی آرام برای مطالعه و تحقیق داشته باشد.

4. به منابع تمام کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی تهران دسترسی داشته باشد.

5. امکان ارائه پیشنهاد و انتقاد داشته باشد.

6. اطلاع رسانی در مورد رویدادهای مهم مرتبط با کتابخانه را دریافت نماید.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بخشهای کتابخانه

کتابخانه دانشکده داروسازی پردیس بین الملل از چهار بخش، امانت، سازماندهی منابع، اطلاع رسانی و دیداری- شنیداری به شرح زیر تشکیل شده است.
 

بخش امانت

این بخش وظیفه ارائه خدمات به اعضای کتابخانه (اعم از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان) را انجام می دهد.
همه امور مربوط به امانت به صورت رایانه ای انجام می گیرد.

 

بخش سازماندهی منابع

این بخش در راستای اهداف خود موظف به سازماندهی و آماده سازی منابع و مواد اطلاعاتی دانشکده است.

از جمله فعالیتهای این بخش:

انجام عملیات فهرستنویسی، رده بندی، و آماده سازی کلیه منابع موجود درکتابخانه.

 

بخش اطلاع رسانی

خدمات ارائه شده در این بخش عبارت است از:

  • آموزش استفاده از پایگاه های اطلاعاتی به مراجعین؛
  • تهیه کتابچه های آموزشی جهت راهنمایی و هدایت مراجعین در استفاده از منابع رایانه ای ؛
  • آموزش کارورزان در استفاده از منابع مرجع الکترونیکی و بانکهای اطلاعاتی؛
  • تشکیل کلاسهای آموزشی برای دانشجویان جهت جستجو در کتابخانه الکترونیک با استفاده از استراتژ های جستجو؛
  • ارائه خدمات آگاهی رسانی جاری به اعضاء هیات علمی و دانشجویان؛

مجموعا تعداد سیستم های کامپیوتری جهت استفاده دانشجویان در کتابخانه، 30 سیستم می باشد.

تاکنون امکان دسترسی به شبکه WiFi در کتابخانه و بطور کلی کلی فضای دانشکده فراهم نگردیده است.

بخش دیداری شنیداری

با توجه به اهداف و وظایف کتابخانه های دانشگاهی که به طور عمده با فرآیندهای آموزشی، پژوهشی مرتبط است و مهمترین کارکرد این نوع کتابخانه ها اشاعه اطلاعات و دانش می باشد، باید بر منابعی تاکید کند که بتواند اهداف مذکور را برآورده سازد. در این زمینه هسته اصلی منابع را کتابها که مرتبط با رشته های مختلف هستند، تشکیل می دهد. پس از ایجاد چنین هسته ای از منابع ، کتابخانه به منابع جامع و کاملی نیاز دارد تا بتواند به فرآیندهای پژوهشی کمک کند. به همین دلیل مجموعه مواد دیداری و شنیداری در کتابخانه های دانشگاهی از اهمیت فراوانی برخوردار است و در بسیاری از مراکز آموزشی و پژوهشی به عنوان وسیله کمک آموزشی کاربرد فراوان دارند و به دلیل استفاده از صوت و تصویر در انتقال و درک مطالب آموزشی بسیار موثرند. همچنین از آنها در فعالیتهای پژوهشی جهت مستند ساختن فرآیند پژوهش، آموزش و نگهداری سوابق استفاده می شود.

برای دستیابی به اهداف ذکر شده، کتابخانه داروسازی در اول اردیبهشت ماه سال 1389 بخشی را با عنوان بخش منابع دیداری و شنیداری تاسیس نموده است و آماده ارائه خدمات به نیازهای آموزشی و پژوهشی اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه می باشد.

 

معرفی بخش پایان نامه ها

با توجه به دفاع اولین دوره دانشجویان داروسازی و  ارائه اولین پایان نامه های دانشکده به کتابخانه، بخش پایان نامه ها در مهرماه 1392 راه اندازی گردید که آماده ارائه خدمات به کاربران عزیز می باشد.

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ساعت کاری

 

:: ساعت کاری کتابخانه جهت ارائه کلیه خدمات اعم از امانت، مطالعه و مخزن شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح الی 15:30 بعدازظهر می باشد.در زمان های خاص از قبیل فصل امتحانات این زمان 2 ساعت افزایش پیدا می کند.

لازم به ذکر است ساعت کاری کتابخانه هر سال در بازه 15 خرداد تا 15 شهریور از ساعت 6:30 تا 13:30 می باشد. 

 

 

 

سرپرست کتابخانه

سرکار خانم سارا سهراب زاده

دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی

تلفن تماس: 55158480 021

نمابر: 55576131 021

 :ایمیلs-sohrabzadeh@farabi.tums.ac.ir

 

شرح وظایف:

تدوین، بازنگری و اصلاح دستورالعمل های کاری

سازماندهی منابع

انجام خدمات اطلاع رسانی به طرق مختلف به کاربران

نظارت بر فرآیند کارها و پیشرفت امور

برگزاری کارگاه های آموزشی

ارائه گزارش و آمارهای دوره ای از بخش مورد نظر به رئیس دانشکده

نظارت بر سفارش و دریافت کامل مواد سفارش شده

ارتباط با اعضای هیات علمی و دانشجویان و انجام نیاز سنجی از این گروه جهت گزینش مواد

برقراری و حفظ ارتباطات با فروشندگان، ناشران و کارگزاران

ایجاد تعادل موضوعی در مجموعه

انجام مکاتبات اداری و نظارت بر آن

پیش بینی بودجه ریالی و ارزی جهت خرید منابع اطلاعاتی داخلی و خارجی

اجرای وجین در کتابخانه

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه

چت آنلاین